کرونا با قدرت بیشتر به گلستان برگشته و در حال گرفتن قربانی از میان افرادی است که ناخواسته و با کم‌توجهی به ضوابط بهداشتی توصیه‌شده، خود و دیگران را به دام این بیماری می‌اندازند که از جمله آنان دستفروشان هستند.

رنج دستفروشان گلستانی در شرایط کرونایی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، در شرایطی که این بیماری با همراهی مردم و اجرای برخی محدودیت ها، کنترل شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور ۲ رقمی شده بود، فراموش کردن پروتکل های بهداشتی و ساده انگاری این بیماری، بار دیگر کووید ۱۹ را به جان مردم انداخت که یکی از استان های پیشرو در شروع موج دوم کرونا، گلستان بود.

در زمان اوج‌گیری شیوع کرونا، مسوولان تصمیم گرفتند بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کنند اما دستفروشان گلستانی کم توجه به ضرورت خانه نشینی جزو اولین گروه های بازگشته به کار بودندکه چسبیده به هم بساط کرده و به زندگی عادی بازگشتند.

ارزانی و تنوع وسایل از جمله عواملی است که مردم را به خرید از بساط دستفروشان ترغیب کرده و در این میان احتمال شیوع و انتقال کرونا به دلیل  دست به دست شدن کالاها و فشردگی جمعیت برای انتخاب اجناس نادیده گرفته می شود.

یک دستفروش در خیابان‌ منتهی به میدان شهرداری گرگان شهرداری گفت: اگر بخواهیم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم، من و همکارانم به خیابانی حداقل پنج کیلومتری احتیاج داریم.

محمدجواد روستایی که هر روز به همراه برادر و مادرش دستفروشی می کند افزود: کنار هم بودن ما به این دلیل است که شهرداری نتواند بساط ما را جمع کند و یا هنگام حضور مامورین سد معبر در جمع کردن لوازم به یکدیگر کمک کنیم.

در حد فاصل میدان شهرداری تا ساختمان مخابرات بساط دستفروشان با بارهای سبزی و میوه پهن است اما خبری از رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی نیست.

زهرا جعفری دستفروش دیگر گرگانی با تاکید بر اینکه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای ما معنایی ندارد گفت: نمی‌توانیم از یکدیگر جدا باشیم، زیرا در برخی از موارد به لوازم همدیگر نیاز داریم و یا در مواردی دستگاه کارت‌خوان به هم قرض می‌دهیم تا کار همکار و مردم را انجام دهیم.

منصور رضایی که از یک روستای شرقی به این شهر گرگان می‌آید گفت: زندگی بسیار سخت است و ما با این بساط دستفروشی کنار خیابان مجبوریم زندگی کنیم که در بسیاری از روزها با حضور مامورین سد معبر شهرداری مواجه شده و نمی‌توانیم کاسبی کنیم.

اما بیشترین بساط دستفروش مربوط به مسیر حد فاصل میدان شهرداری تا چهارراه میدان است که حضور این دستفروشان بیشتر از مغازه‌ها و ویترین‌های رنگین آنها چشم رهگذران را به خود جلب می‌کند.

بیشترین تجمع این افراد را می‌توان در محدوده بازار قدیمی و سنتی نعلبندان دید که در بساط‌شان، ماست، پنیر و کره حیوانی به صورت فله، تخم مرغ و انواع حیوانات خانگی و حتی خود حیوانات خانگی از قبیل مرغ، خروس، جوجه غاز و اردک و حتی خرگوش دیده می‌شود.

بیشترین ترافیک ترددی و تجمیعی افراد بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند و حتی به همراه نداشتن لوازم بهداشتی از قبیل ماسک و دستکش، یکی از ایستگاه‌های اتوبوس در همین محدوده است.

تصور چنین فضایی با توجه به شرایط کرونایی، دور از ذهن است اما مردم برای امرار معاش و چرخاندن چرخ زندگی مجبور به این کار شدند.

یک دستفروش در این مسیر گفت: اگر سلامت مردم برای مسئولین مهم است، بهتر است بازار روزی مشخص و حدود ایستادن هر فرد برای فروش کالاها را مشخص شود تا هم شغل و درآمد ما حفظ شود و هم از کرونا در اما بمانیم.

مهدی میلادی اظهار داشت: جمع کردن بساط ما و تعطیلی کردن روزبازارها نتیجه ای جز کسب درآمد ما نداشت و فقط پاک کردن صورت مسئله است.

بیشترین تجمع مردم برای دستفروشان در بین سبزی‌فروشان و افرادی است که در محدوده نعلبندان اقدام به فروش موارد خوراکی می‌کنند و مردم هم بدون توجه به کرونا، هر روز شلوغ‌تر و بیشتر از روزهای قبل از این دستفروشان خرید می‌کنند.

نزدیک هم بودن و یا حتی چسبیدن دستفروشان به یکدیگر سبب شده تا مشتریان آنان نیز همانند خودشان کنار یکدیگر قرار بگیرند و این در حالی است که دستفروشان بطور مستقیم با مردم در ارتباط هستند و هیچ حد و مرزی برای آنان در نظر گرفته نشد.

مشکلات دستفروشی یک مسئله اجتماعی در ابعاد مختلف است که همواره تصمیم‌گیری درباره آن با بازخوردهای متفاوت از سوی افراد جامعه همراه است.

رییس خدمات شهری شهرداری گرگان گفت: انجام و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، راهکار مناسبی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است که همه افراد جامعه در هر شغل و منسبی موظف به انجام آن هستند.

موسی‌الرضا صفری اظهار داشت: از آنجایی که براساس ستاد استانی مقابله با کرونا، بازارهای هفتگی در استان تعطیل شده، ما مجاز به بازگشایی بازار روز نیستیم و بر این اساس نمی‌توانیم فعالیت دستفروشان غیرمجاز را ساماندهی کنیم.

وی یادآور شد: برای آنکه مردم بتوانند در پیاده‌رو راحت‌تر تردد کنند، بهترین شیوه، جمع‌آوری دستفروشان است اما به همکاران سدمعبر ابلاغ شده نحوه برخورد با دستفروشان طوری باشد که ضرری متوجه آنان نشود.

صفری یادآور شد: مساله تهدید مردم در نتیجه فعالیت دستفروشان را قبول داریم و اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی برای فعالیت این گروه از جامعه را بررسی و راهکار مناسب و قانونی ارائه خواهیم داد.

طبق اعلام ستاد استانی مقابله با کرونا، گلستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد و بر این اساس، فعالیت برخی بخش ها از جمله بازارروزها با محدودیت و تعطیلی مواجه شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت دیروز شنبه گفت که تاکنون ۲۷۱ هزار و ۶۰۶ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده و در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار