طی نامه ای مطرح شد؛

جامعه دانشگاهی گلستان طی نامه ای به وزارت علوم، خواستار لغو واگذاری ساختمان ۶۴ ساله و تاریخی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به دستگاه های اجرایی شد.

مخالفت با واگذاری ساختمان قدیمی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، در پی طرحی مبنی بر واگذاری مکان اولیه و قدیمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به سایر نهادهای دولتی، جامعه دانشگاهی استان در نامه‌ای خواستار لغو این واگذاری شدند.

در این نامه خطاب به وزیر علوم آمده است:

مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

همان‌گونه که استحضار دارید اخیراً بحث‌ها و نظرات مختلفی در مورد واگذاری مکان اولیه و قدیمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به سایر دستگاه‌های اجرایی استان مطرح شده است. در این رابطه، جامعه دانشگاهی این دانشگاه بنا به دلایل مطروحه زیر مخالفت جدی و مستدل خویش را به استحضار حضرتعالی می‌رساند و انتظار توجه و پیگیری ویژه و عاجل برای جلوگیری از وقوع این امر را دارد؛

۱- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با ۶۴ سال قدمت، یکی از قدیمی ترین و تخصصی‌ترین مراکز آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و خاورمیانه بوده و به عنوان یکی از سمبل‌های شناخته شده در بخش علوم کشاورزی و منابع طبیعی است لذا حفظ و حمایت از چنین سمبل‌هایی وظیفه اساسی و الزامی همه دست اندر کاران امور آموزشی و پژوهشی کشور شمرده می‌شود و در سطح دنیا هم این امر مورد اهتمام جدی و قاطع متولیان امر قرار داشته و دارد.

۲- جامعه دانشگاهی و به ویژه جامعه توانمند اعضای هیأت علمی این دانشگاه همواره در جهت تولید علم و تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند و ارائه خدمات علمی به کشور تلاش‌ها و مجاهدت‌های فراوان داشته‌اند، به گونه‌ای که تا کنون نقش مؤثری در پیشرفت و توسعه بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور داشته و دارند. به عنوان مثال، با تغییر رویکرد وزارت متبوع و تغییر مأموریت دانشگاه‌ها به موضوع کارآفرینی، اساتید این دانشگاه همگام با سیاست‌های وزارت تلاش فراوانی نموده‌اند و در اجرای این مأموریت با تلاش بسیار و علی‌رغم کمبودهای فراوان در توسعه فعالیت‌های کارآفرینی زحمات فراوانی را متقبل شده و به پیشرفت‌های قابل توجهی نیز دست یافته‌اند.

۳- علیرغم قدمت ۶۴ ساله، این دانشگاه هنوز از نظر امکانات و فضاهای آموزشی و پژوهشی مورد نیاز خود کمبودهای فراوان دارد و لذا منطقی و جایز نیست که همین اندک فضاهای موجود از آن گرفته شده و در اختیار سایر دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد. متأسفانه، شنیده‌های اخیر حاکی از آن است که بدون توجه به نیازهای اساسی یک دانشگاه تخصصی و با مأموریت جدید کارآفرینی تلاش برای گرفتن بخش‌هایی از امکانات و زیرساخت‌های دانشگاه از جانب سایر دستگاه‌های اجرایی استان در حال انجام است. بسیار روشن است که راه اندازی و توسعه یک دستگاه اجرایی یا حتی واحد آموزش عالی به هیچ‌وجه نباید منجر به تضعیف بخش دیگر، به ویژه یک دانشگاه قدیمی و با سابقه گردد. به عنوان نمونه، توسعه و راه‌اندازی پارک علم و فناوری با گرفتن امکانات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی که خود از کمبودهای فراوان رنج می‌برد، به هیچ‌وجه سیاست و رویه منطقی و قابل قبولی نمی‌باشد. با کمال تأسف، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان هنوز برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود فاقد زمین مناسب در بخش آموزشی و پژوهشی تولیدات زراعی و دامی است و در سایر بخش‌ها نیز از کمبودهای زیادی رنج می‌برد. چگونه و بر اساس کدام منطق عده‌ای تلاش دارند تا همین امکانات محدود را محدودتر کرده و در اختیاریک واحد دیگر قرار دهند؟!! اگر پارک علم و فناوری دارای اهمیت است- که قطعاً چنین است- باید شرایط و امکانات لازم برای آن به روش‌های دیگری فراهم شود.

۴- دیر زمانی است که مکان قدیمی و مرکزی این دانشگاه واقع در مرکز شهر گرگان، آینه تمام نمای این دانشگاه و به نوعی، آبرو، احترام و سمبل آن در شهر، استان، کشور و حتی منطقه به شمار می‌رود. چگونه برخی به خود اجازه می‌دهند که این چنین با این نماد آبرو و حیثیت این دانشگاه به سادگی بازی کنند؟!! در این رابطه، حرف بسیار است که در این مختصر نمی‌گنجد و در صورت نیاز در جلسه حضوری ابراز خواهد شد.

براین اساس و بدین‌وسیله شورای مرکزی انجمن صنفی هیأت علمی این دانشگاه پس از درخواست فراگیر اعضای هیأت علمی این دانشگاه و به نمایندگی از جامعه اعضای هیأت علمی، مراتب اعتراض شدید خویش به تلاش‌های اخیر برای محدود کردن و گرفتن امکانات محدود دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، به هر دلیل از جمله برای توسعه پارک علم و فناوری استان را اعلام داشته و از جنابعالی درخواست می‌کند از فراهم شدن شرایط تضعیف امکانات و زیرساخت‌های این دانشگاه ممانعت جدی به عمل آورید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار