سیده‌تکتم حسینی که از شاعران افغان در ایران است با این جمله که جنگ، شعر شاعران افغان را سیاه کرده، اعتراض خود را به حادثه کشتار دانشجویان کابل نشان داد.

واکنش خانم شاعر افغانستانی به کشتار دانشجویان دانشگاه کابل

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیده تکتم حسینی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در خصوص جنگ و درگیری‌‌های موجود در افغانستان و تأثیر آن بر ادبیات این کشور گفت: شعرهای شاعران همیشه متأثر از فضایی است که در آن زیست می‌کنند و دقیقاً به همین خاطر است که آثار و بقایای جنگ در تمامی سروده‌ها و عاشقانه‌های شاعران افغان دیده می‌شود.

به گفته وی به واسطه ناامنی‌های موجود در کشور افعانستان، شعر شاعران هم‌وطنش رنگ سیاه و دودگرفته جنگ را به خود گرفته است، به گونه‌ای که می‌توان جنگ را در اشعار آنها دید.

این شاعر افغان در ادامه به موضوع دفاع از مظلوم توسط شعرا اشاره و تأکید کرد: مرز شاعر، انسانیت است و هر جا به شخصی ظلمی وارد شود، شاهر اهل همانجاست، از این رو شاعر خواهان صلح است و برای صلح می‌جنگند.

سیده تکتم حسینی که کتاب «دوشنبه‌های کوهی»‌‌اش، برگزیده جشنواره شعر فجر شده درمورد آثار جنگ بر ادبیات ملل گفت: نه تنها در افغانستان بلکه در هرجای دنیا اگر جنگی اتفاق بیفتد، طبیعتاً اولین چیزی که شاعران به آن می‌پردازند همین موضوع است و البته این مسئله از زایایی و رشد شعر در شاخه‌های دیگر جلوگیری می‌کند زیرا نداشتن امنیت، آرامش فکری و محیط مناسب، مانعِ رشد شعر و ادبیات در کشورهای جنگ زده می‌شود. 

حسینی در حالی جنگ را مانع رشد ادبیات یک کشور دانست که خاطرنشان کرد: شاعران افغان از این دردها و ناملایمات به قلمشان پناه می‌برند و این باعث رشد این نوع ادبیات خواهد شد. بنابراین با این که جنگ تأثیر مخربی بر ادبیات ملت‌ها می‌گذارد اما نمی‌تواند به طور کامل آن را تضعیف کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار