مدیرکل مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی با تشریح جزئیات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور گفت: برای این گروه از بازنشستگان ضریب سنواتی ۲۰ سال و مبلغ مستمری آنها بر مبنای سقف سابقه، یعنی ۳۰ روز حقوق در نظر گرفته شده است.

بازنشستگان مشاغل زیان آور منتظر افزایش حقوق باشند؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ ناهید حیدری مدیرکل مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی، با تشریح جزئیات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور گفت: سوابق این گروه از بازنشستگان به نسبت میزان پرداخت حق بیمه آنها محاسبه شده است، به عبارت دیگر در فرمول متناسب‌سازی، برای این گروه از بازنشستگان ضریب سنواتی ۲۰ سال و مبلغ مستمری آنها بر مبنای سقف سابقه، یعنی ۳۰ روز حقوق در نظر گرفته شده است.

حیدری سقف دریافتی بازنشستگان بعد از متناسب‌سازی را، ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برای مستمری بگیران با ۳۵ سال سابقه اعلام کرد و گفت: در فرمول متناسب‌سازی، برای تشویق بیمه‌شدگانی که با سنوات بیشتری از ۲۵ تا ۳۵ سال بازنشسته شده‌اند ضریب ترغیب در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: با نظر وزیر رفاه و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصمیم بر این شد که دریافتی حداقل‌بگیران در دو گروه ۳۰ و ۳۵ سال سابقه کار، بعد از متناسب‌سازی، کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۳ میلیون تومان نباشد. به بیان دیگر، مستمری‌بگیرانی که حقوق آنها با وجود ۳۰ و ۳۵ سال سابقه کار کمتر از این مبالغ بود از ضریب تطبیق برخوردار شدند تا حقوق آنها به کف مورد نظر برسد.

حیدری در پاسخ به اینکه آیا مصوبه جدید دولت برای افزایش ۲۰۰ هزارتومانی حق مسکن کارگران، شامل بازنشستگان هم می‌شود، گفت: این مصوبه مربوط به بازنشستگان نیست و حق مسکن بازنشستگان از ابتدای سال دو مرتبه افزایش یافته است.

او ادامه داد: از ابتدای سال ۹۹ مجموع حق معیشت و مسکن مستمری‌بگیران دو مرتبه افزایش یافته و از ۷۰ هزار تومان در سال ۹۸ ابتدا به ۹۰ هزار تومان در آغاز سال ۹۹ رسید و پس از متناسب‌سازی حقوق‌ها، از ابتدای مردادماه به ۱۹۰ هزار تومان افزایش یافته است.

متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی

حیدری با بیان این که متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی طبق بند ب ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی انجام شد، گفت: سازمان موظف بود که طبق این برنامه ۵ ساله هر زمان زیر ساخت‌ها را فراهم دید نسبت به متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران اقدام کند. بنابراین به محض تامین مالی، جلساتی را با حضور کارشناسان و نمایندگان کانون‌های عالی بازنشستگان برگزار کرد و بعد از بررسی سناریوهای مختلف، با موافقت کانون‌های بازنشستگی به فرمولی بر اساس میزان مشارکت بیمه شدگان در پرداخت حق بیمه (مبلغ حق بیمه) و مدت زمان پرداخت حق بیمه (سابقه) رسیدیم.

مدیرکل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی با اشاره به دو نوبت افزایش حقوق بازنشستگان در سال‌های ۸۱ و ۸۸ گفت: در آن زمان، رقم سرانه‌ای به دریافتی مستمری بگیران افزوده شد و همسان‌سازی صورت گرفت، نه متناسب‌سازی. اما از ابتدای مرداد ماه ۱۳۹۹ طرح متناسب‌سازی اجرا شده است و حقوق مستمری بگیران اعم از بازنشسته، از کارافتاده و بازمانده که از صفر تا ۳۵ سال سابقه داشتند، افزایش پیدا کرد. این افزایش به جز افزایش حقوق معمول بود که هر سال انجام می‌شود و در سال ۱۳۹۹ برای حداقل بگیرها ۲۶ درصد و برای سایر رده‌ها، ۱۵درصد به علاوه ۱۶۶ هزار تومان محاسبه شد.

وی متناسب‌سازی حقوق را اقدامی‌بسیار بزرگ و موثر در شرایط اقتصادی امروز دانست و گفت: فرمول اجرای این قانون، کاملا مطابق با عدالت بیمه‌ای است و هر کس بر اساس آورده خود در صندوق، از متناسب‌سازی سهم می‌برد.

 

 

 
منبع: تجارت نیوز

 

ارسال نظر

  • حکیم
    0

    تجربه و حرفه سوار جبهه در زمان جنگ بر آنها امتیاز گیری کنید

  • حکیم
    0

    تجربه و حرفه سودار جبهه در زمان جنگ بر آنها امتیاز گیری کنید

  • حکیم
    0

    تجربه و حرفه سودار جبهه در زمان جنگ بر آنها امتیاز گیری کنید

  • حکیم
    0

    دین ما اسلام است برابر و برادر به هم مساوی بدید آن که عیبش زیاد است بیشتر بگیرد همه راضی ولی شماها دروغ نگوید آن که حقوق ده ملیون میگیرد سه ملیون وآن دو ملیون. د.دویست تومان

  • حکیم
    0

    دین ما اسلام است برابر و برادر به هم مساوی بدید آن که عیبش زیاد است بیشتر بگیرد همه راضی ولی شماها دروغ نگوید آن که حقوق ده ملیون میگیرد سه ملیون وآن دو ملیون. د.دویست تومان

  • احسان
    0

    ما که نمی توانیم از خود قانون در بی اواریم بازنشسته سال 84 یا بیشتر یا کمتر طبق قانون بیمه چه زیان اور چه معمولی چه از کار افتاده چه قانونهای مستمر بیمه ای تا اینجای کار مشکلی نیست قرار شد همسان سازی شکل بگیرد همسان چیست همسان یعنی حقوق از دست رفته بازنشستگان مثلا سال 84 بازنشسه ای که با حداکثر حقوق 270 درصد تفاوت داشته حال باید همان باشد نه اینکه این فاصله 350 درصد کم و بیش باشد نقض قانون استحقاقی بیمه ای شکل گرفته اگر درست نشود هزاران شکایت به دیوان عدالت شکل خواهد گرفت و نتیجه خواهد داد اما چرا اینگونه ؟

  • ناشناس
    0

    ایی تامین اجتمایی نمیخاد حق سختی زیان اور بده بازنشستگان واقعا قشر بدبختی هستن گیر چ آدم هایی افتادن ظلم پس ضریب 1،5 سختیری اور جمع کنین بذارید 30 سال کار بازنشسته بشیم تا بازشسته به چشم نبینیم و بمیرم سرکار

آخرین اخبار