ایمانی، نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور می گوید: با آنالیز هزینه های تولید قیمت پیشنهادی ما برای خرید تضمینی گندم با احتساب سود ۱۵ درصدی برای کشاورزان رقم ۵ هزار تومان است.

از واردات غیر رسمی گندم اطلاعی نداریم/ قیمت پیشنهادی ما ۵ هزار تومان است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بازار، نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور در خصوص عمده مسائلی که پیرامون گندم مطرح است، می گوید: در خصوص گندم سه موضوع را می توان مطرح کرد؛ یکی بحث قیمتها است، دیگری واردات و مورد سوم نیز یارانه و اعتبارات طرح خودکفایی است.

علی قلی ایمانی با اشاره به این موضوع که در سنوات گذشته مبلغ اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح خودکفایی بیش از مبلغ فعلی بوده، می افزاید: با توجه به اینکه ما در کشور رشد جمعت داریم نیاز به برنامه ریزی برای تولید بیشتر گندم وجود دارد که این موارد همگی نیازمند اعتبار است.

وی ادامه می دهد: اگر به مجری طرح گندم اعتبار لازم برای ایجاد پروژه های موثر در تولید گندم را ندهند نمی توانند کار کنند. در حالی برای اجرای طرح های پایلوت، ابزارها، امکانات و تجهیزات و غیره ای نیاز دارند تا بتوانند  طرح های توسعه ای برای تولید داشته باشند.

ایمانی خاطرنشان می کند: اگر به ۱۰ سال پیش برگردیم می بینیم که میزان اعتبارها بیش از الان بوده است در حالی که الان باید ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح خودکفایی گندم در نظر گرفته شود. اما می بینیم که میزان اعتبارات ناچیز و کم است که این امر می تواند پروژه ها را به تعطیلی بکشاند و اهدافی که مجری طرح یا وزارت جهاد کشاورزی برای سال  ۱۴۰۴ در نظر گرفته اند را محقق نسازد.

 در شرایط فعلی باید ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح خودکفایی گندم در نظر گرفته شود

خطر کاهش تولید در صورت مناسب نبودن قیمت تضمینی خرید گندم وجود دارد
این مقام مسئول در خصوص بحث واردات گندم که در روز چهارشنبه ۱۹ شهریور ماه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی در صحن مجلس مطرح شد نیز می گوید: تا جایی که ما اطلاع داریم واردات گندم تنها از طریق دولت اتفاق افتاده است البته گندمی که رسمی وارد شده است. حال اگر گندمی غیر از این وارد گمرکات شده یا برای تامین برنامه ای که پیش از این قرار بود اجرا شود مبنی بر اینکه گندم از خارج وارد شود، در اینجا تبدیل به آرد گردد و مجددا  صادر شود، صورت گرفته باشد یا خیر ما اطلاع دقیقی نداریم بنابراین در این خصوص اظهار نظر دقیقی نمی توان کرد.

ایمانی در پاسخ به این سوال که چه قیمتی را برای خرید تضمینی گندم به دولت پیشنهاد داده اید، می گوید: قیمت تضمینی گندم هنوز مشخص نشده است اما پیش از این ما یک آنالیز در خصوص هزینه های تولید در مزرعه درآورده بودیم که کشت هر هکتار گندم چقدر هزینه دارد و بر اساس آن آنالیز در اوایل مردادماه قیمت  ۴۵۰۰ تومان را استخراج کرده بودیم. البته این قیمت قبل از گرانی کود و سم بود، اما الان قیمت کود و سم چند برابر شده است و روی تولید و قیمت ها مسلما اثر می گذارد.

 

دبیر خانه کشاورز استان گلستان تصریح می کند: به این ترتیب ما بر اساس قیمت های جدید مجددا هزینه ها را آنالیز کردیم و قیمت تمام شده گندم را  با ۱۵ درصد سود برای کشاورز محاسبه کردیم و به نرخ ۵ هزار تومان رسیدیم. یعنی دولت اگر گندم را با قیمت تضمینی ۵ هزار تومان از کشاورز خریداری کند کشاورزان ۱۵ درصد سود می برند و اگر کمتر از این خریداری کند سود کشاورز را می خورد!

ما در سال ۱۳۹۵ به تولید ۱۵ میلیون تن رسیدیم و ثابت کردیم که شرایط تولید این حجم از گندم و خودکفایی را دارا هستیم به طوری که نیاز به واردات هیچ میزان گندم نداشته باشیم، اما بحث این است که برای تولید باید از کشاورز حمایت شود

وی می گوید: اگرچه دولت هنوز قیمت خرید تضمینی را اعلام نکرده اما شنیده ها حاکی از این است که نظر دولت روی قیمت ۳۵۰۰ تومان است. به همین دلیل زمزمه هایی از کشاورزان به گوش می رسد مبنی بر اینکه امسال نصف ظرفیت خود را کشت کنند تا به این ترتیب به دلیل کم بودن گندم قیمت افزایش یابد و هزینه های تولیدشان به اصطلاح در بیاید. ما هشدار می دهیم که اگر این موضوع اتفاق بیفتد برای کشو خسران بزرگی خواهد بود.

 

افزایش ۷ درصدی خرید تضمینی گندم
ایمانی اظهار می دارد: ما در سال ۱۳۹۵ به تولید ۱۵ میلیون تن رسیدیم و ثابت کردیم که شرایط تولید این حجم از گندم و خودکفایی را دارا هستیم به طوری که نیاز به واردات هیچ میزان گندم نداشته باشیم. اما بحث این است که برای تولید باید زیر پروبال کشاورز را هم گرفت در غیر این صورت نباید انتظار داشته باشیم تولید خوبی داشته باشیم چون هزینه های تولید افزایش یافته است.

وی تاکید می کند: مساله اینجا است که اگر نهاده ای در کشور باشد که فعلا نیست، کشاورز توان خرید ندارد بنابراین دولت باید تسهیلات تکلیفی ارزان قیمت یا یک کارت خرید کود و سم در اختیار کشاورزان و گندم کاران قرار بدهد تا بتوانند نهاده ها را خریداری کنند و بعد از تولید و فروش گندم خود آن مبالغ را از کشاورز بگیرند. در غیر این صورت با این افزایش قیمتها نباید انتظار داشته باشیم که سال آینده گندم کاران گندم با کیفیت و بدون آفاتی را تحویل بدهند.

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور در خصوص میزان تولید نیز می گوید: سال گذشته ۱۲.۸ میلیون تن تولید و حدود ۸ میلیون تن خریداری شده است. امسال نیز تا روز سه شنبه ۱۸ شهریورماه ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرید کرده ایم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۷ درصد افزایش داشته است. البته باید توجه باشیم که اگرچه برداشت گندم تمام شده است اما خرید آن تا پایان آذرماه ادامه دارد و باید دید تا آن موقع چقدر گندم تحویل سیلوها داده می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار