ماجرای قطع درختان و نهال‌های میوه در یکی از روستاهای شهرستان مینودشت به قصه‌ای پر غصه برای باغدارانی تبدیل شده که از چندین سال قبل به ثمر نشستن محصول در باغ خود را ندیده‌اند.

پشت پرده قطع شبانه ۳۰۰۰ نهال

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، پس از انتشار صحبت‌های اهالی روستای چمانی از توابع شهرستان مینودشت استان گلستان در خصوص ماجرای عجیب قطع درختان و نهال‌های میوه این روستا توسط فرد یا افرادی ناشناس که سالها زندگی مردم روستا را تحت تأثیر قرار داده، به‌منظور پیگیری ماجرا به سراغ مسئولان این منطقه رفتیم.

روستای چمانی از توابع بخش کوهسارات شهرستان مینودشت به سه بخش تقسیم شده که موضوع مورد بحث مربوط به چمانی پائین است. به گفته رئیس شورای روستای چمانی پائین، ۳۳ خانوار با جمعیت ۱۲۵ نفر در این روستا زندگی می‌کنند و تقریباً به اندازه تعداد خانواده‌ها و یا بیشتر از آن باغ وجود دارد.

«سنجه ونلی» در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص قطع درختان و نهال‌ها ‌در این روستا، گفت: سال‌ها این اتفاق در روستا رخ می‌دهد و باغداران زیادی را متضرر کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که «چرا و چه کسانی این کارها را انجام می‌دهند؟» گفت: من اطلاعی ندارم چرا این اتفاقات رخ می‌دهد. از جهاد کشاورزی و منابع طبیعی انتظار داریم به این موضوع توجه بیشتری کنند.

این روستا به دلیل دارا بودن اراضی شیب‌دار، از روستاهای مهم در طرح توسعه باغات یکپارچه اراضی شیب‌دار در استان گلستان محسوب می‌شود، به‌ طوری‌ که جهاد کشاورزی شهرستان مینودشت، چمانی را در این طرح روستای پایلوت استان معرفی کرده است.

«حبیب الله زارع» رئیس جهاد کشاورزی مینودشت در این باره در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این روستا جزو طرح‌های اولویت‌دار باغبانی ما بوده و به زیر کشت باغ رفتن اراضی این منطقه، اقدام مثبتی در راستای حفظ خاک و مسائل محیط زیستی است.

وی، به ثمر ننشستن باغ‌ها در چمانی پائین را مانعی در حمایت‌های بیشتر به باغداران این روستا دانست و افزود: اگر باغی در این روستا به ثمر می‌رسید ما می‌توانستیم حمایت‌های بیشتری را از باغداران در آن منطقه انجام دهیم اما مسئله قطع نهال‌ها، تمام طرح‌های ما را به زیر سؤال برد.

رئیس جهاد کشاورزی مینودشت تصریح کرد: باغ هفت هکتاری که دو سال قبل در این روستا کشت شد اگر به ثمر می‌رسید، خیلی فضا عوض می‌شد. مدیر جهاد باغبانی ما به وزارت خانه می‌رفت و باقدرت بیشتری از طرح‌ها دفاع می‌کرد و می‌توانست اعتبار بیشتری بگیرد و مردم روستا از آن منتفع می‌شدند.

زارع در خصوص طرح اراضی شیب‌دار در این روستا، گفت: نهال‌ها یارانه‌ای است و باغداران قسمتی از مبلغ آن را برای خرید پرداخت می‌کنند و مابقی آن به عهده دولت است. در راستای طرح‌های موجود، کشت و آبیاری‌های اولیه نیز توسط جهاد کشاورزی به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا جهاد کشاورزی می‌تواند در راستای امنیت باغ‌های این روستا اقدامی انجام دهد؟» گفت: ما می‌توانیم به‌جای مراحل کشت اولیه محصول، حصار کشی دور زمین را انجام دهیم که این حصار کشی هم به‌صورت اساسی است اما با انجام این کار نیز کسانی که درخت‌ها را قطع می‌کنند، سیم‌خاردارها را هم قطع خواهند کرد و این مسئله قطع درختان و نهال‌ها باید به‌طور ریشه‌ای حل شود.  

«ابراهیم سرایلو» رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مینودشت هم در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: متولی درختان غیر جنگلی، منابع طبیعی نیست و این دستگاه مسئولیتی در قبال روستای چمانی ندارد.

«مسعود فاطمی» یکی از باغداران فعال در روستای چمانی است که در موضوع قطع درختان و نهال‌ها آسیب جدی دیده است، وی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: سال گذشته ۷ هکتار از نهال‌های گلابی زمین من را کندند. از زمانی که نهال‌کاری جدید در روستا شروع شده این اتفاق در حال تکرار است.

این باغدار ادامه داد: این کارها توسط یکی از دامداران روستا انجام می‌شود زیرا او احداث باغ در آنجا را مانعی برای چرای گوسفندان خود می‌داند.

فاطمی افزود: من او را هنگام کندن نهال‌هایم دیدم که در این باره شکایت هم کردم و او نیز در دادگاه محکوم شد اما بعد از آن با دخالت رئیس شورای روستا و حمایت از متهم و موضوعاتی که در پی آن به وجود آمد، دیگر ماجرا را پیگیری نکردم.

وی در پاسخ به این سؤال که «یک فرد چگونه و با چه سرعتی می‌تواند سه هزار نهال را در یک شب قطع کند؟» توضیح داد: کندن سه هزار نهال کار سختی نیست زیرا هنوز در خاک ریشه نداده و با دست به سادگی از خاک در می‌آیند.

فاطمی بیان کرد: علت اینکه امسال باغ من سالم مانده این است که اراضی من فعلاً در منطقه چرای گوسفندان نیست!

وی ادامه داد: من علم این کار را دارم و به باغ خودم رسیدگی می‌کنم ولی تنها مشکل ما همین موضوع کندن نهال‌هاست.

فاطمی در خصوص قطع درختان غیر مثمر، گفت: درخت‌های غیر مثمر موضوع دیگری است. این درختان یا به خاطر خصومت‌های شخصی و یا به دلیل قاچاق چوب بریده می‌شوند و ارتباطی با موضوع نهال‌ها ندارد.

وی با اشاره به علاقه مردم روستا به باغداری، گفت: در روستا همه آرزو دارند زمین‌های خود را باغ کنند اما می‌دانند که اگر این کار را انجام دهند، نهال‌ها کنده می‌شوند.

اما باوجود این مسائل، «محمدرضا میرنیا» بخشدار بخش کوهسارات شهرستان مینودشت در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با موضوعات مطرح شده در روستای چمانی پائین می‌گوید که ماجرا به این شکل نیست و بزرگ‌نمایی شده و عمومیت به کل روستا داده‌اند.

وی اتفاقات این روستا را مشکل شخصی بین دو نفر دانست و گفت: در واقع موضوع فقط مربوط به دو باغ است.

بخشدار کوهسارات مینودشت ادامه داد: یکی از این باغ‌ها که دو هکتار است، حدود ۱۰ روز قبل نهال‌هایش کنده شد و آن یکی هم یک باغ پنج هکتاری بوده که در سال ۹۷ این موضوع در آن اتفاق افتاده است.

میرنیا با بیان اینکه این باغ‌ها ملک خصوصی است و به جهاد کشاورزی و منابع طبیعی مرتبط نیست، تصریح کرد: ما دو عرصه داریم، عرصه محلی و عرصه منابع ملی و چنانچه اگر به یکی از این دو عرصه خسارت بزنند، وظیفه‌اش بر عهده متولی آن است. به‌طور مثال اگر عرصه محلی باشد متولی آن جهاد کشاورزی است و اگر عرصه منابع ملی باشد، مربوط به منابع طبیعی می‌شود. ماجرای روستای چمانی هیچ‌کدام از این دو نیست. این موضوع یک مسئله شخصی بین دو نفر است و همه این‌ها از طریق محاکم قضایی در حال پیگیری است.

وی در واکنش به این موضوع که روستاییان اعلام کردند تعداد باغ‌هایی که در آن قطع نهال و درخت صورت گرفته، بیش از ۲ باغ است، گفت: تا به حال یک نفر بابت همان باغ پنج هکتاری شکایت کرده و دیگری هم حتی تاکنون شکایتی نکرده است. شخص دیگری به ما مراجعه نکرده است.

میرنیا گفت: در کشور ما هرکسی تظلم خواهی داشته باشد، به‌فوریت موردبررسی قرار می‌گیرد و اینکه گفته شود کاری در قبال این قضایا انجام نشده، کذب محض است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار