مدیرکل محیط زیست گلستان گفت: براساس نتایج نمونه‌گیری‌ها و بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان، پرتوزایی رسوبات کارخانه تولید ید کانسار خزر خطرناک و نگران‌کننده نیست.

گرگان|پرتوزایی رسوبات کارخانه ید کانسار خزر خطرناک نیست

به گزارش گلستان 24 ؛  امیر عبدوس عصردیروز  پس از حواشی گسترده درباره وجود رادیواکتیو در رسوبات و پساب کارخانه ید کانسار خزر و تخلیه  آن به تالاب اینچه بالاخره نشستی خبری برگزار کرد و به سئوالات رسانه‌ها پاسخ داد.

وی با بیان اینکه مجوزهای مربوط به فعالیت کانسار خزر در سال‌های گذشته صادر شده است، اظهارداشت: سال 95 هم شرکتی دیگر به نام شورابه ید نیز در مجاورت کانسار خزر مجوز گرفت اما هنوز مجوز بهره‌برداری از آن را صادر نکردیم.

مدیرکل محیط زیست استان درباره علت این اتفاق گفت: به دلیل مشکلاتی که به واحد فعال کنونی ابلاغ شده، واحد بهره‌بردار تقاضای مهلت زمانی کرد تا بتواند مسائل موردنظر را حل کند. حتی توسعه فاز دوم و افزایش ظرفیت تولید و درخواست‌های صنعت، معدن و تجارت را منوط به رفع آلودگی این واحد کرده‌ایم.

وی درباره مجوز واگذاری زمین 300 هکتاری به این کارخانه افزود: واحد بهره‌بردار برای اینکه جلوی آلایندگی را بگیرد و آب مورداستفاده را پس از استحصال ید به مخزن برگرداند، نیاز به زمین داشت که با آن موافقت کردیم.

عبدوس با طرح این پرسش که پساب و فاضلاب کانسار خزر که وارد تالاب اینچه می‌شود، پرتوزا است یا نه، بیان داشت: پساب این کارخانه دارای پرتوزایی نیست اما در رسوبات پرتوزایی در حد بسیار پایین که خطرناک و نگران کننده نیست، وجود دارد. برهمین اساس هیچ رسوبی در محیط تخلیه نشده و قرار است شرکت پسمانداری اتمی برای مدیریت آن برنامه‌ریزی کند.

وی ادامه داد: باریوم و رادیوم در رسوبات کارخانه دیده شده که باریوم اصلا پرتوزا نیست ولی رادیوم پرتوزا است که در غلظت اندازه‌گیری شده آب، رادیوم، باریوم و پتاسیم وجود نداشت.

مدیرکل محیط زیست استان با بیان اینکه در گذشته تنها 4 پارامتر رنگ، کدورت، کل مواد معلق و PH مورد اندازه‌گیری قرار می‌گرفت، گفت: نخستین کار ما این بود که تمام پارامترها را اندازه‌گیری کنیم و از تالاب و پسابی که به آن تخلیه می‌شود، نمونه‎گیری کردیم و مشخص شد که باریوم و آمونیوم از حد مجاز بالاتر است اما آنقدری نبود که سلامت محیط را برهم بزند.

وی با بیان اینکه کانسار خزر از جمله واحدهای آلاینده است، اظهارداشت: مهلت 3 ماهه به این واحد بهره‌بردار برای بار دوم تمدید شد تا نسبت به رفع آلاینده‌ها اقدام کند و یک ماه از این مهلت زمان باقی مانده است. ما نیز پایش‌ها را ادامه خواهیم داد و هر وقت رفع آلایندگی انجام داد از لیست واحدهای آلاینده خارج می‌شود.

عبدوس تأکید کرد: با صدور هیچ مجوز جدیدی برای فاز توسعه یا کارخانه جدید موافقت نکردیم و این کار را به پاسخ سازمان انرژی اتمی موکول کردیم.

در این جلسه منصور خواجه به نمایندگی از شرکت کانسار خزر حضور داشت: مواد پرتوزای طبیعی در همه جا وجود دارد و تشعشع رادیواکتیو کارخانه ید پایین‌تر از حد مجاز و استاندارد است.

وی گفت: الان درباره چیزی نگرانی ایجاد شده که سازمان انرژی اتمی آن را نگران‌کننده نمی‌داند. کارشناسان این سازمان یکبار تا شعاع 4 کیلومتری کارخانه را مورد بررسی قرار دادند که پرتوزایی پایینی داشت. در این کارخانه تنها پرتو آلفا داریم و حتی پرتوهای بتا و گاما هم وجود ندارد. پرتو آلفا حتی از یک ورق کاغذ هم عبور نمی‌کند. پرتوزایی این واحد از نظر کارشناسان و براساس آزمایش‌هایی که صورت گرفته اصلا نگران‌کننده نیست.

خواجه با اشاره به نامه مورخ 27 تیرماه امسال سازمان انرژی اتمی بیان داشت: رسوبات این کارخانه پرتوزایی بالایی ندارد و نیازی هم به جمع‌آوری همه رسوبات اطراف کارخانه نیست.

انتهای پیام/ تسنیم

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار