بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری روزهای پر از بیم و امید بسیاری را گذرانده‌اند؛ نگرانی‌ها و نارضایتی‌های این بازنشستگان از روزهای میانه اسفندماه آغاز شد؛ زمانی که کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، کف حقوق بازنشستگان دولت (مستمری‌بگیران صندوق‌های کشوری و لشگری) را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کرد اما هیچ مصوبه‌ای برای افزایش دستمزد بازنشستگان کارگری در دستور کار قرار نگرفت.

سه چرای مهم مستمری بگیران؛چند وچونِ اجرای همسان‌سازی/ آیا بازنشستگان کارگری قدردانِ دولت هستند؟!

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از کارگر آنلاین، بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری روزهای پر از بیم و امید بسیاری را گذرانده‌اند؛ نگرانی‌ها و نارضایتی‌های این بازنشستگان از روزهای میانه اسفندماه آغاز شد؛ زمانی که کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، کف حقوق بازنشستگان دولت (مستمری‌بگیران صندوق‌های کشوری و لشگری) را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کرد اما هیچ مصوبه‌ای برای افزایش دستمزد بازنشستگان کارگری در دستور کار قرار نگرفت.

بعد از آن، کارگران بازنشسته در روزهای پایانی فروردین، هنگامی که در چهارمین جلسه مزدی شورایعالی کار، افزایش حداقل دستمزد کارگران ۲۱ درصد تعیین شد، بازهم دچار نگرانی شدند؛ با ۲۱ درصد افزایش، مستمری بازنشستگان به زحمت به ۲ میلیون تومان می‌رسید؛ در نهایت، در جلسه‌ی ترمیم مزد هفدهم خرداد سال جاری، افزایش حداقل مزد با جابجایی ۷۵ هزار تومان از محل سنوات کارگری به ۲۶ درصد رسید و زمزمه‌هایی به گوش رسید که مستمری بازنشستگان کارگری نیز قرار است دقیقاً برابر با همین رقم یعنی ۲۶ درصد زیاد شود. در نهایت علیرغم تاکید ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی مبنی بر لزوم افزایش سالیانه مستمری‌ها براساس افزایش هزینه‌های زندگی، در تیرماه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان این سازمان خبر داد که براساس این مصوبه، حداقل مستمری با ۲۶ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید.
 
 
با این حال، اعتراضات گسترده بازنشستگان و کنشگری‌های متعدد آنها مدیران دولتی سازمان تامین اجتماعی را ناگزیر کرد که فکری به حال افزایش دریافتی کارگران بازنشسته کنند؛ آنها دو راهکار را در دستور کار قرار دادند؛ اول اجرای متناسب‌سازی یا همان همسان‌سازی از محل ۳۲ هزار میلیارد تومان پرداختی دولت در تیرماه و دوم، افزایش مزایای مزدی شامل حق مسکن و بن خواربار.
 
بعد از کجدار و مریز فراوان، همسان‌سازی و افزایش مزایای مزدی نهایتاً در مردادماه به نتیجه رسید و بازنشستگان قبل از دریافت مستمری‌های خود توانستند فیش‌های دریافتی را رویت کنند.
 
در این بین، گرچه مقامات سازمان تامین اجتماعی ادعا می‌کنند، «عدالت مزدی» برای بازنشستگان بالاخره محقق شده است و دریافتی بازنشستگان کارگری به پایه سایر بازنشستگان کشور رسیده، اما همچنان چند مساله‌ی اساسی بازنشستگان را به شدت نگران کرده است؛ مسائلی که می‌تواند پارادایم‌های افزایش دریافتی –اجرای همسان سازی و افزایش مزایای مزدی- را تا حدود زیادی از حیز انتفاع ساقط نماید.
 
چرا دو فیش جداگانه؟
 
اولین نگرانی بازنشستگان بابت صدور دو فیش جداگانه در مردادماه است؛ پیش از این مقامات سازمان تامین اجتماعی ادعا کرده بودند افزایش همسان سازی، جزو مستمری بازنشستگان خواهد بود و در نتیجه در جریان افزایش مستمری سالیانه، مشمول افزایش خواهد شد؛ اما اکنون، برای هر بازنشسته دو فیش جداگانه برای مستمری مردادماه صادر شده است؛ یکی فیش دریافت مستمری که مبلغ آن مشابه ماه قبل یعنی تیرماه است و دیگری فیشی تحت عنوانِ «تفاوت افزایش معوقه».در این فیش دوم، ردیف‌های متناسب سازی، کمک به تامین معیشت یا همان بن خواربار، ضریب ترغیب و کمک هزینه مسکن، به تفکیک آمده است؛ همین تفکیک فیش‌هاست که بازنشستگان را به شدت نگران کرده است.
 
در این بین، بازنشستگان می‌گویند اگر قرار است همسان سازی جزو لاینفک مستمری باشد و اضافات حاصل از آن، به عنوان بخشی از مستمری در نظر گرفته شود، چرا باید در فیشی جداگانه به عنوان مولفه‌ای جداگانه بیاید؛ آیا سال بعد که مستمری بازنشستگان بازهم براساس تصمیمات مزدی شورایعالی کار افزایش پیدا کند، این همسان‌سازی جداگانه مانند پایه مستمری مشمول افزایش خواهد شد؟
 
اعضای کانون‌های بازنشستگی ادعا می‌کنند در مردادماه به دلیل تاخیر صورت گرفته در محاسبات مربوط به متناسب‌سازی و از آنجایی که جلسه‌ی هیات امنای سازمان برای تعیین افزایش مزایای مزدی دیر برگزار شده، سازمان مجبور به صدور دو فیش جداگانه شده اما از اساس، مشکلی وجود ندارد.
 
حال باید دید آیا در ماه آینده این مشکل مرتفع خواهد شد؛ آیا دو فیش صادر شده، ادغام و متناسب‌سازی جزوی از مستمری در نظر گرفته می‌شود؟
 
چرا سابقه سخت و زیان‌آور نادیده گرفته شده؟
 
موضوع دیگری که موجب نارضایتی بخشی از بازنشستگان کارگری یعنی بازنشستگان سخت و زیان‌آور شده، عدم در نظر گرفته شدنِ سابقه سخت و زیان آور در محاسبات متناسب‌سازی است.  بازنشستگان سخت و زیان‌آور می‌گویند در محاسبات متناسب‌سازی، سابقه سختی کار ما در نظر گرفته نشده است؛ برای کارهای سخت و زیان آور، هر سال سابقه، معادل یک سال و نیم است اما برای بازنشستگان کارهای سخت، این قانون رعایت نشده است.
 
این بازنشستگان از احتمال شکایت به دیوان عدالت می‌گویند و اینکه بایستی سازمان تامین اجتماعی در فرمول‌های متناسب‌سازی تجدیدنظر کند؛ فرمول‌هایی که موجب ضرر و زیان ماهانه‌ی حدوداً یک میلیون تومانیِ بازنشستگان سخت و زیان‌آور شده است.
 
چرا متناسب‌سازی عطف به ماسبق نمی‌شود؟
 
در شرایطی که بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری از ابتدای سال بدون نیاز به همسان‌سازی و هزار قانون و قاعده، حداقل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی داشته‌اند، بازنشستگان کارگری قرار است از مردادماه بعد از پنج ماه انتظار کلافه‌کننده، مستمری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را رویت کنند و نکته اینجاست که این افزایش حداقلی که نه تنها حق مسلم بازنشستگان است بلکه از حق قانونی آنها بسیار کمتر است، قرار نیست عطف به ماسبق شده و از ابتدای سال لازم‌الاجرا باشد؛ با این حساب قرار نیست بازنشستگان کارگری برای ۴ ماه ابتدای سال، مابه‌التفاوت همسان سازی و افزایش مزایای مزدی را دریافت کنند و این الحاقیه‌های مزدی تنها برای هفت ماه پایانی سال لازم‌الاجراست.
 
بازنشستگان می‌گویند: وقتی نمی‌خواهند این اصلاحیه‌ها را از ابتدای سال اجرا کنند، چگونه از «عدالت مزدی» دم می‌زنند؟ کف ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی مستمری‌ها برای بازنشستگان کشوری و لشگری از ابتدای سال اِعمال شده اما برای ما تنها هفت ماه سال اجرایی می‌شود! این چگونه عدالتی است؟!
 
در این شرایط، گرچه کانون‌های بازنشستگان و فعالان رسمی بابت اجرای متناسب‌سازی با اینهمه تاخیر و افزایش مزایای مزدی از سازمان تامین اجتماعی تشکر و قدردانی کرده‌اند، اما بازنشستگان می‌گویند: «این رویه ناعادلانه و باتاخیر، جای قدردانی ندارد؛ به احتمال زیاد، سال بعد دوباره مصیبت چگونگی اجرای همسان‌سازی و تامین اعتبار برای آن از نو آغاز خواهد شد؛ آنهم در شرایطی که حق ما، افزایش مستمری‌ها به اندازه سبد معاش حداقلی است؛ سبد معاشی که خود دولتی‌ها اقرار کرده‌اند حداقل نرخ آن ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان است؛ حالا چطور بابت اجرای همسان‌سازی از مردادماه  و مستمری زیر ۳ میلیون تومان از مقامات تشکر کنیم؟!» 

 

ارسال نظر

  • یه بازنشسته تامین
    0


    سال گذشته ماهها اعتراض کرديم نامه زديم که حقوق ما خيلي پايينه و کمتر از 3 ميليون ديگه نبايد باشه ولي امسال بعد از 4 ماه و با تورمي بدتراز 98فقط 400هزار تومن اضافه کردند و از اسفند پارسال هم هر روز با خبرخوش خبرخوش بهمون اميد دادن که همسان سازي ميشه!!! ولي حالا موقع عمل که رسيد تمام زحمات ما تبديل به رحمت شد براي بالابگيران!!! همونهايي که حتي به خودشون زحمت نميدادند اخبار مربوط به اعتراضات مارو بخونن!!! بازنشسته هاي کشوري از همون فروردين کف حقوقشون به 2800 رسيد... سازمان تامين کلي از طلبهاش از دولت(62000ميلياردتومن) رو به نام ما گرفت و ما فقط گردوخاکش بهمون رسيد به اسم همسان سازي 200-300 هزار به بيشتر بازشسته ها اضافه کردن و باقي به بالابگيرها و خودشون!!!!ظلم تاکي؟؟؟

آخرین اخبار