تکنیک| سواد رسانه‌ای

رسانه‌های غربی که این روزها در تلاش برای شبه افکنی در افکار عمومی ایران در زمینه آمار کرونا و بی‌اعتماد سازی افکار عمومی نسبت به مدیریت کشور دارد، در اخبار اعلام آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا از تصاویری استفاده می‌کند که این بازنمایی در ضمیر ناخودآگاه مخاطب ایجاد مواجهه سوگیرانه نسبت به اماکن و مناسک مذهبی می‌کند.

وقتی تصاویر، ضمیرناخودآگاه مخاطب را نشانه می‌گیرند

به گزارش گلستان ۲۴؛ رسانه‌های غربی که این روزها در تلاش برای شبه افکنی در افکار عمومی ایران در زمینه آمار کرونا و بی‌اعتماد سازی افکار عمومی نسبت به مدیریت کشور دارد، در اخبار اعلام آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا از تصاویری استفاده می‌کند که این بازنمایی در ضمیر ناخودآگاه مخاطب ایجاد مواجهه سوگیرانه نسبت به اماکن و مناسک مذهبی می‌کند.

همان‌گونه که در بازنمایی عزاداری محرم به دفعات از تصاویر قمه‌زنی استفاده کرده و در کنار این تصاویر از فرهنگ شهادت‌طلبی شیعیان سخن گفته است.

سواد رسانه‌ای یادآوری می‌کند که:

رسانه‌ها اخبار را شکل می‌دهند و می‌سازند.

تصاویر، کنار کلمات و عنوان سازی‌ها، در خدمت القای مفهومی خاص به مخاطب هستند.

باید اصول واقع‌نمایی رسانه‌ای و خبر را به بیاموزیم، یعنی بدانیم خبر هیچ‌گاه مساوی واقعیت نیست؛ بلکه یک روایت یا برداشتی از واقعیت است و به‌این معنا هیچ رسانه دروغگو یا حقیقت‌گویی به معنای مطلق در جهان وجود ندارد.

معصومه نصیری _ مدرس سواد رسانه‌ای

 

ارسال نظر

آخرین اخبار