اکنون دو تا از مهم‌ترین اقداماتی که برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا می‌توانید انجام دهید این است که: واکسن آنفلوانزا بزنید و روش‌های پیشگیری از ویروس کرونا را اجرا کنید؛ مثل: ماسک زدن و حفظ فاصله‌ی اجتماعی.

اگر گمان می کنید دچار آنفولانزا شده اید، بخوانید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تبیان، با فرا رسیدن فصل آنفلوانزا، با توجه به هم‌زمانی شیوع ویروس کرونا، ترس از ابتلا به این بیماری‌ها بیشتر هم می‌شود. در سال 2018 تا 2019، سی و پنج میلیون نفر به آنفلوانزا مبتلا شده بودند. اما با وجود بالا بودن آمار عفونت و تداخل این دو ویروس، کارشناسان می‌گویند هنوز هم می‌توانیم قدم‌هایی برداریم تا هم از کووید 19 جان سالم به در ببریم و هم از آنفلوانزا دور بمانیم.
روش‌های پیشگیری و پروتکل‌های غربالگری، بسته به میزان شیوع کووید 19 در نواحی گوناگون متفاوت است؛ اما برای روشن‌تر شدن توصیه‌ها، دستورالعمل‌های کارشناسانه‌ای را که پزشکان به بیماران خود در فصل آنفلوانزا ارائه می‌دهند جمع‌آوری کرده‌ایم. پزشکان امیدوار هستند که با تداوم اصول ایمنی و بهداشتی، از هر دو ویروس در امان خواهیم ماند.

نکاتی برای ایمن ماندن در فصل شیوع آنفلوانزا

کارشناسان تصور می‌کنند آنفلوانزای امسال به دلیل جاری بودن روش‌های پیشگیری مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که جهت مقابله با شیوع کرونا باب شده‌اند، خفیف‌تر از آنفلوانزای سال‌های پیشین باشد.
در کشورهای نیمکره‌ی جنوبی که در حال حاضر در فصل آنفلوانزا به سر می‌برند، این مسئله ثابت شده است.
همان اصول بهداشتی که از ما در برابر کووید 19 محافظت می‌کند، از ما در مقابل آنفلوانزا نیز محافظت می‌نماید. اصولی مانند حفظ فاصله‌ی حداقل دو متری با دیگران، ماسک زدن و مکرراً شستن دست‌ها، با رسیدن به فصل پاییز امسال، جدی‌تر و ضروری‌تر هم شده است. وقتی تاکنون به ما ثابت شده که این پاندمی، ترسناک و تا حدودی خارج از کنترل است، رفتارهای بهداشتی و اصول مراقبتی نیز برای حفظ سلامتی باید جدی‌تر اعمال شوند.
اکنون دو تا از مهم‌ترین اقداماتی که برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا می‌توانید انجام دهید این است که: واکسن آنفلوانزا بزنید و روش‌های پیشگیری از ویروس کرونا را اجرا کنید؛ مثل: ماسک زدن و حفظ فاصله‌ی اجتماعی.
بیشتر بخوانید
واکسیناسیون در برابر آنفلوانزا
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند هر کسی که شش ماه به بالا سن دارد باید هر سال واکسن آنفلوانزا دریافت کند به استثنای مواردی نادر. امسال، این دستورالعمل، مهم‌تر نیز هست.
امسال و هر سال، پزشکان به افراد توصیه می‌کنند با رسیدن فصل آنفلوانزا هر چه سریع‌تر برای واکسیناسیون اقدام کنند. هر چه بیشتر تعلل کنید، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت خواهید بود.
زمان مناسب برای واکسن آنفلوانزا، همین روزهاست (اواخر شهریور و اوایل مهرماه). بخشی از دلیل این توصیه این است که سالم بمانید تا مجبور نشوید در ماه‌های بعد سال وقتی که موارد کووید – 19 رو به افزایش‌اند و مراکز درمانی شلوغ و آلوده‌اند، به پزشک مراجعه کنید.
واکسیناسیون آنفلوانزا از چند طریق در این پاندمی به شما کمک می‌کند. اول اینکه از تعداد افرادی که با علائم خفیف آنفلوانزا مراجعه می‌کنند و از بابت کووید 19 نگران هستند، کاسته خواهد شد. دوم اینکه واکسن آنفلوانزا، از تعداد افرادی که در اثر آنفلوانزا بسیار بدحال شده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا خواهند کرد می‌کاهد. پزشکان و کارشناسان می‌خواهند کادر درمان انرژی و آمادگی کافی را برای مقابله با موارد افزایش یافته‌ی کووید – 19 در موجی که پیش رو داریم، داشته باشند.

مراقب حالتان باشید
یک بخش مهم از حفظ سلامتی، مراقبت از وضعیت سلامت روانی‌تان است. تحقیقات نشان می‌دهد استرس کنترل نشده می‌تواند موجب ضعف سیستم ایمنی شود. یکی از راه‌های حفظ سلامتی، آگاه و مطلع بودن است. ما هر روز چیزهای جدیدی یاد می‌گیریم و باید به یادگیری و آگاهی خود از طریق مراجع و منابع معتبر ادامه دهیم و به دستورالعمل‌های ارائه شده عمل کنیم.
یک نمونه، افزایش درک و آگاهی ما نسبت به راه‌های انتقال کووید – 19 است. در شروع پاندمی اخیر، کارشناسان مطمئن نبودند انتقال این ویروس تا چه اندازه از طریق لمس سطوح امکان‌پذیر بوده است، بنابراین تأکید و توصیه‌های زیادی مبنی بر تمیز کردن وسایل و سطوح در خانه ارائه می‌شد. حالا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تائید می‌کند که انتقال ویروس کرونا از طریق سطوح، نسبت به انتقال این ویروس از طریق تماس فرد با فرد، بسیار کم است و ما باید تمرکز خود را روی رفتارهایی بگذاریم که فاصله‌ی بین افراد را حفظ می‌کنند؛ مثلاً اجتناب از قرار گرفتن در میان جمع و استفاده از ماسک.
یادتان باشد هیچ‌کس قبلاً این‌ها را تجربه نکرده و کارشناسان و محققان همچنان در حال یادگیری و اکتشاف هستند و این روزها، زمان بسیار ترسناکی برای هر کسی است.

یک بخش مهم از حفظ سلامتی، مراقبت از وضعیت سلامت روانی‌تان است. تحقیقات نشان می‌دهد استرس کنترل نشده می‌تواند موجب ضعف سیستم ایمنی شود

چه باید بکنید اگر علائم آنفلوانزا را احساس کردید؟
امسال اگر یک روز صبح با خارش گلو یا سرفه از خواب بیدار شدید، داروی سرماخوردگی مصرف کردن و به کار خود ادامه دادن کافی نیست. قدم‌های بعدی که بیشتر کارشناسان و پزشکان توصیه می‌کنند این است:
. خود را به مدت 10 روز از سایر اعضای خانواده جدا کنید.
. با پزشکتان تماس بگیرید و از او نظر بخواهید که آیا لازم است تست کرونا بدهید یا خیر. اگر مجبورید برای دادن تست از خانه خارج شوید، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید.

علائم مشترک کووید – 19 و آنفلوانزا

. تب یا احساس تب و لرز
. سرفه
. تنگی نفس یا مشکل در تنفس
. خستگی
. گلودرد
. آبریزش یا گرفتگی بینی
. درد عضلانی یا بدن درد
. سردرد
. اسهال و استفراغ (نادر)
اگر به دنبال تشخیص کووید – 19 از آنفلوانزا هستید، به از دست دادن حس چشایی یا بویایی خود دقت کنید. این علامت می‌تواند از علائم اولیه‌ی ابتلا به کووید – 19 باشد، نه آنفلوانزا.
اگر دچار بیماری زمینه‌ای هستید که شما را در معرض بیماری شدید عفونی قرار می‌دهد، در مورد تست هر دو نوع ویروس با پزشکتان مشورت کنید.
به مواردی که سیستم ایمنی‌تان را تقویت می‌کنند نیز توجه کنید: مثلاً خوب استراحت کردن، نوشیدن مایعات کافی، افزایش مصرف زینک (روی) و ویتامین C.
اگر گلودرد دارید، فوراً قرص مکیدنی زینک در دهانتان بگذارید.
ما چالش بزرگی را در جدال با پاندمی اخیر و ویروس آنفلوانزای فصلی پیش رو داریم اما راه‌های قابل قبولی برای محافظت از خود و خانواده نیز در اختیار داریم. بهترین کاری که می‌توانیم بکنیم دقت داشتن نسبت به علائم و ایزوله کردن فرد بیمار به محض احساس ناخوشی از دیگران است.
چیز دیگری که اهمیت دارد، درمان هر چه سریع‌تر کووید – 19 یا آنفلوانزاست. پس منتظر نمانید تا علائمتان شدید شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار