کتاب «گنجینه سکه های نیشابور مکشوفه در گرگان (جرجان )» نوشته محمد مرتضایی دانشیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه چاپ و منتشر شد .

انتشار کتاب «گنجینه سکه‌های مکشوفه در گرگان»

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، کتاب حاضر شامل هفت فصل ؛تحولات سیاسی اجتماعی گرگان (جرجان)در دوره سامانیان ، تحولات سیاسی اجتماعی گرگان (جرجان)در دوره غزنویان، تحولات سیاسی اجتماعی گرگان (جرجان)در دوره سلجوقیان ، سکه های سامانیان ، سکه های غزنویان ، سکه های سلجوقیان و سکه های نامعلوم به همراه تصاویری از سکه ها است .

در مقدمه این کتاب به قلم نویسنده آمده است : شهر تاریخی جرجان که در ۴کیلومتری غرب شهر جدید گنبد کاووس واقع شده در دوره اسلامی از اهمیت شایانی برخوردار و متأسفانه به دلایل مختلف چون جنگ های داخلی ، زمین لرزه و از همه مهم تر ، حملات ویرانگر مغولان در سال ۶۱۸هجری دچار ویرانی گردید .این شهر مدت کوتاهی پس از جمله مغول ، در دوره ایلخانی و تیموری به فعالیت خود ادامه داد ، اما هرگز آبادانی گذشته را بازنیافت .

در کاوش های سال ۱۳۸۶جرجان ۳۲سکه طلا به دست آمد که متعلق به سلسله های سامانی ، غزنوی و سلجوقی است.قسمت اعظم سکه ها ضرب نیشابور است و این موضوع نشان می دهد که سکه ها از آن شهر به جرجان آمده است ؛ به همین دلیل عنوان «گنجینه سکوت های نیشابورمکشوفه در گرگان (جرجان)»برای کتاب حاضرانتخاب شده است .

به غیر از نیشابور ، یک عدد سکه ضرب ری ، یک عدد ضرب اصفهان و دو عدد ضرب اهواز نیز میان سکه ها دیده می شود و به غیر از این سکه ها ۳۹عدد قراضه سکه (تکه بریده شده سکه )کشف شده است .از بین قراضه ها آنهایی که مشخص است به کدام سلسله تعلق دارد ، در بخش مرتبط معرفی می شود و نمونه هایی که انتساب آنها معلوم نیست در انتهای کتاب معرفی خواهد شد .

اندازه عکس هایی که از سکه ها ارائه شده واقعی نیست و در قسمت کاتالوگ کتاب حاضر ، نوشته های روی قراضه ها با رنگ سیاه پررنگ ارائه شده و قسمت های از بین رفته قابل تشخیص نوشته های آنها نیز داخل دو قلاب قرار داده شده است.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار