دامپزشکی گلستان درباره احتمال وقوع بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو هشدار داد.

هشدار درباره احتمال وقوع تب کریمه کنگو در گلستان

به گزارش گلستان 24 از گرگان؛ مدیر کل دامپزشکی گلستان گفت: احتمال شیوع تب خونریزی دهنده کریمه -کنگو با شروع فصل گرم و افزایش فعالیت کنه‌ها بیشتر می‌شود.

غلامرضا محرابی از دامداران و افراد مرتبط با نگهداری و کشتار دام خواست ؛ تا با دقت و حساسیت بیشتری نکات بهداشتی را رعایت کنند.

محرابی افزود:دامداران از نقل و انتقال، خرید و فروش دام‌های مشکوک و غیربومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری و با استفاده از سموم مناسب، دام‌ها و جایگاه‌های دامی را به طور مستمر سم‌پاشی کنند و از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود روی بدن دام‌ها بپرهیزند.

محرابی از افراد خواست هنگام خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنند، زیرا تماس انسان با خون و بافت‌های آلوده دام می‌تواند برای انسان بیماری‌زا باشد.

وی هم چنین از هم استانی‌ها خواست؛ گوشت‌های بدون برچسب و مهر دامپزشکی نخرند و پس از خرید گوشت، پیش از مصرف دست کم ۲۴ ساعت گوشت را در یخچال در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری کنند.

محرابی هم چنین به کارکنان کشتارگاه‌های دام نیز توصیه کرد؛در صورت ایجاد زخم یا جراحت جلدی در هنگام کشتار و یا بروز علایم بیماری شامل تب بالا، درد‌های عضلانی و سر درد، پرخونی مخاط چشم و خونریزی عمومی در بدن، سریع به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو Crimean Congo Haemorrhagic Fever (CCHF) یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار