رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کردکوی گفت که از یک دستگاه خودروی نیسان یخچالدار در این شهرستان ۹ گرده بینه چوب قاچاق درختان سرخدار و راش کشف و توقیف شد.


کشف محموله چوب قاچاق سرخدار و راش در کردکوی

به گزارش گلستان 24 ؛ فتاح قاسمی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کردکوی گفت: مامورین و قرقبانان این اداره بامداد امروز در محدود ایست بازرسی پارک جنگلی امام رضا کردکوی از داخل یخچال یک خودوری نیسان ۷ گرده بینه درخت راش با قطر ۳۵ سانتیمتر و ۲ گرده بینه درخت سرخدار کشف کردند.

وی بیان کرد: متخلفان در حال خروج از مناطق جنگلی کردکوی به سوی داخل شهر بودند که پس از مواجهه با خودروی گشت منابع طبیعی و ترس از دستگیری کنترل خودرو را از دست داده و پس از برخورد با یکی از خودرو‌های پارک شده، واژگون شدند. 

راننده به همراه دو نفر سرنشین دیگر این خودرو پس از واژگونی، متواری شدند. 

وی ارزش تقریبی محصولات مکشوفه را بیش از ۵۰ میلیون ریال برآورد کرد.

راش یکی از زیباترین درختان راست قامت و بلند دنیا است که پراکنش آن نقاط مرتفع و کوهستانی شمال ایران است. این درخت سایه پسند، در ارتفاعات کوه‌های البرز از آستارا، طوالش و دیلمان تا کلاردشت، نور، کجور و گرگان قابل مشاهده است. 

درخت راش که عمر آن را در صورت حفظ ماندن از مخاطرات انسانی و محیطی ۲۰۰ الی ۲۵۰ سال محاسبه می‌شود، اغلب تا ۳۵ متر ارتفاع دارد.

مقاومت بالای چوب راش در مقابل ضربه، باعث گردیده تا این گونه، مورد علاقه تولیدکنندگان محصولات چوبی باشد و همین موضوع به نابودی تدریجی آن در شمال ایران منجر شده است.

سرخدار از نظر تنوع زیستی و حفظ ذخایر ژنتیکی و بوم‌شناسی یکی از گونه‌های ممنوع القطع و منحصر به فرد و مهم منطقه هیرکانی و باقی‌مانده از دوران سوم زمین‌ شناسی بوده که در حال حاضر رو به انقراض است.

سرخدار اغلب به صورت پراکنده و در رویشگاه‌های سنگلاخی می‌روید و به خاک کم عمق و مرطوب برای رشد احتیاج دارد. مهم‌ترین رویشـگاه طبیعی جنگل سـرخدار ایـران در دره زرینگل شهرسـتان علی آباد کتول اسـتان گلستان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار