وزیر نیرو گفت: حدود ۳۰ میلیون نفر از هموطنان مشمول تخفیف صددرصدی در چارچوب طرح برق امید خواهند شد، امید است به سمتی برویم که با همراهی مردم با کم شدن تعداد پرمصرف‌ها بیشترین نفع عاید وزارت نیرو شود و صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌ها صورت گیرد.

برق مصرفی ۳۰ میلیون نفر رایگان می شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان شنبه شب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه ۸.۴ میلیون مشترک ما کم مصرف هستند که  فقط ۶ درصد انرژی را در مقابل ۴۳ درصد مشترکان پرمصرف استفاده می‌کنند، چالش اصلی در بحث انرژی را اصلاح مصرف عنوان کرد و با تاکید بر رعایت الگوی مصرف گفت: در بخش خانگی حساسیت بالاتری بویژه در شرایط کرونایی و حتی تابستان و زمستان وجود دارد.

وی درباره برق امید گفت: اصلا به دنبال جریمه برای تامین منابع مالی نبودیم، هدف ما این است که تعداد پرمصرف‌ها کمتر و به مجموعه خوش‌مصرف‌ها اضافه شود.

تجربه شرایط حدی طی ۳ سال اخیر در کشور

وزیر نیرو همچنین با اشاره به تجربه شرایط حدی در کشور در سه سال اخیر گفت: نوع مدیریت در چنین شرایطی با مدیریت منابع آب در شرایط معتدل و متوسط متفاوت است چرا که هم باید امکان ذخیره بارش و سیلاب‌ها را داشته باشیم تا از خطرات سیلاب مصون بمانیم، همچنین ظرفیت آب شیرین را برای شرایط خشک و کم آبی ذخیره کنیم و هم این که در ترسالی‌ها امکان گذر سیل را فراهم کنیم که خسارات کمتری ببینیم.

وی در این رابطه تاکید کرد: لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها بحث‌های مهمی است.

طبق اعلام وزارت نیرو، اردکانیان گفت: دو سال گذشته به دلیل شرایط خوبی که داشتیم، ذخایر خوبی فراهم و حدود یک میلیارد متر مکعب بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی جبران شد و تالاب‌های زیادی سیراب شدند که سال‌های بسیاری این تالاب‌ها خشک بودند.

وزیر نیرو گفت: امکانات آب شیرین در مخازن فراهم و خاک‌شویی‌های لازم در استان‌هایی مانند گلستان انجام شد که بازدهی کمتری در اثر سیلاب‌ها داشت.

پیش‌بینی کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری

وی افزود: امسال بنا به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، پاییز به پربارشی‌ سال‌های گذشته نیست. تا روز جمعه، میزان بارش ما در سال آبی جاری حدود ۱۹ میلی‌متر بوده که در مقایسه با متوسط دراز مدت حدود ۱۶ درصد و در مقایسه با پارسال هم حدود ۱۷ درصد کمتر است.

اردکانیان گفت: ما مهیای این وضعیت هستیم، مردم هم مراعات بیشتری خواهند کرد، امیدواریم در سه ماهه دوم سال آبی جاری وضعیت بهتر شود.

فعالیت ۸۵۰ آب شیرین‌کن در منطقه خلیج فارس

وزیر نیرو همچنین با یادآوری تاریخچه فناوری شیرین‌سازی آب دریا اظهار داشت: در منطقه خلیج فارس که محدودیت آب شیرین وجود دارد ولی در عین حال منابع سرشار نفتی هم وجود دارد، بنابراین کشورهای ثروتمندی در این منطقه حضور دارند که توانسته‌اند از دیرباز از این فناوری که در آن زمان بسیار هم گران بوده استفاده کنند.

وی همچنین گفت:  اکنون بیش از ۸۵۰ آب شیرین‌کن در این منطقه فعال هستند که ۲۵ مورد آنها آب شیرین‌کن‌های بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز هستند که پروژه انتقال آب از خلیج فارس هم از زمره این‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد نمک‌زدایی که در جهان صورت می‌گیرد مربوط به منطقه خلیج فارس است. اتکای اصلی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای تامین آب شیرین مورد نیازشان به آب شیرین‌کن‌هاست که سال به سال توسعه فناوری موجب این شده که هم از آثار و عوارض زیست محیطی شیرین‌سازی آب دریا و برگرداندن آب شورتر شده و قیمت تمام شده کاهش یابد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار