مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان از امدادرسانی به بیش از ۵۰ هزار حادثه دیده سیل گلستان و اسکان موقت بیش از هشت هزار نفر خبر داد.

نیاز شدید به قایق در مناطق سیل زده/ جاده گرگان به آق قلا مسدود شد

به گزارش گلستان 24 ؛ سامانه بارشی از یکشنبه هفته گذشته وارد گلستان شده باعث بالا آمدن آب رودخانه و پر و سرریز شدن سدهای استان مانند بوستان و گلستان و نرماب شده است.

به گفته علی نظری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان میزان بارش در برخی از ایستگاه‌ها به ۳۱۵ میلی متر هم رسید و این در حالی است که کل بارندگی متوسط استان در شرایط نرمال ۴۵۰ میلی متر است یعنی بالغ بر ۶۰ درصد بارندگی سالیانه در ۲۴ ساعت اتفاق افتاده است.

با این بارش‌ها ۱۴ رودخانه اصلی در بالا دست گنبد و در بین راه هم رودخانه‌های تا حدفاصل گمیشان طغیان کردند.

به گفته نظری اگر سدهای بوستان و گلستان و نرماب تأخیری عمل نمی‌کرد به جرأت می‌توان گفت که شهر گنبدی دیگر وجود نداشت.

این بارش‌ها سبب شد که سرریز سد بوستان تا ۱۰۷ مترمکعب در ثانیه برسد و سرریز گلستان هم ۵۵۰ مترمکعب در ثانیه بود و سد نرماب هم ۲۳۰ مترمکعب در ثانیه ورودی داشت.

سرریز این سدها باعث شد که شهر گنبدکاووس و روستاهای اطراف زیر آب رود و وضعیت بغرنج شود.

احداث کانال‌های فرعی

با احداث کانال‌های فرعی قبل از ورودی سطح کاهش ورودی آب به سدها ممکن شد و شهر از نابودی در امان ماند.

در این بین مردم زیادی روستاهای خود را ترک کردند و در مدارس و مساجد و حسینیه‌ها ساکن شدند.

عشایر گلستان هم بی سرپناه شده و دسترسی به برخی از آنها ممکن نیست و با طی مسیرهای صعب العبور و شرایط سخت به آنها امدادرسانی می‌شود. آنها نیاز به چادر و موادغذایی دارند تا از این مرحله بگذرند.

اکنون رودخانه‌های بالادست فروکش کردند و دبی بالا نیست و سرزیر سد بوستان به ۳۴ مترمکعب در ثانیه رسیده است. سطح آب در گنبد پایین آمده و تقریباً شهر از آب خالی شده است اما این آب بعد از سه روز به شهر آق قلا و گمیشان رسیده و اکنون مردم این مناطق درگیر سیل هستند.

صبح چهارشنبه ورودی آب سد وشمگیر ۲۲۰ مکعب بود که این عدد در ساعت یک بعدازظهر به ۴۲۰ مترمکعب در ثانیه رسید.

به دلیل اینکه رودخانه آب گذر این حجم را ندارد، اکنون ۲۰ روستا و شهر سیمین شهر در گمیشان در حاشیه گرگانرود درگیر سیل و آبگرفتگی هستند.

امیر شیر توماج، فرماندار گمیشان گفت که برای جلوگیری از ورود آب به مناطق مسکونی، کانال‌های انحرافی ایجاد شد تا بخشی از آب به سمت دشت هدایت شود.

۱۲ روستای آق قلا محصور در آب

فرماندار شهرستان آق قلا هم گفت: در حال حاضر ۱۲ روستای این شهرستان در حاشیه گرگانرود و اطراف آن در آب محصور هستند.

امانگلدی ضمیر اظهار کرد: برای امدادرسانی به آنها نیاز به هلیکوپتر داریم که رئیس مدیریت بحران کشور دستور این کار را داد.

میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان هم با اشاره به وقوع سیلاب در نیمه شمالی شهر آق‌قلا اظهارکرد: با وجود همه تلاش‌ها برای هدایت سیلاب به دشت، از ساعت ۱۲ دیشب به علت تکمیل ظرفیت گرگانرود در محدوده آق‌قلا، سیلاب از شمال وارد این شهر شد.

وی افزود: اکنون نیمه شمالی آق قلا و حدود ۱۰ روستای این شهرستان را ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر آب فرا گرفته و رفت آمد در این مناطق تنها با قایق امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه جلسه اضطراری مدیریت بحران به ریاست رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در فرمانداری آق‌قلا تشکیل شد، افزود: برق این مناطق قطع و از دیشب، جابجایی و اسکان موقت مردم درحال اجرا است.

نگرانی عمده‌ای برای آق‌قلا نیست

به گفته معاون عمرانی استاندار گلستان، با مساعد شدن هوا و کاهش ۸۰ مترمکعبی سرریز سد وشمگیر در ثانیه، تلاش‌ها برای امدادرسانی مضاعف و آب شهر امروز تخلیه می‌شود.

غراوی افزود: در حال حاضر نگرانی عمده‌ای برای آق‌قلا نیست اما به علت آنکه تا حدود ۱۰ ساعت دیگر سیلاب به گمیشان خواهد رسید، نگرانی داریم.

معاون امور عمرانی استاندار گلستان گفت: خوشبختانه با اطلاع‌رسانی به موقع، اهالی مناطق در معرض خطر به مناطق امن منتقل شده‌اند و موادغذایی و امکانات مورد نیاز و نظارت‌های بهداشتی در حال توزیع است.

اما این سیل و طوفان اخیر حجت الاسلام محمد قمی نماینده ولی فقیه و رئیس کل مدیریت بحران کشور و معاون بنیاد مسکن کشور را به گلستان کشاند و آنها از نزدیک از مناطق سیل زده استان دیدن و در جلسه مدیریت بحران شرکت کردند.

آنها همچنین قول‌های مساعدی برای کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ساخت مسکن به سیل زدگان دادند.

فوت دو نفر بر اثر سیل

اما آن چیزی که بر تلخی سیل گلستان افزود فوت دو نفر براثر سیلاب بود.

بر اثر ریزش دیوار در روستای «یل چشمه» در بخش پیشکمر کلاله کودکی دو ساله مجروح شد که بلافاصله به بیمارستان حضرت رسول اکرم «ص» کلاله منتقل شد اما متأسفانه جان باخت.

همچنین مدیر کل مدیریت بحران گلستان اظهار کرد: بر اثر آوار شدن منزل مسکونی در روستای برنج وین شهرستان مینودشت سه نفر از اهالی منزل، پدر، مادر و فرزند زیر آوار ماندند.

مجتبی جمالی افزود: نیروهای اورژانس به محل اعزام شده و کار آواربرداری را آغاز و مصدومان را به بیمارستان منتقل کردند اما در این حادثه فرزند خانواده در مسیر جان خود را از دست داد و پدر و مادر در بیمارستان با عملیات احیا جان دوباره یافتند.

بارش‌های چند روز گذشته خسارات مالی زیادی درحوزه زیرساختی، ابنیه های فنی، مزارع کشاورزی، دامپروری، منازل مسکونی و غیره به بار آورده است.

بسته شدن جاده‌ها

بارش باران بی سابقه و شدید باعث سست شدن سنگ‌ها و کوه‌ها شده و در محور خوش ییلاق ریزش کوه را شاهد هستیم و این محور تا پاکسازی و ایمنی کامل مسدود است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان درباره آخرین وضعیت راه‌های استان گلستان اظهارکرد: در محور توسکستان به استان سمنان تردد تنها با زنجیرچرخ برای سفرهای ضروری برقرار شده است.

مهدی میقانی افزود: توصیه می‌شود به علت احتمال ریزش کوه و بهمن، تردد غیرضرور در محور توسکستان به استان سمنان انجام نشود.

وی گفت: محورهای عطاآباد و منطقه دوزین با وجود تلاش‌های راهداران گلستان همچنان بسته است و شرایط تردد روان فراهم نیست.

میقانی گفت: در جاده جنگل گلستان هم تردد تنها با زنجیر چرخ برقرار است و در دیگر محورهای مواصلاتی استان گلستان هم توسط دوربین‌های نظارتی بارش باران را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: به علت آب گرفتگی و طغیان روخانه تا اطلاع ثانوی جاده یساقی به شهر بندرترکمن مسدود شده است و مردم و مسافران از محورهای جایگزین استفاده کنند.

خط ریلی گرگان- تهران بسته است

همچنین خط ریلی گرگان - تهران بر اساس تصمیم سازمان مرکزی و برای رفع آبگرفتگی باقیمانده ناشی از سیل و با هدف حفظ ایمنی بیشتر همچنان بسته است اما تردد به صورت منطقه‌ای از مبدا استان گلستان جریان دارد.

مسئول روابط عمومی راه آهن شمال شرق ۲ کشور در این خصوص اظهار کرد: در زمان حاضر تردد قطارهای کوپه‌ای از گرگان به تهران متوقف شده اما ریل باس حومه‌ای، روزی دو نوبت مسافران را به سمت شیرگاه در استان مازندران جابه جا می‌کند.

رحمت الله میرزاعلی گفت: راه آهن سراسری گرگان - تهران خسارتی از حوادث و به خصوص سیلاب چند روز گذشته گلستان ندید اما آبگرفتگی با حجم زیاد محدوده زیادی از ریل را به زیر آب برده و غرقاب کرد.

همچنین حرکت قطار گرگان - اینچه برون در مرز ترکمنستان با تصمیم ستاد مدیریت بحران استان گلستان برای مدت یک هفته متوقف شده است.

مسؤول روابط عمومی راه آهن شمال شرق ۲ کشور همچنین به انباشت حجم فراوان آب در حاشیه خط ریلی گرگان - اینچه برون در حوالی شهر آق قلا اشاره کرد و گفت: برای سرعت بخشی به تخلیه و هدایت سیلاب به خارج از شهر، چند کانال انتقال زیر این خط ریلی ایجاد شد تا انباشت آن به خط راه آهن آسیب وارد نکند.

فراخوان کمک‌های مردمی به گرفتاران سیلاب گلستان

سیدرحیم میرکریمی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گلستان با بیان اینکه مردم کمک‌های خود را به پایگاه‌های این جمعیت تحویل دهند، گفت: درحال حاضر بیشتر از هر چیز به مواد غذایی کنسروی، آب معدنی، مواد بهداشتی، پوشاک گرم، شیر خشک، چادر و پتو نیاز است.

به‌کارگیری ۲ فروند بالگرد و ۵ قایق نجات

مدیرعامل هلال احمر گلستان با بیان اینکه ۳۰۷ تیم از هلال احمر تا ساعت ۱۰ جمعه ۶ هزار و ۲۴۷ نفر را اسکان دادند گفت: ۹ هزار و ۳۴۱ منزل مسکونی تخلیه آب شدند.

وی افزود: هزار و ۳۳۲ امدادگر، ۴۴ دستگاه آمبولانس، ۱۰ دستگاه خودروی نجات تیپ یک و دو، به همراه دو فروند بالگرد و پنج قایق نجات در حال امدادرسانی به سیل زدگان گلستان هستند.

به گفته وی ۹ هزار و ۵۰۶ بطری آب، پنج هزار و ۳۳۰ قوطی کنسرو، ۲۰ هزار و ۷۴۰ قرص نان و ۶ هزار و ۱۲۸ بسته غذایی میان سیل‌زدگان توزیع شده است.

هواشناسی گلستان هم اعلام که جمعه و شنبه‌ها صاف تا قسمیت ابری است اما موج جدید بارشی از شامگاه یکشنبه وارد گلستان شده و چند روزی فعال خواهد بود.

۱۴:۳۰ - اعزام مسئولان بنیاد مسکن به ۴ استان سیل زده

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حساب توئیتر خود به موضوع سیل دراستان‌های شمالی کشور اشاره کرد و از ارسال تنخواه و اعزام مسئولان بنیاد مسکن به ۴ استان سیل زده خبر داد. وی همچنین تاکید کرد" بعد از ارزیابی خسارت سیل، در اولین جلسه دولت اقدام مالی لازم صورت می‌گیرد.

۱۵:۳۰ - انتقاد امام جمعه گرگان از ضعف کمک‌رسانی به سیل‌زدگان / ‌‬ گمیشان در خطر تهدید است

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، امام جمعه گرگان با اشاره به وقوع سیل در شهرهای آق قلا و گمیشان گفت: سیل زدگان گلستانی نیازمند کمک هستند.

وی افزود: همه مردم و مسئولین تا جایی که می‌توانند باید به مردم کمک کند چراکه برخی در خانه‌ها گیر افتاده‌اند و نمی‌توانند از خانه خارج شوند.

امام جمعه گرگان با اشاره به اینکه سیل از مسیر آق قلا به سمت گمیشان در جریان است و این منطقه شیب بیشتری دارد و خطر بیشتری آنجا را تهدید می‌کند، افزود: مردم امکانات خود را از دست داده‌اند و دولت باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه مشکلات شامل همه هست و هیچ زندگی بدون مشکل نیست، گفت: گاهی ممکن است سوءمدیریت و ضعف مدیریتی مشکلاتی را به وجود بیاورد اما قرآن می‌فرماید در بطن مشکلات آسانی‌ها وجود دارد و حتی برخی مشکلات هم می‌تواند سازنده باشد.

 
 

تخریب بخشی از خط‌آهن استان گلستان برای خروج سیلاب از شهرها

 

۱۶:۲۰ - سوخت‌رسانی به مناطق سیل‌زده در حال انجام است

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از سوخت رسانی به مسیرهای پرتردد و همچنین مناطق سیل زده به بهترین وجه ممکن خبر داد.

۱۷:۲۰ - پیام توییتری آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی د ر توئیتر خود نوشت: «از دیروز مشغول پیگیری مناطق سیل‌زده شمال کشور بخصوص آق‌قلا هستم که ارتباطات در آنجا مختل نشود».

وی با بیان اینکه عمیقاً ناراحتم از اینکه هموطنانم را در نوروز در سختی می‌بینم، گفت: ضروری است پس از آرام شدن وضعیت، همه با هم برای کمک به مردم مناطق سیل‌زده و ساختن دوباره زندگی آنها تلاش کنیم.

۱۷:۵۵ - ارتفاع آب‌گرفتگی در گمیشان به ۲ متر رسید / ‌‬ تخلیه ۲۰ روستای دیگر

معاون فرماندار گمیشان گفت: ارتفاع آبگرفتگی و سیل در گمیشان در برخی مناطق به دو متر رسیده است! حسینی با بیان اینکه حدود ۲۰ روستای دیگر از شهرستان گمیشان در معرض آبگرفتگی هستند و باید تخلیه شوند، یادآور شد: از چند روز گذشته برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی را به عنوان مدیر معین در نقاط مختلف شهرستان گمیشان قرار داده‌ایم که آگاهی و هشداردهی به مردم را انجام دهند، اما از آنجایی که هنوز آب به روستا وارد نشده، به نوعی برخی از مردم تمکین نکرده‌اند.

۱۸:۱۰ - اختصاص ٢٠ میلیارد تومان جهت مدیریت بحران اولیه به ٤ استان سیل زده

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به وقوع سیل در ۴ استان گلستان، مازندران، سمنان و خراسان شمالی در پی بارندگی‌های شدید در روزهای اخیر اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی ها و گزارش هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیل در تعدادی از استان‌ها؛ ستاد مدیریت بحران در استان‌ها و شهرستان‌های متأثر از سیل قبل از وقوع حادثه تشکیل شد تا برنامه ریزی و پیش بینی‌های لازم جهت مقابله با این موضوع اتخاذ شود که در همین ارتباط هشدارهای لازم قبل از وقوع سیل به مناطق هدف اعلام شد.‌

سامانی خاطرنشان کرد: این حادثه خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی و اماکن مسکونی وارد ساخته است که کارشناسان مربوطه جهت ارزیابی خسارت‌ها در مناطق سیل زده حضور دارند و پس از برآورد نهایی، پیشنهادات جبران خسارت‌ها از سوی وزارت کشور به هیئت وزیران ارائه خواهد شد.

سامانی با اشاره خدمات ارائه شده تا صبح امروز در استان گلستان تاکید کرد: دستگاه‌های خدمات رسان در ١٠ شهرستان و ٧٥ شهر و روستا و محورهای کوهستانی استان گلستان اقدام به خدمات امداد و نجات کرده‌اند که بر این اساس به بیش از ٣٧ هزار نفر امدادرسانی شده و بیش از ۶ هزار و ٢٠٠ نفر اسکان اضطراری داده شده‌اند.

۱۸:۳۰ - تخلیه روستاهای آق قلا و گمیشان

مدیر کل مدیریت بحران گلستان با بیان اینکه روستاهای مجاور رودخانه در گمیشان تخلیه شدند، گفت: حدود ۱۲ روستای آق قلا و خود شهر دچار سیل و سیلاب شدند که بخش اعظمی از آن تخلیه کردند.

جمالی ادامه داد: هم اکنون حدود ۱۲ روستای آق قلا و خود شهر دچار سیل و سیلاب شدند که بخش اعظمی از آن تخلیه کردند و تعداد اندکی باقی مانده و تلاش می‌کنیم که بقیه هم تخلیه کنند و در مراکز اساکن موقت ساکن شوند.

۱۹:۲۴ - اطلاعیه شماره ۲ هلال احمر / ‌‬آماده پذیرش کمک‌های مردمی هستیم

جمعیت هلال احمر آمادگی خود را برای دریافت کمک‌های مردمی اعلام می‌کند. می‌توانید برای جبران خسارات سیل زدگان در مناطق شمالی کشور ا ز طریق سامانه *۷۸۰*۱۱۲# اقدام کنند.

۲۰:۳۶ - دستور رئیس جمهور به رحمانی فضلی و مسئولان محلی برای مناطق سیل زده

رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی با وزیر کشور و مسئولین استان‌های مازندران و گلستان، دستورات تکمیلی را برای تسریع در رسیدگی به مشکلات مردم صادر کرد.

روحانی، ضمن گفتگوی تلفنی با استاندار مازندران و معاون استاندار گلستان و اخذ آخرین گزارش‌ها از وضعیت جاری شدن سیل و آبگرفتگی دراین دو استان و همچنین اقدامات انجام شده، به وزیر کشور دستور داد برای تکمیل و تسریع در اقدامات امدادی انجام شده، علاوه بر امکانات موجود در استان‌های سیل زده، تجهیزات و امکانات لازم از مناطق همجوار نیز برای مدیریت مشکلات ناشی از سیل، کاهش خسارات و هر گونه کمک فوری و لازم به سیل زدگان بسیج شوند.

 

۲۱:۱۵ - کمک‌های شهرداری گرگان به آق‌قلا / اسکان سیل زدگان در محل نمایشگاه

عبدالرضا دادبود شهردار گرگان شامگاه جمعه در خصوص اعزام تجهیزات به آق قلا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از لحظات نخست وقوع سیلاب در آق‌قلا و احساس نیاز کمک به سیل زدگان، با تدابیر انجام شده تمامی تجهیزات و نیروهای مورد نیاز به منطقه اعزام شد.

وی ادامه داد: پس از احساس نیاز جابجایی مردم از مناطق سیل زده به نقاط امن، بلافاصله چهار دستگاه اتوبوس به منطقه اعزام شد که در حال حاضر هم با مدیریت انجام شده در حال انتقال حادثه دیدگان به مناطق امن بخصوص محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی گرگان برای اسکان موقت این عزیزان هستند.

شهردار گرگان تصریح کرد: همچنین یک تیم کامل و مجهز آتش‌نشانی گرگان، یک دستگاه لودر، دو دستگاه مینی‌بوس، دو دستگاه کمپرسی هم به منطقه اعزام شده است.

دادبود بیان کرد: با توجه به آبگرفتگی معابر و لزوم استفاده از قایق برای امدادرسانی و جابجایی تجهیزات و نیرو، دو دستگاه قایق هم به منطقه اعزام شده است.

وی با اشاره به تلاش برای فراهم کردن شرایط اسکان حادثه دیدگان توسط شهرداری گرگان، بیان کرد: امشب هم تعداد دیگری تجهیزات و نیرو به منطقه اعزام خواهد شد و تا آخرین لحظه‌ای که بتوانیم برای امدادرسانی در خدمت مردم خواهیم بود.

 

۲۱:۵۳ امداد رسانی به بیش از ۳۸ هزار حادثه دیده سیلاب

 

محمدعلی هروی شامگاه جمعه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: از تاریخ ۲۶ اسفند سال ۹۷ با شروع فعالیت آخرین سامانه سرد بارشی در استان ۱۰ شهر استان گلستان از جمله بندرترکمن، گنبدکاووس، گمیشان، آق قلا، بندرگز و … دچار برف، کولاک، سیل و آبگرفتگی شدند.

وی افزود: طی این ایام ۴۰ هزار و ۲۵۳ نفر دچار حادثه شدند که به ۳۸ هزار و ۴۴۷ نفر امدادرسانی انجام شد.

هروی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۲۵۷ نفر اسکان موقت داده شدند و ۲۸۹ خودرو رهاسازی شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان گفت: یک هزار و ۵۵۱ نیروی عملیاتی در قالب ۳۴۹ تیم عملیاتی، عملیات امداد و نجات را برعهده دارند.

وی در رابطه با ناوگان و تجهیزات به کارگیری شده در این عملیات‌های امداد و نجات اظهار کرد: ۴۷ دستگاه آمبولانس، ۱۱ خودروی نجات، ۲۱۶ دستگاه خودروی کمکدار و ۱۴۵ موتور پمپ لجن کش تجهیزات به کارگیری شده است.

هروی گفت: تاکنون بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۶ بطری آب معدنی، ۶ هزار و ۴۸۲ کنسروجات، ۲۳ هزار و ۳۴۰ قرص نان، ۲۰۰ کیلوگرم برنج، ۶ هزار و ۵۳۵ بسته مواد غذایی و … بین حادثه دیدگان توزیع شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نمایشگاه بین المللی گرگان و یک مسجد در روستای محمدآباد برای اسکان موقت حادثه دیدگان سیلاب در نظر گرفته شده و حادثه دیدگان به این مناطق منتقل می‌شوند.

 

کمبود قایق در مناطق سیل زده

 

علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر کشور هم در توئیتی تنها کمبود لجستیکی فعلی برای مناطق سیل زده گلستان را قایق عنوان کرده و از افراد محلی که قایق دارند تقاضا کرده تا قایق را در اختیار نیروهای امدادی برای امدادرسانی قرار دهند.

۲۲:۰۶ - آب رسانی با تانکر به ۲۰ روستا

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان از آبرسانی با تانکر در ۲۰ روستای سیل زده آق قلا خبرداد.

 

۲۳:۳۶ - مردم حاشیه گرگانرود منازل خود را تخلیه کنند

عبدالرضا چراغعلی معاون سیاسی استاندار گلستان شامگاه جمعه در جلسه مدیریت بحران گمیشان اظهار کرد: از مردم سیمین شهر و روستاهای اطراف گمیشان می‌خواهیم که امشب خانه‌هایشان را تخلیه و به سکونتگاه‌های امن بروند.

 

۲۳:۳۹ ارسال ۱۳۴۰۰ بسته غذایی به آق قلا و گمیشان

 

معاون اقتصادی استاندار گلستان ازارسال ۱۳ هزار و ۴۰۰ بسته غذایی خشک و گرم به شهرستان‌های آق قلا و گمیشان خبر داد و گفت: با تعیین مسیر ویژه کمک‌ها به سرعت به آسیب دیدگان منتقل می‌شود.

 

۲۳:۵۰ راه مرکز استان به آق قلا بسته شد

مهدی میقانی مدیرکل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای گلستان شامگاه جمع خبرنگاران از بسته شدن جاده گرگان به آق قلا بر اثر سیلاب، خبر داد و اظهار کرد: این جاده در محدوده روستای شورحیات به سبب بالا آمدن آب تا حدود ۳۰ سانتیمتری جاده بسته شده است.

میقانی ادامه داد: علاوه بر این مسیر، جاده گنبدکاووس – آق قلا محدوده سه راهی عطا آباد و سه راهی یساقی – بندرترکمن هم به سبب آبگرفتگی مسدود است.

 

۲:۱۷ شرایط گرگان رود ثابت است

 

عبدالرضا چراغعلی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طبق آخرین بازدیدی که از ورودی دبی آب گرگان رود داشتیم از رشد چشمگیری برخوردار نبوده و شرایط ثابت است.

وی افزود: امید است با تدابیری که در کنترل سیلاب بالادست اندیشیده شده است شاهد ورود سیلاب در سیمین شهر و گمیشان نباشیم و نظر قطعی را بامداد فردا می‌توان اعلام کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان گفت: شواهد نشان می‌دهد اقدامات پیشگیرانه که در بالادست حوالی سد وشمگیر توسط مدیریت بحران صورت گرفته ورودی آب به گرگان رود و شاخه‌های انشعابی کنترل شده است.

وی خاطرنشان کرد: امید است با اقدامات خوبی که انجام شده طی دو روز آینده شهروندان آق قلا، گنبد و گمیشان که برای اسکان به نقاط امن پناه برده‌اند به محل زندگی خود برگردند.

 

مقامات در راه گلستان

 

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز شنبه (سوم فروردین) به گلستان سفر می‌کند.

وی در مناطق سیل‌زده استان‌های مازندران و خراسان شمالی نیز حضور خواهد یافت.

همچنین حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری به منظور رسیدگی به مسائل مربوط سیل زدگان در استان گلستان و تسریع در پیگیری اقدامات لازم در این زمینه، «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی را به عنوان نماینده ویژه خود برای سفر به گلستان و مازندران انتخاب کرد و وی هم به استان‌های مازندران و گلستان خواهد رفت.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم روز شنبه وارد استان خواهد شد و از نزدیک شاهد خسارات سیل خواهد بود.

 

۳:۱۸ امداد رسانی به ۵۰ هزار سیل زده

محمدعلی هروی مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان به خبرنگار مهر گفت: از تاریخ ۲۶ اسفند سال ۹۷ تا ساعت ۲۳ دوم فرودین ۵۰ هزار و ۲۳۱ نفر حادثه دیده سیل و کولاک در گلستان امداد رسانی شدند.

وی افزود: از این جمعیت حدود هشت هزار و ۱۵ نفر در سالن‌های ورزشی، مساجد، مدارس و… اسکان موقت داده شدند.

هروی در رابطه با عملکرد امداد هوایی گفت: در این ایام چهار بالگرد مستقر در گلستان ۳۵ سورتی داشته و ۹ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم بار و یک زن باردار را جا به جا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۵۵۱ نیروی عملیاتی در قالب ۳۴۹ تیم عملیاتی، عملیات امداد و نجات را برعهده دارند، اظهار کرد: ۴۷ دستگاه آمبولانس، ۱۱ خودروی نجات، ۲۱۶ دستگاه خودروی کمکدار و ۱۴۸ موتور پمپ لجن کش تجهیزات به کارگیری شده در عملیات امدادرسانی است.

وی گفت: تاکنون بیش از ۲۱ هزار بطری آب معدنی، یک هزار و ۲۹۲ چادر، ۱۶ هزار و ۷۰۴ کنسروجات، ۳۲ هزار و ۱۲۰ قرص نان، ۲۰۰ کیلوگرم برنج، هفت هزار و ۱۸۰ تخته پتو، ۱۰ هزار و ۹۱۰ بسته مواد غذایی بین حادثه دیدگان توزیع شده است.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار