محققان اعلام کرده اند که داروی «بربرین» رقیبی برای درمان های فعلی دیابت نوع 2 به شمار می رود که می تواند میزان قند خون را در حد متعادل نگه دارد.

رقیبی جدید برای داروی دیابت متفورمین

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، دیابت نوع 2 بیماری مزمنی است که باعث نامنظمی در سطح قند خون می شود. این بیماری بیانگر ناتوانی لوزالمعده در تولید انسولین کافی است و از طرفی نشان می دهد که انسولین تولیدشده توسط سلول ها جذب نمی شود.

انسولین به طور طبیعی قند خون را کنترل می کند که در صورت بروز این دو مشکل گفته شده، سطح قند خون بالا می رود و در صورت درمان نشدن، پیامدهای خطرناکی را به دنبال دارد و روی چشم ها، اعصاب، کلیه ها و عروق خونی اثر منفی می گذارد.

یکی از راه های مؤثر در کنترل قند خون، رعایت رژیم غذایی سالم است. محققان معتقدند که ترکیب «بربرین» که نوعی ترکیب زیست فعال به شمار می رود، از برخی گیاهان استخراج شده و می تواند در کاهش سطح قند خون بسیار مؤثر عمل کند.

 استفاده مداوم از بربرین می تواند مانند داروی استاندارد متفورمین که در کنترل وضعیت بیماران دیابتی مورد استفاده قرار می گیرد، مؤثر عمل کند. محققان طی آزمایشی سه ماهه، تأثیر بربرین را در مقایسه با متفورمین بررسی کرده اند.

متفورمین معروف ترین داروی دیابت است که به مبتلایان کمک می کند که انسولین تولید شده در بدن آنها عملکرد بهتری داشته باشد. محققان مقدار 500 میلی گرم بربرین به ازای روزانه سه مرتبه را با همین مقدار متفورمین مقایسه کردند.

نتایج به دست آمده بعد از سه ماه مطالعه نشان می دهد قند خون در بیمارانی که از بربرین استفاده کرده بودند نسبت به بیمارانی که متفورمین مصرف کرده بودند، کاهش بیشتری داشت به طوری که این مقدار کاهش در بربرین دو درصد و در متفورمین 5/1 درصد بوده است.  

دانشمندان معتقدند که بربرین همچنین کاهش تری گلیسیرید و کلسترول کل بدن را نیز کاهش می دهد. این دو ماده از جمله عواملی هستند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند. بربرین حساسیت انسولینی را افزایش می دهد که به بالا رفتن حساسیت غذایی می انجامد.

درواقع، بربرین جذب گلوکز توسط سلول ها را افزایش داده و از طرفی، تولید بیش از حد گلوکز را کاهش می دهد و این گونه است که میزان قند خون را به طور مؤثری کاهش می دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار