رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: در صورت تعویق واکسیناسیون امکان بازگشت بیماری‌هایی مانند فلج اطفال وجود دارد.

توصیه سازمان جهانی بهداشت درباره واکسیناسیون کودکان

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدمحسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: برای اینکه بتوانیم جامعه و فرزندان سالمی داشته باشیم باید واکسیناسیون فرزندانمان را کامل انجام دهیم چیزی که توانسته جامعه ما را در جهت بیماری‌های ویروسی ایمن کند واکسیناسیون 99درصدی کودکان بود، یعنی همیشه تمام گروه هدف ما تحت پوشش بودند اما با وجود کرونا آسیب هایی به روند واکسیناسیون وارد شد که یکی از  دلایل آن نگرانی‌ مردم از گرفتار شدن به ویروس کرونا بود و براى همین مراجعات کم شد.

وی عنوان کرد: در اسفند ماه ۹۸ و فروردین ۹۹ ما ۱۶ درصد اُفت واکسیناسیون داشتیم اما به سرعت اقدامات جبرانی شروع شد و همکاران ما در سیستم های بهداشتی شهر و روستا با خانواده ها تماس گرفتند و شیفت کاری را تغییر دادند و شرایط را مهیا کردند تا جایی که در حال حاضر پوشش واکسیناسیون به ۹۵ درصد رسیده است. اما ما هنوز۴ درصد با گذشته فاصله داریم و نباید فکر کنیم که دیگر فلج اطفال، سرخک و ...وجود ندارد و نیازی به واکسن نیست چرا که در برخی کشورها که واکسیناسیون به طور جدی انجام نمی‌شود هنوز این بیماری‌ها دیده می شود.

وی در خصوص اجباری بودن برخی واکسن ها در کشورمان توضیح داد: در کشور ما فرزندان در بدو تولد برخی واکسن ها تزریق می‌شوند.

رئیس اداره ی بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، با توجه به شرایط کرونا در کشور بیان کرد: خانواده ها باید حتما کارت‌های واکسن را چک کنند و یا با مراکز بهداشتی که قبلا خدمات واکسیناسیون را انجام می دادند تماس بگیرند تا متوجه کامل بودن یا نبودن واکسن فرزندان خود شوند و اگر فهرست واکسیناسیون کامل نبود سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند. طبیعتاً واکسن‌ها را در زمان‌های مشخص شده باید انجام داد اما اگر از زمان آن گذشته است جبران تاخیر بهتر از انجام ندادن است و سریعاً باید اقدام کرد.

وی در خصوص مبتلا شدن کودکان به کرونا که واکسیناسیون آن‌ها بطور کامل انجام نشده است اشاره کرد و گفت: توصیه سازمان جهانی بهداشت و کمیته کشوری در ایران این است که اگر کودک مبتلا به کرونا شد یا والدینش دچار این بیماری شده بود یا ممکن است فرزند در معرض بیماری باشد ، به مدت ۲ هفته از واکسن زدن آن ها جلوگیری شود تا بهبودی کودک حاصل شود.

زهرایی به ایمن بودن مراکز بهداشتی برای انجام واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: مراکزی که واکسیناسیون را انجام می دهند عملاً مراکز پاکی هستند. البته خیلی مراکز خلوت هستند و  نوبت دهی ها بطور تلفنی انجام می گیرد تا بهترین زمان از نظر خلوتی و سهولت کار انتخاب کنند.

منبع: فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار