با توجه به تاکید مقامات ارشد کشور برای کنترل بازار مسکن، بایستی نرخهای وضع شده برای مالیات ستانی از خانه‌های خالی اصلاح شود.

لزوم اصلاح نرخ مالیات خانه‌های خالی/ برای نقره داغ کردن محتکران نرخهای مالیاتی باید بازدارنده شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم، بر اساس اعلام معاون حقوقی و فنی سازمان مالیاتی کشور خانه های خالی در سال اول معاف از مالیات هستند. در سال دوم 50 درصد مالیات ارزش اجاری ملک و در سال سوم به اندازه نرخ مالیات اجاره ارزش ملک مالیات وصول خواهد شد. این درحالی است که در سال چهارم این نرخ 1.5 برابر ارزش اجاری ملک خواهد بود. بر این اساس مطابق قانون افرادی که از سال 95 خانه‌شان خالی بود مشمول مالیات با نرخ 1.5 برابر ارزش اجاری خواهند شد.

این درحالی است که به نظر میرسد این نرخهای بازدارندگی لازم برای کنترل سوداگری و کاهش خانه های خالی و به تبع افزایش عرضه را نداشته باشد.

به گفته رئیس سازمان مالیاتی کشور، از خانه‌های خالی در سال نخست، مالیات گرفته نمی‌شود در سال دوم 50 درصد درآمد اجاره تخمینی آن مشمول مالیات و در سال سوم 100 درصد درآمد اجاره آن مشمول مالیات می‌شود، اما به نظر می‌رسد این میزان، بازدارنده نباشد و باید شدیدتر باشد.

وی افزود: کمیسیونی مرکب از راه و شهرسازی، سازمان امور مالیاتی و سازمان دهیاری و شهرداری ها، قیمت روز املاک و اجاره آن را تعیین می‌کند.

آقای پارسا ادامه داد: به محض اینکه وزارت راه و شهرسازی بتواند اطلاعات خانه‌های خالی و متراژ آن را به سازمان امور مالیاتی بدهد بلافاصله وارد مرحله اجرای مالیاتی آن می‌شویم.

وی افزود: تا زمانی که جریمه‌ها بازدارنده و مشوق‌ها برانگیزاننده نباشند به اهداف نمی‌رسیم.

بر این اساس نمایندگان مجلس بایستی با اصلاح نرخهای مالیاتی به صورت فوری قبل از اجرایی شدن طرح مالیات ستانی از املاک خالی در جهت تنظیم هرچه بیشتر عرضه در بازار مسکن اقدام کنند.

گفتنی است، مطابق قانون صاحبان خانه‌های خالی از سال 95 مشمول مالیات خانه‌های خالی خواهند بود، اما نرخ مالیات برای برخورد با این افراد آن طور که باید و شاید بازدارنده نیست و برای رفع ایننقصیه بایستی اصلاحات قانونی لازم در دولت و مجلس به صورت فوری انجام شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار