شایع‌ترین علت ناباروری زنان، اختلال در روند تخمک‌گذاری است که این اختلال می‌تواند ناشی از تخمدان پلیکیستی، اختلالات هورمونی و ژنتیکی، افزایش و کاهش وزن باشد.

شایع‌ترین علت ناباروری زنان چیست؟

به گزارش گلستان24، مدیر مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی اردبیل گفت: شایع‌ترین علت ناباروری زنان، اختلال در روند تخمک‌گذاری است که این اختلال می‌تواند ناشی از تخمدان پلیکیستی، اختلالات هورمونی و ژنتیکی، افزایش و کاهش وزن باشد.

رویا گسیلی با بیان این مطلب افزود: حدود 30 تا 40 درصد عوامل نازایی ناشی از فاکتورهای زنانه و به همین نسبت ناشی از فاکتورهای مردانه است و در 30 درصد امکان دارد هر دو زوج در باروری دچار مشکل باشند.

وی وجود مشکلات موجود در لوله‌های رحمی و یا انسداد آن را عامل دیگر ناباروری در زنان دانست و تصریح کرد: عفونت‌های مکرر لگنی، چسبندگی ناشی از بیماری اندومتریوز و یا عمل جراحی از عوامل ناباروری در زنان است.

شایع‌ترین علت ناباروری زنان چیست؟

متخصص زنان و زایمان مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی اضافه کرد: اختلال در شکل رحم، مشکلات مادرزادی، سپتوم‌ها و فیبروم‌های رحمی، اختلالات سرویکس (دهانه رحم) که مانع از ورود اسپرم می‌شود، بیماری‌های ایمونولوژیک یا سیستمیک مثل نارسایی کلیه و کم‌کاری تیروئید موجب اختلال در عملکرد سیستم تناسلی و وقوع نازایی می‌شود.

گسیلی با بیان اینکه مصرف میوه‌ها و مواد مغذی تاثیر زیادی در باروری دارد، خاطرنشان کرد: مصرف بیشتر آنتی‌اکسیدان‌ها تاثیر مثبتی بر کیفیت تخمک و افزایش تحرک، جنبندگی و البته زیست‌پذیری و زنده ماندن اسپرم‌ها دارد.

وی بر همکاری زوج‌های نابارور با پزشک معالج و انجام دستورات پزشکی در زمان درمان تاکید و تصریح کرد: زایمان‌ زودرس و یا پایین بودن وزن نوزاد در روش‌های کمک باروری به دلیل چندقلوزایی ممکن است در زنانی که مشکل نازایی داشتند بیشتر مشاهده شود.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه با بالا رفتن سن، شانس و امکان تخمک‌گذاری کمتر می‌شود، اضافه کرد: در سنین 35 سالگی امکان باروری کم و تا 40 سالگی معمولا شانس باروری بسیار کم‌تر می‌شود به همین علت به این اشخاص توصیه می‌شود زودتر به بارداری اقدام کنند.

منبع : فرهنگ

ارسال نظر

آخرین اخبار