رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گالیکش گفت: در سال جاری حدود ۹ میلیارد ریال برای پروژه‌های عمرانی میراث فرهنگی تخصیص یافته و این پروژه‌ها در حال اجرا است.

۸۹ اثر صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی گالیکش ثبت ملی شد

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ مریم آق آتابای رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گالیکش عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت ملی ۸۹ اثر صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی گالیکش اظهار داشت: ادامه ساخت پله سنگی در مسیر دست‌یابی آبشار فارسیان در روستای فارسیان با اعتبار ۲ میلیارد ریال، مسیر بهسازی به مله‌شاه در روستای پالدول با اعتبار یک میلیارد ریال، مسیر دسترسی از امامزاده کیارآم به جاده اصلی با اعتبار یک میلیارد ریال از پروژه‌های عمرانی سال جاری در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گالیکش است.

وی افزود: طرح بهسازی و سنگ فرش محل آبشار لوه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان گالیش با اعتبار ۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال، ادامه کارگاه مرمت حمام فارسیان با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال و پروژه پارک جنگلی فارسیان با اعتبار ۲ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های عمرانی با اعتبار تخصیص یافته شهرستان گالیکش در سال جاری است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گالیکش در حوزه صنایع دستی تصریح کرد: تاکنون ۷۱۳ نفر هنرمند رشته‌های پوشاک سنتی، چرم دوزی، زیورآلات سنتی، سوزن‌دوزی بلوچ، گلیم‌بافی در حوزه شهرستان گالیکش شناسایی شده و در این رشته‌ها, ۴ کارگاه تولیدی توسط همین هنرمندان ایجاد و احیاء شده و ۷۰۸ کارگاه کوچک انفرادی در قالب مشاغل خانگی به صورت فصلی و دائمی در شهرستان فعالیت دارند.

آق آتابای تاکید کرد: مجوز پروانه‌های صنایع دستی در ۳ شاخه، تولیدی کارگاه، انفرادی و کارت شناسایی است و هنرمندان با توجه به فعالیت‌های خود در این ۳ شاخه تفکیک شده و در حوزه شهرستان فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: ۳ شرکت تعاونی با موضوع گردشگری و صنایع دستی در روستا‌های " پنو" ," فارسیان" و " بش اویلی" تشکیل و فعالیت دارند و در سال ۹۷ نیز شرکت تعاونی صنایع دستی دیگر در روستای " پنو " افتتاح و آغاز به فعالیت کرد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گالیکش با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بسیار بکر شهرستان در حوزه طرح‌های بوم‌گردی اظهار کرد: ۲۳ روستا که ظرفیت گردشگری و بوم گردی را دارا بودند در سطح شهرستان برای ایجاد طرح‌های بوم گردی شناسایی شدند که از این تعداد ۱۱ طرح برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی شده و ۶ طرح در انتظار کارگروه اشتغال استان هستند و ۳ طرح نیز در راستا اخذ مجوز‌ها لازم هستند.

آق آتابای گفت: شهرستان گالیکش تا ۴۰ طرح بوم‌گردی ظرفیت ایجاد دارد و در حال حاضر ۱۶ متقاضی نیز برای ایجاد بوم‌گردی در شهرستان وجود دارد و در بین روستا‌های حوزه شهرستان، روستای " قوش چشمه"دارای قابلیت و ظرفیت فوق‌العاده خوب برای جذب توریسم و گردشگر است به نحوی که از زمستان سال ۹۶ تاکنون ۲ هزار گردشگر از این روستا دیدن کرده و در شرایط بسیار مناسب و در عین حال سنتی اسکان و تفرجگاه‌های این روستا بهره بردند.

وی ادامه داد: روستای "قانچی" از توابع گالیکش به عنوان "ماسوله" دوم ثبت ملی شده و روستای "کندسکوه" نیز به عنوان ماسوله سوم قابلیت و ظرفیت لازم برای ثبت ملی را دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گالیکش تصریح کرد: در شهرستان گالیکش ۸۹ اثر در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۶ اثر مربوط به تپه‌های باستانی است، یک اثر طبیعی مربوط به کهنسال‌ترین درخت، یک اثر مربوط به پارک ملی گلستان, ۵ اثر به عنوان ۵ نوع پخت نان مختلف و ۲ آداب و رسوم که به صورت آثار ملموس و غیرملموس به ثبت رسیده است.

آق آتابای افزود: ۱۹ اثر طبیعی، یک اثر در قالب بافت روستا (کندسکوه)، ۵ اثر مربوط به ازی‌های بومی، محلی، و ۳ اثر در حوزه صنایع دستی و ۴ اثر در حوزه سوغات و غذا‌های سنتی به عنوان آثار ملموس و غیرملموس در نوبت ثبت شدن هستند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار