فرماندار:

فرماندار آق قلا گفت: از وسعت 195 هزار هکتاری این شهرستان حدود 90 هزار هکتار اراضی ملی و مرتع بوده که با توجه به گسترش بیابان در این مناطق اجرای طرح های بیابان زدایی ضرورت دارد.

بیابان 90 هزارهکتار اراضی ملی آق قلا را تهدید می کند

به گزارش گلستان ۲۴ ؛  امان گلدی ضمیر در حاشیه آئین غرس نهال در مراتع و فضاهای شهری آق قلا اظهار کرد: در خطر بودن این میزان اراضی می طلبد که در بحث بیابان زدایی؛ تلاش و توسعه بیشتری انجام شود.

وی اضافه کرد: با استفاده از ظرفیت تعاونی های مرتعداری، دامداران منطقه و طرح هایی همچون هلال های آبگیر،ایجاد فارو و کاشت بوته در مراتع باید در راستای حفظ مراتع موجود و توسعه آن در سطح شهرستان اقدام شود.

ضمیر به برون سپاری فعالیت های اجرایی و واگذاری کارها به جوامع حاشیه این اراضی نیز اشاره کرد و افزود: این اقدام باعث حفاظت از اراضی ملی شده و مردم بومی وحاشیه نشین از منافع آن بهره مند می شوند.

وی؛ در اختیار قرار دادن اراضی ملی به منظور احداث بوستان روستایی و توسعه فضای سبز را یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید دانست.

فرماندار آق قلا؛ همچنین حفر کانال حفاظتی با هدف حفظ مراتع در روستاهای گری دوجی، خیوه لی، بدراق ملا و اونق یلقی بخش مرکزی؛ تولید نهال مرتعی جهت انجام عملیات اصلاح و احیای مراتع و پروژه هلال های آبگیرهمراه با بوته کاری و بذر کاری در مراتع با هدف تولید علوفه و جلوگیری از حرکت ریزگردها و کنترل مناطق بیابانی را از اقدامات حوزه منابع طبیعی شهرستان در سال جاری بیان کرد.

به گزارش ایرنا در سال های اخیر مشکلاتی مانند خشکسالی و کمبود آب، کاهش جنگل ها، عقب نشینی دریا و روی آوری کشاورزان به کشت محصولات پُرآب نظیر برنج اقلیم گلستان را دستخوش تغییر جدی کرده و این استان شمالی را در معرض آسیب های مختلف از جمله ریزگرد قرار داده است.

آسیب بروز ریزگرد در منطقه خشک شمال آق قلا که در مجاورت بیابانهای کشور ترکمنستان است، بیشتر خودنمایی می کند.

آق قلا در 15 کیلومتری شمال گرگان واقع است.

انتهای پیام /

منبع : فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار