رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به پروژه‌های محوری در مراتع گلستان با اعتبارات صندوق توسعه ملی، گفت: سالانه یک میلیون نهال مرتعی در استان گلستان تولید می‌شود.

تولید یک میلیون نهال مرتعی در استان گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ تاج‌قلی فرهنگ‌دوست پیش از ظهر امروز در بازدید از اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در استان اظهار داشت: با انعقاد قرارداد با اتحادیه مرتعداران استان گلستان امسال یک میلیون اصل نهال مرتعی در استان تولید می‌شود.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: در استان گلستان ۸۶۲ هکتار مرتع داریم که ۳۵۰ عرصه آن در منطقه بیابانی است که پروژه‌های محوری با اعتبارات صندوق توسعه ملی در استان در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه ما طرح‌های بیولوژیک را در برنامه داریم تاکید کرد: با ۲۵۶۰ میلیارد تومان اعتبار این طرح‌ها در شهرستان‌های کلاله، آزادشهر، مراوه تپه و گنبدکاووس در حال اجراست که یک میلیون اصل نهال تولید و در سطح ۲ هزار هکتار مناطق مرتعی و بیابانی برای اصلاح مراتع و مقابله با بیابان شدن اجرا می‌شود.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: برای تامین بذر مورد نیاز از طریق ۲ مرکز قرق و چپرقیمه تولید می‌کنیم که نیاز بذری استان ۱۵ تا ۲۰ تن است که این ۲ مرکز توان تولید این میزان را ندارند و به همبن علت قرارداد با اتحادیه مرتعداران منعقد شده که مرتعداران بذرهایی بومی را جمع‌آوری کنند.

وی افزود: این بذور با قیمت خرید تضمینی از آنها خریداری می‌شود و چون بومی منطقه هستند به راحتی نیاز منطقه را برآورده می‌کنند و با محیط هم سازگاری دارند و تنش‌ها را تحمل می‌کنند.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: در این طرح که اقتصاد مقاومتی است با به کار گیری جوامع مجلس علاوه بر اشتغال و ایجاد درآمد مراتع هم حفظ می‌شوند.

فرهنگ دوست اظهار داشت: اجرای این پروژه‌ها سبب افزایش پوشش گیاهی منطقه و تولید علوفه مورد نیاز منطقه می‌شود و درمقابله با پدیده بیابانی شدن منطقه هم نقش موثری خواهد داشت.

انتهای پیام/ تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار