در حالیکه روزهای پایانی سال و در آستانه سال جدید خیابان‎های مرکز گلستان مملو از ازدحام جمعیت است اما اکثر افراد از قیمت‎های گزاف در بازار و عدم تناسب بین درآمد و هزینه خود ناراضی هستند .

نارضایتی مردم گلستان از درآمدهای کم و هزینه‎های سرسام‌آور/ کوچک شدن سفره عید با درآمدهای پایین

به گزارش گلستان24؛با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، معمولأ تب و تاب مردم برای خرید شب عید بیشتر می‎شود، با این وجود در سال‎های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش نقدینگی، بازار شب عید از گرمای دلچسبی برخوردار نیست و اکثر مردم ترجیح می‎دهند هزینه‎های خود را تا حد امکان کاهش دهند.

در حالیکه روزهای پایانی سال و در آستانه سال جدید خیابان‎های مرکز گلستان مملو از ازدحام جمعیت است اما اکثر افراد از قیمت‎های گزاف در بازار و عدم تناسب بین درآمد و هزینه خود ناراضی هستند و معتقدند با شرایط اقتصادی حاکم در اکثر خانواده‎ها هر سال نسبت به سال گذشته سفره عید مردم کوچک‌تر و دغدغه‎ها بیشتر می‎شود.

در این روزها مردم گلستان همچون سایر نقاط کشور در تکاپوی خرید شب عید هستند برای آگاهی از وضعیت بازار به خیابان امام خمینی (ره) یکی از پر ترددترین خیابان‎های گرگان رفتیم و نظر شهروندان را در خصوص بازار شب عید جویا شدیم.

*فروشنده‎ها به سود کم قانع باشند/ شب عید تبدیل به دغدغه برای خانواده‎ها کم درآمد و قشر متوسط جامعه شده است

یک بانوی گلستانی که مادر دو فرزند خردسال است با ابراز نارضایتی از قیمت گزاف پوشاک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: قیمت پوشاک بچه‎گانه واقعأ سرسام‌آور است، بیشتر اوقات قیمت یک شلوار برای فرزند چهار ساله‌ام با قیمت شلواری که برای خود می‎خرم برابری می‌کند و گاهی نیز بیشتر هم می‎شود.

زهرا امیری با بیان اینکه متأسفانه برخی فروشنده‎ها از اینکه خانواده‎ها مجبور به خرید لباس عید برای فرزندان خود هستند سوءاستفاده می‎کنند، افزود: در روزهای پایانی سال برخی فروشنده‎های پوشاک به خصوص پوشاک بچه‌گانه قیمت خود را نسبت به بقیه ایام سال افزایش می‎دهند اگر فروشنده‎ها به سود کم قانع باشند و ملاحظه مردم از قشر کم درآمد را داشته باشند بدون تردید مردم نیز با فراغ بال خرید انجام می‎دهند اما با قیمت‎های بالا در بازار، شب عید تبدیل به یک دغدغه برای خانواده‎ها کم درآمد و قشر متوسط جامعه شده است.

وی بیان کرد: عیدی همسر من 800 هزار تومان بود در حالیکه برای خرید لباس دو فرزندم 400 هزار تومان هزینه کردم متأسفانه درآمدها با هزینه‎ها همخوانی ندارد و بسیاری از مردم با این مشکل مواجه هستند.

یک شهروند بازنشسته گلستانی نیز با گلایه از بی‎توجهی مسوولان به قشر بازنشسته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: من دارای چهار فرزند هستم که همگی آنها ازدواج کرده‎اند و صاحب فرزندانی هستند متأسفانه مسوولان گمان می‎کنند زمانی که فرد به سن بازنشستگی می‎رسد هیچ دغدغه‎ای ندارد و به دلیل آنکه اکثر فرزندان این قشر تشکیل خانواده داده‎اند هزینه‎های فرد بازنشسته نیز کم خواهد شد در صورتی که در ایام عید و بقیه سال دید و بازدیدها و رفت و آمدها به خانه فرد بازنشسته که اکنون مادربزرگ یا پدربزرگ خانواده است بیشتر می‎شود.

وی با طرح یک پرسش از مسوولان افزود: واقعأ کدام یک از مدیران ارشد و مسوولان طراز بالا می‎توانند با یک عیدی 800 هزار تومانی و حقوق یک میلیون و 800 هزار تومانی با خانه‎ای استیجاری و هزینه‎های جانبی فراوان ایام سال به خصوص عید را سپری کنند؟

شهروند بازنشسته گلستانی ادامه داد: سال‎هاست که در برابر حداقل تقاضاهای مردم از مسوولان فقط یک جمله شنیده شده می‎شود آن هم دولت با کمبود بودجه مواجه است، گویی این مشکل همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و کسی علاقه‌مند به رفع آن نیست.

*پیشی گرفتن هزینه‎ها به درآمد مردم

شهروند دیگری که کارمند یکی از اداره‎های گرگان است با ابراز تأسف از درآمد پایین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در چند سال گذشته فقط شاهد افزایش هزینه‎ها بودیم بدون آنکه درآمدها متناسب با قیمت‎ها افزایش پیدا کند به همین دلیل شرایط اقتصادی برای اکثر مردم سخت شده است اگر درآمدها هم‌سان با افزایش قیمت موجود در بازار افزایش یابد بدون قطع بسیاری از مشکلات معیشتی مردم رفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: من دارای سه فرزند هستم که هرکدام هزینه‎های خاص خود را دارند واقعأ با پرداخت‎های پایین در ادارات و هزینه‎های اجاره منزل مسکونی و اقساط وام‎های مختلف نمی‌توان از پس مخارج برآمد در واقع با این حقوق‎ها فقط شرمنده خانواده‎های خود هستیم.

این شهروند گلستانی بیان کرد: ما هم دوست داریم شب عید و در آستانه سال نو برای اعضای خانواده خود خرید انجام دهیم و آنها خوشحال شوند اما متأسفانه درآمدها فقط کفاف خرید مخارج مربوط به سفره عید را می‎دهد.

وی گفت: در اکثر کشورهای دنیا و در آستانه سال جدید هزینه‎های مختلف از پوشاک و خوراک کاهش می‎یابد تا مردم به راحتی خرید انجام دهند و کسی با مشکل مواجه نشود، متأسفانه در کشور ما و در آستانه سال جدید که همه باید شاد باشند فراهم کردن حداقل‎ها در ایام عید تبدیل به یک دغدغه و نگرانی برای اکثر خانواده‎ها شده است.

شهروندی دیگری در خصوص وضعیت قیمت‎ها در بازار شب عید گفت: در مناسبت‎های مختلف شاهد عدم ثبات بازار هستیم معمولأ با نزدیک شدن به ایامی همچون ماه رمضان، محرم و عید نوروز قیمت یکسری کالاها به دلیل تقاضای زیاد افزایش می یابد.

مهدی سنگدوینی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان ادامه داد: عده‎ای فروشنده از اینکه مردم در این ایام مجبور به خرید هستند سوءاستفاده می‎کنند به همین دلیل یک جنس با یک کیفیت در قیمت‎های مختلف در بازار ارائه می‎شود.

وی با بیان اینکه قیمت‎ها در بازار پوشاک و خشکبار نسبت به سال گذشته افزایش زیادی نداشته است، افزود: اگر چه قیمت‎ها نوسان زیادی نسبت به سال گذشته نداشته اما به دلیل درآمدهای پایین، مردم نمی‎توانند از عهده مخارج خود برآیند و ترجیح می‎دهند بسیاری از خرید‎های خود را حذف کنند.

شهروند گلستانی خاطرنشان کرد: هزینه‎های سفره عید به تنهایی برای اکثر مردم بسیار سنگین تمام می‎شود چرا که هزینه‎ها تناسبی با درآمدها ندارد.

وی اذعان کرد: متأسفانه نظم مناسبی در اقتصاد کشور برای کنترل قیمت‎ها برنامه‎ریزی نشده است که این عامل مخرب است در واقع می‎توان گفت تلاش دولت برای تنظیم قیمت تاکنون بی‌تأثیر بوده است.

براساس این گزارش، در سال‎ها اخیر مشکلات اقتصادی و معیشتی حاکم بر جامعه موجب تحمیل هزینه‎های اضافی به خانواده‎ها شده است تا جایی که در ایامی همچون عید باستانی نوروز که تداعی‌کننده جشن و شادمانی برای مردم است این ایام بیشتر به یک دغدغه و نگرانی بابت پوشش هزینه‎ها برای خانواده‎ها تبدیل شده است، امید آن می‎رود در سال جدید با تدبیر دولتمردان شاهد زنده شدن امید در دل میلیون‎ها ایرانی باشیم.

انتهای پیام/فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار