در ادامه روند نزولی بازار سرمایه با گذشت حدود دو ساعت و نیم از شروع معاملات شاخص کل بیش از ۲٫۵ درصد ریزش کرد اما چرا بورس دوباره ریزش کرد؟ این فرایند تا کجا ادامه دارد؟

به آینده بورس امیدوار باشیم؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه، اظهار کرد: عملا یک تفکر غلط مبنی بر حبابی بودن رشد بازار سرمایه در بین مردم و مسئولان شکل گرفته و این تفکر باعث شد تا تصمیم بگیرند رشد بازار سرمایه را به نحوی کنترل کنند. این کنترل هم به روش‌های عملی مانند عرضه دارا دوم و اوراق سلف نفتی با نرخ سود بالا به سمت بازار سرمایه روانه شد، غافل از اینکه بازار سرمایه ایران مختصاتی توده‌وار دارد.

وی افزود: شروع ریزش‌های بازار با هدف کنترل رشد حبابی شکل گرفت اما به علت اینکه بازار سهام ایران مختصاتی توده‌وار دارد این ریزش کنترل نشد و جو هیجانی بازار با ایجاد صف‌های فروش، افزایش نرخ سود بانکی، عرضه‌هایی با سود بالا مانند اوراق سلف نفتی و دارا دوم، عدم حمایت دولت در یک‌سری مقاطع و بی‌اعتمادی مردم هر روز بیشتر و از کنترل خارج شد.

وی در رابطه با صف‌های فروش افزود: صف‌های فروش یکدیگر را تشدید می‌کنند و عملا در مقاطعی توانایی حمایت و جمع کردن این صف‌ها از عهده دولت و حقوقی‌ها خارج است و آنها نمی‌توانند جلوی هجوم توده برای فروش سهامشان را بگیرند.

وی در رابطه با راهکار خروج بازار از سیر نزولی، افزود: برای خروج از این روند اول باید حجم مبنا به ۱۰ برابر وضع موجود افزایش پیدا کند، ابزارهای سرمایه‌گذاری بلندمدت در ورود غیرمستقیم مردم باید تقویت شود و در کنارش ابزارهای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت برای ورود مستقیم مردم را محدود کنند، شفافیت حداکثری و تجدید ارزیابی دارایی‌ها و  افزایش سرمایه از این محل را مد نظر قرار دهند و در نهایت این تفکر غلط مبنی بر رشد حبابی بازار سرمایه باید کنار گذاشته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر  اقدامات ذکر شده انجام شود بازار به سوی تعادل پیش می‌رود اما در غیر این صورت ریزش ادامه‌دار خواهد شد و شاهد خروج حداکثری سرمایه حقیقی از بازار سهام خواهیم بود، همچنین بازار سرمایه بازاری بلندمدت است و سهامداران باید صبور باشند، من آینده بازار سرمایه را آینده‌ای خوب تصور می‌کنم و باید به رشد آن در میان‌مدت و درازمدت امیدوار بود.

 
منبع: تجارت نیوز

 

ارسال نظر

آخرین اخبار