خبرهایی خوش برای دارندگان سهام عدالت. از امروز ۳۰ درصد دوم سبد سهام عدالت برای سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند آزاد و معامله سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس اجرایی می‌شود.

فروشندگان سهام عدالت چرا به پولشان نرسیدند؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ خبرهایی خوش برای دارندگان سهام عدالت. از امروز ۳۰ درصد دوم سبد سهام عدالت برای سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند آزاد و معامله سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس اجرایی می‌شود.

برهمین اساس مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار گفت: ۳۰ درصد بعدی سبد سهام عدالت از امروز، یکشنبه، قابل معامله می‌شود.
 
به گفته سید‌محمد‌جواد فرهانیان در دور گذشته آزادسازی سهام عدالت، به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها مردم به بانک‌ها و کارگزاری‌ها مراجعه می‌کردند و در این مرحله، مراجعه به بانک‌ها وجود دارد اما بانک‌ها از درگاه کارگزاری خود اقدام به فروش می‌کنند.
 
او با بیان اینکه اکنون این ناهماهنگی رفع شده است، گفت: افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده و سهامشان را نفروخته‌اند اما به فروش آن نیاز دارند، می‌توانند در سامانه تغییر وضعیت دهند و سهام خود را بفروشند. همچنین زیرساخت‌های بانک‌ها برای قبول سهام عدالت به‌عنوان وثیقه کارت‌های اعتباری هفته آینده آماده می‌شود.
 
چرا فروشندگان سهام به پولشان نرسیدند؟
۳۰ درصد دوم سبد سهام عدالت در حالی از امروز آزاد می‌شود که آن دسته از سهامدارانی که در مرحله اول اقدام به فروش سهام خود کردند هنوز به‌طورکامل به مبلغ فروش سهام دسترسی پیدا نکرده‌اند.
 
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سپرده‌گذاری مرکزی در این باره گفت: افرادی که روش مستقیم را برای دسترسی به سبد سهام خود انتخاب کرده و به کارگزاری‌های بازار سرمایه معرفی شده‌اند ممکن است به حساب برخی از آنها پول سهام واریز نشده باشد، زیرا همه سفارش‌ها تکمیل نشده و ناهماهنگی بین بازار پول و سرمایه اتفاق افتاد.
 
روزبه شریعتی، مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار درباره فرآیند فروش سهام در کارگزاری‌ها گفت: درگاهی برای کارگزاری‌ها تعریف شده که به‌صورت مستقیم به سپرده‌گذاری مرکزی متصل است. افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند با وارد کردن شماره موبایل و کد ملی خود و در صورت تطابق این اطلاعات با مشخصات موجود در سامانه سجام می‌توانند به فروش ۳۰ درصد از سهام خود اقدام کنند.
 
او ادامه داد: سامانه، تمام سفارش‌ها را در قالب یک کد به کارگزاری ارائه و کارگزاری می‌تواند تمام سفارش‌های ثبت شده را مشاهده کند و به‌صورت یکجا به فروش برساند. پس از فروش سهام مشتریان، سپرده‌گذاری فهرستی از جمع افرادی را که در صف فروش هستند به واحد مالی کارگزاری مربوط ارائه می‌کند تا سهم هر یک از متقاضیان به حساب آنها واریز شود.
 
مطالعه بیشتر:
 واریزی پول سهام عدالت به کجا رسید؟ / کدام بانک‌ها عملکرد ضعیفی داشتند؟
به گفته این کارشناس، از دلایلی که بسیاری از فروشندگان سهام عدالت پول حاصل از فروش سهام خود را دریافت نکرده‌اند یا درصدی از آن به حساب شان واریز شده این است که سپرده‌گذاری مرکزی وجوه فهرست متقاضیان فروش سهام عدالت را با ۲ تا ۳ هفته تاخیربه کارگزاری‌ها ارسال می‌کند و این امر علت تاخیر در پرداخت‌ها به حساب سهامداران است.
 
او گفت: افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند سهام‌شان از طریق شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی در بورس عرضه می‌شود در واقع قرار است نماد معاملاتی این شرکت‌ها در بورس باز شود.
 
معامله اولین شرکت سرمایه‌گذاری استانی در بورس
از امروز با آغاز معاملات شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی، معامله سهام این شرکت‌ها در بورس تهران وارد گام اجرایی می‌شود. مطابق مواد (۳۴ تا ۳۸) قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت مجاز شده در اجرای سیاست گسترش و مالکیت عمومی با هدف تامین عدالت اجتماعی تا ۴۰ درصد از مجموع ارزش سهام بنگاه‌های قابل واگذاری را به ۶ دهک پایین درآمدی جامعه واگذار کند.
 
آزادسازی سهام عدالت در ۹ اردیبهشت‌ماه با ابلاغ رهبر معظم انقلاب اجرایی شد و از روز ۱۰ اردیبهشت تا هشتم خرداد ماه به سهامداران فرصت داده شد تا چنانچه به دنبال انتخاب روش مدیریت مستقیم هستند و می‌خواهند مالکیت و مدیریت سهام خود را به شکل مستقیم و بدون واسطه در اختیار بگیرند، با ورود به سامانه نسبت به این امر اقدام کنند.
 
ستاد آزادسازی سهام عدالت پس از تشکیل ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، افزایش سرمایه این شرکت‌ها را در دستور کار خود قرار داده و افرادی که روش غیرمستقیم را برگزیده‌اند، سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری استانی زمان ثبت‌نام سهام عدالت، محسوب می‌شوند.
 
این شرکت‌ها، مطابق قانون تجارت مدیریت می‌شوند و مدیران آنها در راستای صیانت از منافع سهامداران می‌توانند در پروژه‌های ملی و بین‌المللی برنامه‌ریزی و مشارکت کنند.
 
همچنین پرتفوی این شرکت‌ها از بهترین شرکت‌های پذیرفته شده در بازارسرمایه است که دارای تنوع در سبد سرمایه‌گذاری‌ها است، از دیگر مزایای این شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌توان به حضور غیرمستقیم مردم در بورس و بهره‌برداری بهینه از مواهب بازار سرمایه اشاره کرد.
 
سهامداران تمام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید به این نکته توجه داشته باشند که براساس هماهنگی‌های انجام شده در سطح مدیریت عالی بانک ملی ایران، ارزش دارایی سهام هر شخص مبنای تخصیص کارت اعتباری قرار می‌گیرد که با دریافت اطلاعات مزبور از سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، کارت اعتباری به پشتوانه دارایی سهام هر شخص تخصیص داده شده و سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی در وثیقه بانک ملی قرار می‌گیرد.
 
به عبارت دیگر، هم‌زمان با مالکیت سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی و منتفع شدن از افزایش ارزش آن در بازار سرمایه، امکان دریافت اعتبار در قالب کارت اعتباری از بانک ملی ایران نیز مهیا شده است.
 
به مدیران سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی پیشنهاد شده برای منتفع شدن زودتر سهامداران خود از مزایای پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری استانی مربوط در بورس تهران، هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت افزایش سرمایه جدید اقدام کرده و با ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده دوره منتهی به ۱۵ مرداد ماه به بورس تهران، زمینه پذیرش و درج هر چه سریع‌تر این شرکت‌ها را مهیا کنند.
 
تمام هماهنگی‌های لازم در سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس تهران برای پذیرش هر چه سریع‌تر این شرکت‌ها انجام شده و با ارائه مستند ثبت افزایش سرمایه و صورت‌های مالی مذکور، پذیرش این شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران در اسرع وقت انجام می‌شود.
 
منبع: دنیای اقتصاد 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار