محققان گفته‌اند اگر دندان مصنوعی سبب آزار شما و بویژه احساس سوزش و گزش در دهانتان می‌شود، احتمال ابتلایتان به سرطان دهان افزایش پیدا می‌کند.

دندان مصنوعی‌هایی که باعث سرطان دهان می‌شود!

به گزارش گلستان24، اگر دندان مصنوعی شما بدرستی روی لثه‌هایتان جا نمی‌افتد و با تحریک فضای دهان سبب آزار و اذیتتان می‌شود، لازم است هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا در غیر این صورت، در برابر خطر ابتلا به سرطان دهان قرار خواهید گرفت.

 

این وضعیتی معمول است که بسیاری از مردم معاینات دندانپزشکی خود را به تاخیر بیاندازند، اما یک تحقیق تازه که از سوی سه پزشک هندی انجام گرفته مشخص کرده است تعلل در این کار برای کسانی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند و از تحریک مزمن ناشی از اتصال بد دندان مصنوعی رنج می‌برند، در واقع عاملی خطرساز برای سلامت آنها و زمینه‌ای برای ابتلا به سرطان دهان در این افراد است.

دندان مصنوعی‌هایی که باعث سرطان دهان می‌شود!

در هند هرساله حدود ۱۰۰ هزار مورد جدیید از ابتلا به سرطان دهان گزارش می‌شود که گفته شده حدود ۵۰ هزار از موارد منجر به مرگ شده است.

 

به گفته محققانی از پارتمان انکولوژی سر و گردن Tata Memorial Centre در بمبئی، «تحریک دهانی مزمن که ناشی از اتصالات بد و جایگیری نامناسب دندان مصنوعی باشد ممکن است زمینه خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد»؛ اما پزشکان گفته‌اند که هیچ ارتباطی بین مدت استفاده از پروتز و ایجاد سرطان ثابت نشده است.

 

محققان با بررسی ۲۲ مطالعه جهانی درباره ارتباط بین ترومای مخاط و سرطان دهان به این نتایج دست یافته‌اند.

 

شانس بقا یا نجات بیماران مبتلا به سرطان دهانی بین ۵۵ تا ۶۰ درصد است اما در موارد پیشرفته سرطان دهان، این امکان به ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آخرین اخبار