دهه 1330 خورشیدی در تاریخ گرگان از نظر دینی حائز اهمیت است با نگاهی به آمار ساخت مساجد و تأسیس نخستین هیئت مذهبی در این شهر اهمیت مطلب روشن می‌شود.

نقش آیت‌الله علوی‌گرگانی در تأسیس مساجد گرگان

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ دهه 1330 خورشیدی در تاریخ گرگان از نظر دینی حائز اهمیت است، با نگاهی به آمار ساخت مساجد و تأسیس نخستین هیئت مذهبی در این شهر، این مطلب روشن می‌شود، ضمناً شناخت واقع بینانه‌ای از آزادی فعالیت‌های دینی و پایبندی مردم به مسائل مذهبی با وجود رژیم پهلوی، پدید می‌آورد.

محمد انصار نویسنده کتاب محله سبزه مشهد گرگان در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: در دهه 1330 خورشیدی، مسجد انجمن اسلامی در محله باغشاه، صاحب‌الزمان ملل و علی النقی «گروهبان محله» و هیئت جانثاران حسین (ع) تأسیس شدند.

وی با اشاره به اینکه مسجد محله میخچه‌گران نیز تخریب و از نو ساخته شد، اظهار کرد: دو مسجد تاریخی به نام‌های سفید و ملارضایی، احیاء شدند، مسجد سفید در غرب محله نعلبندان قرار دارد که به وسیله صنف میوه‌فروشان تبدیل به هیئتی به نام حضرت موسی بن جعفر (ع) شد.

انصار ادامه داد: مسجد ملأ رضایی در نزدیکی دروازه بسطام قرار داشت که با نام مسجد حضرت امیر (ع) فعالیت خود را شروع کرد.

وی با اشاره به نقش علمای گرگان در امر تأسیس و تعمیر مسجد گفت: آیت الله سید سجاد علوی‌گرگانی از کسانی بود که به تغییر کاربری مساجد قدیمی پرداخت. بنا به درخواست ایشان، برخی از مساجد قدیمی درون محلات که وسعت چندانی نداشتند و غیرفعال شده بودند، به هیأت تبدیل شدند.

نویسنده کتاب سبزه مشهد گرگان تصریح کرد: با نظر آیت‌الله علوی‌گرگانی، هیئت رضویه «مسجد کاظم‌نژاد» و سجادیه «مسجد قاضی» در محله سبزه‌مشهد راه‌اندازی شد. این دو هیئت با فاصله یکسال تشکیل شدند.

انصار بیان کرد: ضمناً مسجد جامع گرگان، در زمین لرزه سال 1333 دچار آسیب شدیدی شد، اما ایشان با کمک‌های مردمی، قسمتی از آن را تعمیر کرد.

انصار درباره این عالم فرزانه گفت: آیت الله سید سجاد علوی‌گرگانی از سال 1325 خورشیدی، پس از طی مراحل تحصیلات حوزوی در نجف اشرف، به گرگان آمد و امام جماعت مسجد جامع شد، سپس فعالیت‌های مذهبی خود را از قبیل ساخت یا بازسازی مساجد، انتصاب ائمه جماعات و... آغاز کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های این عالم گرانقدر گفت: ایشان سال‌ها به اقامه نماز جماعت و ارشاد مردم پرداخت، گاهی به دعوت مؤمنین در مساجد دیگر شهر نماز جماعت برگزار می‌کرد، در دورانی که سطح سواد پایین بود و امکاناتی مانند سیستم صوتی نبود، هر شب در مسجد جامع منبر می‌رفت.

این نویسنده کتاب با اشاره به برنامه‌های خاص ایشان در ماه رمضان تصریح کرد: آیت‌الله علوی‌گرگانی بیشتر اوقات به غیر از تابستان که شب‌های کوتاهی دارد، به مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و هیئت‌های شهر می‌رفت و ضمن دیدار با مؤمنین، به درس تفسیر قرآن می‌پرداخت. وقتی که در همین دهه، مسجد انجمن پیروان قرآن «مسجد المهدی» تأسیس شد، ایشان جلسات قرآن‌خوانی و تفسیر قرآن را برپا کرد.

نویسنده کتابشناسی استان گلستان به رویدادهای مهم این دهه اشاره کرد و گفت: در این دهه سیدرضا مدرس‌جلینی و شیخ محمد باقر صالح‌المومنین «شاهکوهی» امام جماعت دو شبستان مسجد جامع، شیخ محمد تقی واثقی امام جماعت مسجد گلشن و عبدالرسول میرکریمی امام جماعت مسجد حاج آقا کوچک رحلت کردند و به جای آنها روحانیون دیگری جایگزین شدند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار