عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس :

عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس همراهی رسانه‌ها را از جمله اقدامات فرهنگی لازمه مقابله با قاچاق چوب دانست و گفت: صدا و سیما باید بیش از پیش در زمینه ساخت برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مناسب برای آشنایی جامعه با آسیب‌ها و اثرات منفی قطع غیرمجاز درختان و قاچاق چوب تلاش کند.

همراهی رسانه‌ها مهمترین راهکار فرهنگی مقابله با قاچاق چوب است

به گزارش خبرنگار گلستان 24، وزیری  اظهار کرد: تازمانی که اقدامات فرهنگی لازم در این رابطه انجام نشود همچنان پدیده قاچاق چوب در کشور وجود دارد و لازم است تا مردم به این آگاهی برسند که قطع درختان و کندن شاخ و برگ آنها یک فعالیت تفریحی نیست و به جای آن به عنوان همیار طبیعت برای حفظ و نگهداری از جنگل‌ها تلاش کنند.

وزیری نقش آموزش و پرورش را در فرهنگ‌سازی مبارزه با قطع درختان موثر اعلام و بیان کرد: در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها به اندازه مسائل پروهشی باید به فعالیت‌های آموزشی اهمیت داده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس و مدیر گروه صنایع چوب و کاغذ، طبق برآورد نیاز چوبی کشور حدود ۱۳ میلیون متر مکعب است که پیش از اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال کشور یعنی با بهره‌برداری از تمام جنگل‌ها، تقریبا ۱۰ درصد آن از جنگل‌ها و ۹۰ درصد هم از درختان داخل باغ‌ها، زراعت و واردات چوب تامین می‌شد.

وی افزود: جنگل‌های شمال پیش از طرح تنفس جنگل‌ها نیز نمی‌توانست نیاز چوب کشور را برطرف کند و بهره‌برداری از جنگل‌های کشور بنابر اعلام سازمان‌های متولی پیش از این طرح تنها ۱۰ درصد از نیاز چوب را در ایران تامین می‌کرد. 

وی تاکید کرد: تازمانی که نیاز چوبی کشور زیاد اما مواد اولیه کم باشد احتمال قاچاق چوب وجود خواهد داشت بنابر این لازم است از کشورهایی مانند روسیه که ۷۰۰ میلیون هکتار جنگل دارد چوب وارد کنیم. 

این عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس یکی دیگر از مشکلات موثر بر قاچاق چوب جنگل‌ها را نامناسب بودن کارخانه‌های چوب احداث شده در شمال با طبیعت کشور دانست و گفت: این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها وابسته به تولیدات انبوه هستند و اساس احداث و دریافت مجوز فعالیت آنها بر مبنای استفاده از چوب وارداتی بود.

وزیری ادامه داد: پس از مدتی این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها سود بیشتری در استفاده از درختان جنگل‌های شمال کشور دیدند که هزینه رایگانی برای آنها به همراه داشت و بیشتر این کارگاه‌ها به سمت قطع و قاچاق درختان جنگل‌ها هجوم بردند.

وی گفت: با توجه به این شرایط لازم است مسوولان موضوع واردات چوب را مد نظر قرار دهند و بر تعهدات کارخانه‌های چوب که بر اساس آن مجوز فعالیت دریافت کردند نظارت کنند و به کارخانه‌های بیشتر مجوز فعالیت داده نشود و یک راهکار دیگر نیز زراعت چوب است که برای اجرایی شدن آن باید ساز و کارها و تمهیداتی در نظر گرفت تا بخشی از نیاز کشور به چوب تامین شود.

این کارشناس افزود: لازم است تامین معیشت و کاهش مشکلات اقتصادی جوامع محلی جنگل‌نشین مورد توجه قرار گیرد چراکه در مواردی علت قاچاق چوب ناشی از نیازهای معیشتی جوامع محلی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار