به مدت 2 روز

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان گلستان از برگزاری کارگاه آموزشی به مدت دو روز در این استان خبر داد و گفت: امروز کارگاه آموزشی در راستای پرورش تولید، کشت و انتقال نشا در «ایستگاه تحقیقاتی عراقی‌محله» شهرستان گرگان برگزار می‌شود.

کارگاه آموزش کشت نشا در «ایستگاه عراقی‌محله» گرگان برگزار می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴ ؛کشت نشایی محصولات زراعی یک انقلاب در بخش کشاورزی محسوب می‎شود چرا که تولید 60 درصد افزایش و مصرف آب بیش از نصف کاهش می‎یابد.

با روش کشت نشایی، مدت زمان ماندگاری گیاه در زمین بسته به نوع گیاه بین 20 تا 30 روز کاهش می‎یابد و به تبع آن در مصرف آب 15 تا 20 درصد صرفه‎جویی می‎شود و این یک قدم اصلی در صرفه‎جویی آب در بخش کشاورزی استان محسوب می‎شود.

هدف اصلی در کشت نشایی این است که نشاء سالم وارد زمین شود و این نوع کشت به صورت اقتصادی در اختیار زارع قرار گیرد و برای او مقرون به صرفه باشد

عیدمحمد فاروقی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: امروز یک کارگاه آموزشی به مدت دو روزه‌ در «ایستگاه تحقیقاتی عراقی‌محله» شهرستان گرگان برگزار می‌شود که در این کارگاه آموزشی مدیران مکانیزاسیون استان گلستان و همکاران جهادکشاورزی در ستاد معاونت زراعت و ستاد مکانیزاسیون کشور به همراه قریب به 75 کارشناس در راستای پرورش کشت نشا و انتقال نشا و استفاده از نشاکارهای موجود حضور دارند.

وی با بیان اینکه گلستان با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، تصریح کرد: کشور ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و در سالهای اخیر شاهد خشکسالی‌هایی در تمام نقاط ایران بودیم و به طبع کاهش نزولات شدید آسمانی باعث ایجاد چالش‌ها و محدودیت‌های جدی روبه رو کرد.

* سفره‌های آب زیرزمینی در معرض تهدید است/ باید خودمان را با شرایط محیطی تطبیق دهیم

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان گلستان از خشکسالی موجود در گلستان ابراز نگرانی کرد و افزود: متاسفانه  با تهدید سفره‌های آب زیرزمینی روبه رو هستیم و جامعه انسانی در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها با محدودیت‌هایی روبه رو است.

فاروقی با بیان اینکه باید خودمان را با شرایط محیطی تطبیق دهیم، خاطرنشان کرد: امروزه شاهد تغییر اقلیم در کشور ایران هستیم که به تبع آن ما انسانها باید همگام با تغییر اقلیم تغییر کنیم و با محیط سازگار شویم که روش‌های متعددی در این زمینه در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم خودمان را با شرایط محیطی تطبیق دهیم.

وی اذعان کرد: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی سعی کرده است که شرایطی را فراهم کند تا برای کارشناسان، مدیران، سیاست‌گذاران و بهره‌برداران آموزش فنی برگزار کند و از طرفی بستر را از لحاظ مادی و تسهیلاتی برای ورود به تغییرات اینچنینی مهیا کند.

* کارگاه آموزش کشت نشا در «ایستگاه عراقی‌محله» گرگان برگزار می‌شود/ باید روش‌های معمول «کشت بذر» را رها کنیم و به سمت توسعه کشت نشایی پیش رویم

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با بیان اینکه استان گلستان جزو یکی از قطب‌های تولید و مکانیزاسیون کشاورزی و دانش فنی در کشور است، ابراز کرد: امروز یک کارگاه آموزشی دو روزه‌ای در «ایستگاه عراقی‌محله» گرگان برگزار می‌شود که در این کارگاه مدیران مکانیزاسیون استان و کشور ، همکاران در ستاد معاونت زراعت و ستاد مکانیزاسیون کشور و قریب به 75 کارشناس حضور دارند.

فاروقی با بیان اینکه کارگاه آموزشی با حضور رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کشور برگزار می‌شود، اذعان کرد: با فراگیری دانش فنی کشت نشا و انتقال نشا بتوانیم گام ارزشمندی در راستای توسعه کشت نشا در کشور برداریم کم‌کم باید روش‌های معمول «کشت بذر» را رها کنیم و به سمت توسعه کشت نشایی پیش رویم.

وی با بیان اینکه کشت نشایی باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد می‌شود،  یادآور شد: کشت نشایی در راستای نیاز آبی گام موثری برداریم زیرا 15 الی 20 درصد نیاز آبی از این طریق کاهش پیدا می‌کند و همچنین در کشت نشایی فقط گیاه سالم به زمین منتقل می‌شود و در نهایت کاهش هزینه‌ها را در این روش شاهد خواهیم بود.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان گلستان بیان کرد: کلاس‌های کشت نشا به مدت دو روز در استان گلستان برگزار می‌شود تا اسباب توسعه کشت نشایی را بیشتر در کشور ترویج و عملیاتی کنیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار