با توجه به افت بازار سرمایه در ماه اخیر صندوق‌های ETF نیز به تبع این ریزش عملکرد خوبی نداشته‌اند. این درحالی است که تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی قابل معامله در بورس بازدهی منفی داشته‌اند. اما در طرف دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت قابل معامله در بورس اکثرا بازدهی مثبت داشته‌اند.

کدام صندوق‌های ETF پرسودتر هستند؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیر ارزش ذاتی معامله می‌شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به منظور مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب با تجمیع سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار تشکیل شدند. به‌طور کلی داشتن واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در سبد دارایی، تنوع‌بخشی بالایی در سبد ایجاد می‌کند و به سهامداران توصیه می‌شود و به دلیل همین تنوع‌بخشی بالا بسیار مناسب کسانی است که نمی‌خواهند ریسک سهام منفرد تحمل کنند یا زمان مدیریت سبد دارایی خود را ندارند و کسانی که روند معامله سهام را ترجیح می‌دهند و نمی‌خواهند در ازای به دست‌آوردن تنوع‌بخشی خود را وارد سازوکار صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنند.

بنابراین این صندوق‌ها می‌توانند برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری میان‌مدت یا بلندمدت داشته باشند و در حقیقت قصد نگهداری سرمایه‌گذاری خود را دارند مناسب باشند. این صندوق‌ها به‌صورت آنلاین در بازار سرمایه قابل معامله و خرید و فروش است.

نگاهی به صندوق‌های ETF

با توجه به افت بازار سرمایه در ماه اخیر صندوق‌های ETF نیز به تبع این ریزش عملکرد خوبی نداشته‌اند. این درحالی است که تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی قابل معامله در بورس بازدهی منفی داشته‌اند. اما در طرف دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت قابل معامله در بورس اکثرا بازدهی مثبت داشته‌اند. با این حال این صندوق‌ها شاید بازدهی آنچنانی نصیب سرمایه‌گذاران نکرده‌اند اما توانسته‌اند از سرمایه افراد سرمایه‌گذار محافظت کنند.

نکته‌ای که در کنار عملکرد صندوق‌ها باید به آن توجه کرد حباب مثبت و منفی این صندوق‌ها است. حباب مثبت یعنی قیمت تابلوی معاملات از قیمت NAV صندوق بیشتر شده است و این مسئله برای خریداران ریسک به همراه دارد. حباب منفی هم یعنی قیمت تابلوی معاملات از قیمت NAV صندوق کمتر شده است و این مسئله نشان می‌دهد که صندوق در زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله است. در حالت استاندارد خرید در زیر ارزش ذاتی به امید رسیدن قیمت به ارزش ذاتی و کسب سود می‌تواند استراتژی مناسبی برای ورود به یک سرمایه‌گذاری باشد.

با مقایسه بین قیمت پایانی صندوق و NAV آن می‌توان حباب هر صندوق را محاسبه کرد. برای مثال در صندوق‌های سهامی همچنان دارا یکم بیشترین حباب منفی را دارد اما از وزن حباب منفی در صندوق‌های ETF سهامی کمتر شده است.

عملکرد و بازدهی صندوق‌های ETF نشان می‌دهد در یک ماه گذشته صندوق گنجینه آینده روشن، ارمغان ایرانیان و دارا الگوریتم در صندوق‌های قابل معامله درآمد ثابت ETF عملکرد بهتری نسبت به صندوق‌های دیگر داشتند. در بین صندوق‌های قابل معامله سهامی نیز آسمان آرمانی سهام، توسعه اندوخته آینده، سرو سودمند مدبران با وجود اینکه بازدهی منفی داشته‌اند اما نسبت به صندوق‌های دیگر عملکرد به مراتب بهتری داشتند.

صندوق‌ها چقدر بازدهی داشتند + جدول

صندوق گنجینه آینده روشن: این صندوق با بازارگردانی شرکت نام آشنا تامین سرمایه تمدن در یک ماه اخیر علاوه بر اینکه توانسته از سرمایه افراد محافظت کند بازدهی ۱۶/ ۲ درصدی نیز نصیب سرمایه‌گذاران کرده است. این صندوق کوچک واحد سرمایه‌گذاری، ارزشی معادل ۲۲۴ میلیارد تومان دارد. قیمت هر واحد این صندوق هزار تومان است. تملک کل دارایی‌های این صندوق در دستان حقوقی‌ها است.

۸۰ درصد سرمایه شرکت در اوراق بدهی و ۱۵ درصد آن در سپرده بانکی سرمایه‌گذاری شده است و بقیه دارایی در جاهای دیگر. باید اشاره کرد این صندوق پایین‌تر از ارزش ذاتی‌اش معامله می‌شود که نکته مثبتی برای این صندوق به حساب می‌آید.

ارمغان ایرانیان: این صندوق با بازدهی ۸۳/ ۱ در جایگاه دوم در بین صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت قرار گرفته است. این صندوق با دارا بودن ۱۸۸ میلیون واحد سرمایه‌گذاری ارزشی برابر با ۱۸۹ میلیارد تومان دارد. قیمت هر واحد این صندوق ۱۰۲۴ تومان است. ۱۰۰ درصد این صندوق سرمایه‌گذاران حقوقی هستند. نزدیک به ۹۰ درصد سرمایه این صندوق در اوراق بدهی سرمایه‌گذاری شده و بقیه سهم کمتری از سرمایه این شرکت دارند.

آسمان آرمانی سهام: این صندوق که یکی از صندوق‌های قابل معامله سهامی محسوب می‌شود توانسته در برابر ریزش بازار مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و تنها ۵۹/ ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. این صندوق با بازارگردانی تامین سرمایه تمدن و مدیریت سبدگردانی آسمان، در اندازه بزرگ قابل معامله است. این صندوق ۱۶ میلیون و ۶۹۰ هزار واحد که ارزش هر کدام از آنها هزار و ۵۰۰ تومان است، ۲۴۹ میلیارد کل خالص ارزش دارایی آن است. ۹۱ درصد دارایی این صندوق در سهام سرمایه‌گذاری شده است و بیشتر هم در صنایع فلزات اساسی و بانک و موسسات است.

صندوق سرمایه‌گذاری هستی بخش آگاه: بازدهی منفی ۷۹ درصدی خلاصه عملکرد بدترین صندوق قابل معامله سهامی است. این صندوق در ماهی که گذشت پابه‌پای شاخص حرکت کرد و سرمایه‌گذاران خود را اساسی متضرر کرد. مدیر این صندوق کارگزاری آگاه است. همچنین این صندوق در اندازه بزرگ قابل معامله است که ارزش هر واحد آن ۶ هزار تومان است.

 
منبع: دنیای اقتصاد

 

ارسال نظر

آخرین اخبار