چند روزی تا برگزازی مسابقات جام جهانی نمانده است اما به جرأت می‌توان گفت که هیچ تیمی در جهان به اندازه تیم ملی فوتبال ایران داری بیشترین حاشیه برای البسه‌های ورزشی خود را نداشت.

چالش پیراهن تیم ملی فوتبال در ادوار مختلف جام جهانی

به گزارش گلستان 24 ؛  لباس هر تیم نشانه هویت و تاریخ  آن کشور است. مسلما در تورنمنت بزرگی به نام جام جهانی که همه توجهات را  به خود  جلب می‌کند این امر را الزامی می‌نماید تا در طراحی و تهیه البسه خود بهترین دقت و هزینه را کرد.

چند روزی تا برگزازی مسابقات جام جهانی نمانده است اما به جرات می‌توان گفت که هیچ تیمی در جهان به اندازه تیم ملی فوتبال ایران داری بیشترین حاشیه  برای البسه‌های ورزشی خود را  نداشت.حاشیه‌هایی که گویا قرار نیست دست از سر تیم ملی در پر بیننده‌ترین  رویداد ورزشی جهان داشته باشد.

لباس تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ / برند پوما

چهاردهم مرداد ماه سال ۹۱ روزی مهمی در فوتبال ایران بود البته نه برای ثبت قهرمانی و یا صعود، بلکه برای ایجاد یک حاشیه کش دار ورزشی!

در آن تاریخ فدارسیون فوتبال ایران، قراردادی را  با شرکت تولیدات البسه ورزشی ال اشپورت آلمان ثبت کرد. قراردادی که از همان روز اول حاشیه ساز بود.

حاشیه‌ها از آنجا شروع شد که عده‌ای این سوال را مطرح کردند که چرا با وجود برندهای صاحب نام، بایستی با یک شرکت نه چندان مشهور قرارداد بسته شود؟

البته این فقط همه ماجرا نبود بلکه قرارداد فدارسیون با ال اشپورت وقتی جنجالی‌تر شد که خبرهای غیر رسمی حاکی از آن داشت که کارلوس کیروش با دریافت مبلغ صدهزار دلار ، حاضر به پذیرش این برند با تیم ملی شده است. علیرضا حقیقی، دروازه بان سابق تیم ملی ایران در حال بالا کشیدن زیپ گرمکن ورزشی‌اش بود که در همین حین زیپ لباس او از جا درآمد و به حواشی این رویداد دامن زد.

حقیقی در واکنش به این اتفاق، حسینی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال را مورد خطاب قرار داد و با نشان دادن لباس خود خواست تا کیفیت پایین لباس‌ها را به او نشان دهد. حقیقی با اشاره به این اتفاق گفت: با این شرایط به ما می‌گویید درباره کیفیت لباس های آل اشپورت حرف نزنید.

علاوه بر این موضوع نقش بستن یوز ایرانی  از دیگر حواشی این البسه بود . مرحوم اینانلو در مصاحبه با برنامه نود اعلام کرد که بصورت جدی بر روی این پروژه نظارت دارد تا نقش چهره یوز پلنگ ایرانی بر روی پیراهن تیم ملی نقش ببند اما بعد از مدتی معلوم شد طرح روی لباس تیم ملی، نوعی پلنگ آفریقایی (Leopard) بوده است و از یک وبسایت طراحی آنلاین به قیمت ۱۲ یورو خریداری شده است.  این نقد ها ادامه دار بود تا بالاخره  فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت با شرکت دیگری برای البسه تیم ملی وارد مذاکره شود.

لباس تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸/ برند پوما

جیووا

جیووا (Givova) یک شرکت ایتالیایی است که در زمینه تولید لباس و کفش ورزشی فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط جیووانی آکانفرا تاسیس شد.

جیووا قبل از آنکه به ایران بیایید ، شاید در کشورهای مالت و البته کیه‌وو و چند تیم کم نام و نشان دیگر می‌توانستید سراغی از آن بگیرید.

بعد از حضور این شرکت گمنام ایتالیایی در کشور ، رفته رفته تیم های لیگ برتری همچون پرسپولیس، تراکتورسازی، سیاه‌جامگان، راه‌آهن، سایپا، پارسه، نیروی‌زمینی از این برند برای بازیهای لیگ برتری خود استفاده کردند . تا اینکه در تاریخ یازدهم مرداد ۹۵  برنامه نود گزارشی درباره برند جیووا و روند قرارداد این شرکت ایتالیایی با تیم ملی فوتبال و باشگاه‌های لیگ برتر ایران پخش کرد.

این آیتم نشان داد که جیووا نه‌ تنها خارجی نیست بلکه در یک سوله در  شیراز با برند ایتالیایی تولید و عرضه می‌شود،پخش این ایتم،تا  پای جواد خیابانی نماینده سابق این شرکت در ایران را به این پروند باز کند ، هرچند که وی در مصاحبه ای اعلام کرد که ماه‌هاست دیگر با شرکت جیووا همکاری ندارد و از اتفافات رخ داده بی‌خبر است. حال این سوال مطرح است که برند جیووا از کجا به ایران آمده است و از چه راهی مطرح شده است؟

پاسخ این سوال هنوز مشخص نیست،سیدشریف حسینی، عضو فراکسیون ورزش مجلس (نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی) در مورد این انتخاب می گوید که قطعا شبهاتی به این انتخاب وارد است و سازمان بازرسی کل کشور باید به این مورد ورود کند؛

پس از گزارش افشاگرایانه برنامه نود، یکی از مدیران جیووا دلایل عجیبی برای تولید محصول ایتالیایی داد. آنجلو دی‌پریسکو، مسئول امور ایران در شرکت محصولات ورزشی جیووای ایتالیا به بی‌بی‌سی فارسی گفت که این شرکت از فردی که در برنامه نود تلویزیون ایران به نمایندگی از این شرکت صحبت کرده شکایت خواهد کرد و فدراسیون فوتبال ایران هم نمی‌تواند قرارداد خود با این شرکت را فسخ کند.

هدر سایت رسمی شرکت جیووا با پرچم مقدس جمهوری اسلامی و شعار پیش به سوی جام جهانی

منظور آقای  آنجلو دی‌پریسکو از شخصی که در تلویزیون ایران نشان داده  و بیان داشت و  او را نمی‌شناسد ، کسی نیست جز محمد علی تابع بردبار مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی و ورزشی پارس.

محمد علی تابع بردبار در گفت‌وگو  با تسنیم درباره قرارداد پر سر و صدای شرکت جیووا با فدراسیون فوتبال گفت: من یک سال و نیم است که قراردادی با شرکت جیووا ندارم و با آنها کار نمی‌کنم. با این حال بنده توافقنامه‌ای را با فدراسیون فوتبال امضا کرده‌ام.

وی در پاسخ به این سؤال که توافقنامه امضا شده چه مفادی دارد و آیا به معنای فسخ قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت جیوواست، اظهار داشت: قراردادی که برای اسپانسری امضا شده بود، سه طرف داشت. در حقیقت یک طرف آن فدراسیون فوتبال بود و طرف دیگر به صورت مشترک ما (شرکت خدمات بازرگانی و ورزشی پارس) و شرکت جیووا بودیم. من تخصص حقوقی ندارم، اما کارشناسان حقوقی فدراسیون فوتبال به استناد متون قرارداد گفتند که بنده به جهت مصالح ملی کشور، توافقنامه فسخ قرارداد را امضا کنم. در این بین تنها کسی که هزینه کرد ما بودیم و در نهایت جیووا پول جنسی هم که به تیم ملی داد، از ما گرفت.

آقای دی پریسکو همچنین گفت که این شرکت در احترام به رهبر ایران و سیاست «اقتصاد مقاومتی» اجازه تولید بخشی از محصولات را در ایران داده است.

این شرکت ایتالیایی همچنین بیانیه‌ای را در پاسخ به گزارش برنامه نود واکنش شدید الحنی نشان داد.

جوما:

جوما ( Joma) شرکت تولیدکنندهٔ پوشاک ورزشی اسپانیایی است، که در حال حاضر کفش ورزشی و تجهیزات ورزشی برای فوتبال، بسکتبال، والیبال، دو و میدانی،تنیس و … تولید می‌کند. مقر اصلی آن، در شهر پرتییو د تلدو اسپانیا قرار دارد.

جوما در سال ۱۹۶۵ برای تولید کفش های معمولی تاسیس شد. در ۱۹۶۸ به سمت تولید کفش‌های ورزشی و تخصصی رفت. پس از موفقیت‌هایی جوما وارد بازار فوتبال شد و پس از مدتی تبدیل به پیشرو و رهبر بازار تولید کنندگان تجهیزات ورزشی در اسپانیا شد. امروزه جوما بیش از ۷۰ شعبه در سراسر دنیا دارد.

جوما در ایران توسط تیم فوتبال  سپاهان وارد شد. بعد از آن پرسپولیس تهران  و تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان نیز با شرکت جوما تفاهمنامه هایی را امضا کردند.

شرکت جوما

این شرکت در اطلاعیه ای بیان داشت که آمادگی دارد تابصورت رایگان همه البسه تیم ملی را بر عهده بگیرد ، چیزی که از سوی فدارسیون توجهی به آن نشد.: جوما پیشنهاد اسپانسری ۱۰۰% رایگان البسه تیم ملی فوتبال ایران جهت شرکت در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را از  مورخ ۲۶/۰۲/۱۳۹۷ طی نامه ای رسمی به فدراسیون فوتبال ارسال نموده است. در همین خصوص محمد رضا صافی مدیر نمایندگی جوما در ایران اظهار کرد: جوما تنها برند ثبت شده پوشاک ورزشی خارجی در ایران است که طبق دستور العمل واردات پوشاک مورخ ۱۷/۰۶/۱۳۹۵ در ایران ثبت شده است و مجوز فعالیعت نمایندگی خارجی دریافت نموده است، لذا هیچ مشکلی برای واردات و تامین تیم ملی فوتبال ایران وجود ندارد و باعث افتخار و مباهات شرکت جوما خواهد بود تا تمام امکانات و توانایی های خود را برای حمایت از تیم ملی فوتبال ایران به کار گیرد.

صافی افزود: مضاف بر اینکه تیم های بزرگی در لیگ های مطرح فوتبال جهان نظیر لیگ برتر انگلیس، لالیگا اسپانیا، سری آ ایتالیا، لیگ یک فرانسه از البسه جوما استفاده می‌نمایند درایران نیز طی چهار سال گذشته سپاهان، ذوب آهن، استقلال خوزستان، فولاد خوزستان، و پرسپولیس تهران از البسه جوما استفاده نموده‌اند و تیم‌های جوما در ایران دو سوپر کاپ (ذوب آهن و پرسپولیس) و دو قهرمانی لیگ (پرسپولیس) را بدست آورده‌اند که این موارد همگی از دلایلی است که فکر می‌کنیم می‌توانیم به تیم ملی کمک کنیم.

وقتی آدیداس وارد می‌شود..

بعد از گذشت داستان های کش و قوس دار تیم ملی با برندهای نه چندان مشهور ، خبری منتشر شد که شرکت آدیداس لباس تیم ملی را تهیه می‌کند هنوز مدتی از خبر نگذشته بود که مصاحبه مسئولین فدرسیون فوتبال مبنی بر تخفیف ۷۰ دردصدی آدیداس به ایران ، باعث تعجب همگان گردید.

هدایت مبینی رییس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در بخشی از صحبت‌های خود اعلام کرد: «یوز ایرانی هم به دلیل نوع خاص لباس و روزنه‌هایی که برای تنفس روی آن وجود دارد حذف شد. اگر یوز مانند قبل روی پیراهن می‌ماند، تکنولوژی آدیداس زیر سوال می‌رفت. پیشنهاد دادیم طرح یوز بین آرم فدراسیون فوتبال و لوگوی آدیداس قرار بگیرد که به دلیل ازدحام طرح در آن بخش لباس، این موضوع منتفی شد. پیشنهاد دیگرمان برای این‌ که یوز پشت پیراهن و بین شماره و اسم بازیکن طراحی شود هم منتفی شد. به همین دلایل یوز از پیراهن تیم ملی حذف شد.» این در حالی است که مدیران فدراسیون بارها تاکید کردند که یوز حتما روی لباس وجود خواهد داشت. علاوه بر این مبینی گفت: «آدیداس پیراهن خاصی برای تیم ملی ایران طراحی نکرده است.

لباس تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ /برند آل اشپورت

در این زمان محدود فرصتی برای طراحی لباس وجود نداشت. جالب‌ترین قسمت اظهارات مبینی مربوط به تکذیب بیانیه چند ماه قبل فدراسیون فوتبال بود. فدراسیون فوتبال چند ماه قبل که خبر همکاری ایران و آدیداس را در جام جهانی منتشر کرده بود، در قسمتی از اطلاعیه خود به دریافت ۱۵ درصد درآمد آدیداس از محل فروش البسه هواداری تیم ملی اشاره و ابراز امیدواری کرد تا ۱.۵ میلیون یورو (حدود ۱۰ میلیارد تومان) از این محل درآمد داشته باشد.

مبینی با رد وجود چنین بندی در قرارداد فدراسیون فوتبال و آدیداس تاکید کرد: «تنها نکته واضح این است که به دلیل اشتیاق فراوان ما برای عقد قرارداد، محدودیت زمانی و این‌که آدیداس نمی‌خواست لباس‌هایش را به همین راحتی وارد بازار کند قرار شد این لباس‌ها با ۷۰ درصد تخفیف به ما تحویل داده شود.» اما عجیب‌ترین اظهارات مبینی جمله پایانی او : «این شرکت آلمانی تمایلی به عقد قرارداد نداشت اما با پافشاری ما در نهایت مسئولان آدیداس رضایت دادند.» چنین اظهاراتی از سوی سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در حالی مطرح می‌شود که دیگر تیم‌های حاضر در جام جهانی نه تنها از قرارداد با آدیداس منتفع شده‌اند بلکه با طراحی ویژه از سوی این شرکت در روسیه حضور خواهند داشت.

کاریکاتور/بدون شرح

صحبت های عجیب این داور بازنشسته حاکی از بیسوادی و یا عدم اطلاع وی از قرار دادها است. خبرگزاری ایسنا در یادداشتی نکاتی قابل تاملی را به سخنان عجیب مبینی آورده است: “قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت آدیداس به صورت اسپانسری نیست بلکه  این فدراسیون در ازای پولی که می‌پردازد، پوشاک دریافت می‌کند و آدیداس به خاطر دلایلی که فدراسیون قبلا گفته بود، اسپانسر تیم‌های ملی نیست و نمی‌تواند ادعایی داشته باشد که چرا سایر تیم‌های ملی از پوشاک این شرکت استفاده نمی‌کند.

نکته دوم: آدیداس پذیرفته که پوشاک تیم‌ ‌ملی بزرگسالان را با ۷۰ درصد تخفیف در اختیار تیم‌ ‌ملی بگذارد و قبلا هم مسئولان این شرکت تلویحا اعلام کرده بودند علاقه‌ای به تامین پوشاک سایر تیم‌ های ملی ندارند چرا که سودی برای آنها ندارد، پس این آدیداس است که نمی‌خواهد پوشاک ۱۷ تیم دیگر فدراسیون فوتبال را تامین کند.

نکته سوم: قرارداد میان فدراسیون فوتبال و آدیداس در سال ۹۶ نهایی شد و سایت فدراسیون هم در اطلاعیه‌ای این موضوع را اعلام کرد. حالا معلوم نیست مبینی چطور مدعی است که به خاطر نام‌گذاری سال ۹۷ به نام سال حمایت از تولید ملی، آدیداس این موضوع را قبول کرده است. مگر این که مبینی و همکارانش پیش از سال ۹۷ از نامگذاری این سال اطلاع داشته باشند.

نکته چهارم: آدیداس در قرارداد مذکور، به اندازه‌ای سود کرده که نخواهد با تامین پوشاک سایر تیم‌های ملی با ۷۰ درصد تخفیف دچار ضرر و زیان شود. در واقع اگر آدیداس قبول کرده بود که پوشاک سایر تیم‌های ملی را هم با ۷۰ درصد تخفیف، تهیه کند و اکنون فدراسیون فوتبال این بند از قرارداد خرید پوشاک را ابطال کرده، به صورت آشکار مشخص است که مدیران فدراسیون فوتبال علاوه بر قبول ضرر و زیان، در برخورد با تیم‌های ملی تبعیض قائل شده‌اند.

دیگر خواننده را مجاب به تفکر می‌کند که آیا فدراسیون فوتبال از نحوه عقد قراردادهای اسپانسری در دنیا خبر دارد؟

مبینی درباره نبود طرح یوز و لباس ساده ایران می‌گوید: “در حال‌ حاضر طرح یوز روی این لباس‌ها وجود ندارد. به این دلیل که شرکت آدیداس اصرار داشت اگر طرح یوز را در جایی که فیفا اجازه داده روی لباس بزنیم، عملا تکنولوژی کولینگ آنها دیگر کاربردی ندارد.”

نکته اول: آدیداس فقط برای کشورهایی اقدام به طراحی لباس کرده که اسپانسر آنها است و برای خرید پوشاک به صورت خرده فروشی، طراحی خاصی انجام نمی‌دهد، چرا که این قبیل قراردادها اعتبار زیادی ندارند و آدیداس روی آنها سرمایه‌گذاری نمی‌کند. هدف از طراحی لباس، در وهله نخست، تشویق هواداران برای خرید لباس‌های هواداری است که عملا آدیداس به خاطر نوع قرارداد با ایران آن را دنبال نمی‌کند.

شماتیک البسه تیم ملی فوتبال ایران در سالیان گذشته

نکته دوم: مبینی می‌گوید استفاده از طرح یوز روی لباس ایران سیستم کولینگ را دچار اختلال می‌کند. آیا سایر تیم‌های بزرگ دنیا از  مدل و طرح خاصی برای البسه خود استفاده نمی‌کنند؟ اگر قرار بود از طرح یوز روی لباس تیم ملی هم استفاده شود، به نظر نمی‌رسد نماد این حیوان در حال انقراض مشکلی در سیستم کولینگ ایجاد می‌کرد  چرا که این شرکت با یک طراحی بسیار خوب که روی پیراهن سایر تیم‌ها هم انجام می‌دهد، می‌توانست  طرح یوز را برای خارج کردن لباس تیم ملی از سادگی بیش از حد، ایجاد کنند.

نکته سوم: همه هواداران این نکته را می‌دانند که تیم‌ ‌ملی از  لباس‌های آماده و طرح‌های عمدتا تمرینی آدیداس برای بازی‌های مقدماتی جام جهانی و دیدارهای دوستانه اخیر استفاده کرده چرا که تیم ملی پوشاک این شرکت را از نمایندگی‌هایش به قیمت خرده فروشی تهیه می‌کرد. تنها تفاوت قرارداد فعلی این است که آدیداس به خاطر تبلیغاتی که پوشاکش در جام جهانی دارد، حاضر شده به گفته مسئولان ۷۰ درصد تخفیف بدهد و قدم دیگری برای تیم ملی ایران برنداشت.

نکته چهارم: فدراسیون فوتبال و مبینی می‌گویند  فیفا با استفاده از  نماد یوز در قسمت دیگری از  پیراهن موافقت نکرده است اما در همین مسابقات پیش رو، تیم‌ ‌ملی سنگال از طرح یک حیوان روی سینه پیراهن خود استفاده کرد که بسیار جلب توجه می‌کند و در برابر طرح “یوز” تیم‌ ‌ملی بسیار چشم گیر است.”

به هرجهت عدم مدیریت صحیح و ندانم کاری های فدارسیون فوتبال تمامی‌ ندارد .حال باید منتظر بود تا در دیدار های جام جهانی شاهد رونمایی از لباس تیم ملی کشورمان باشیم!

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار