یک کارشناس بازار سرمایه، ثبات شرایط در بازار سهام را منوط به کنترل و به ثبات رسیدن مهمترین نماگر اقتصاد یعنی تورم دانست.

تعادل بازار سهام نزدیک است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مشرق، ولی نادی قمی در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، اظهار داشت: ترکیب تورم و ناپایداری نماگرهای اقتصادی با فضای ترس حاکم بر بازار سهام شرایطی را به وجود آورد که سرمایه گذاران تمایل قبلی به ماندن در بازار سهام نداشتند و با بروز رفتار هیجانی به دارایی خود آسیب زدند.

 

وی با بیان اینکه این رفتار هیجانی طی ماه های قبل در سمت تقاضای خرید بود، افزود: سرمایه گذاران بدون توجه به قدرت سودآوری شرکت ها و صرفا بر مبنای پتانسیل رشد قیمت ها که عمدتا بر اساس شایعات رقم می‌خورد، اقدام به سرمایه گذاری می کردند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شایعات مربوط به تجدید ارزیابی دارایی ها باعث ایجاد صف های طولانی خرید برای شرکت هایی می‌شد که یا برنامه ای برای چنین اقدامی نداشتند یا تجدید ارزیابی دارایی ها هیچ تاثیری بر جریان های نقدی عملیاتی آنها نداشت.

وی تصریح کرد: اصولا برای پذیرش تجدید ارزیابی دارایی ها باید دو شرط گذاشته می شد،  نخست اینکه تجدید ارزیابی صرفا برای شرکت های زیان‌ده قابل پذیرش است و دوم اینکه تجدید ارزیابی از محل دارایی های مالی امکان پذیر نیست. این موضوع می‌توانست توجه سرمایه گذاران را به عوامل بنیادی تعیین‌کننده قیمت سهام معطوف کند؛ عواملی که در حال حاضر نیز کمتر مورد توجه سهامداران هیجانی قرار دارد.

به گفته نادی قمی، با توجه به افزایش قیمت دلار نیمایی و آزاد و افزایش قیمت های جهانی کامودیتی‌ها و فلزات و نیز ثبات نسبی نرخ سود سپرده‌ها، شرکت هایی که متاثر از این عوامل هستند می‌توانند سود مناسبی عاید سهامداران خود کنند. البته در این اوضاع نابسامان، قیمت سهام شرکت‌های بنیادی نیز متاثر از احساسات و محرک‌های منفی است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در حال حاضر بیش‌واکنشی به اخبار منفی و تغییر مقررات و برداشت غلط از اخبار مثبت رایج شده است؛ همانطور که طی ماه های گذشته بیش‌واکنشی به اخبار مثبت رایج بود.

وی با بیان اینکه ثبات شرایط در بازار سهام منوط به کنترل و به ثبات رسیدن مهمترین نماگر اقتصاد یعنی تورم است، خاطرنشان کرد: به هر حال، حمایت موثر مادی و معنوی دولت و حقوقی‌های بازار سهام در این شرایط می‌تواند مفید واقع شود.

نادی قمی ادامه داد: البته بازارگردانی و حمایت از سهام در درجه اول باید همسو با منطق اقتصادی باشد و نباید به نحوی باشد که صرفا شرایط خروج منابع از بازار فراهم آمده و باعث ایجاد تلاطم در سایر بازارها شود. همچنین اولویت نه لزوما سهام شرکت‌های شاخص ساز بلکه شرکت های دارای بنیاد قوی (چه کوچک چه بزرگ) باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: باید در نظر داشت که دلیل اصلی رشد بازار طی ماه های قبل، سرازیر شدن پول حقیقی ها به بازار بوده است لذا با خروج پول از بازار یا عدم ورود پول جدید به بازار سهام شاهد تلاطم در بازارهای موازی خواهیم بود.

نادی قمی اطمینان داد: با توجه به تاکید بر کارآ شدن بازارگردانی سهام، افزایش ذینفعان بورس  و توسعه این بازار  و نیز چشم‌انداز حکمرانی مطلوب ( Good Governance ) و امکان تامین مالی کارآفرینان، عرضه شرکت های پروژه‌محور، تامین مالی شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ و توسعه بازار بدهی، فضای ریزشی بازار ادامه نخواهد داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار