جزایری سوژه عکس می گوید: از کسانی که در وانت کنار هم نشسته ایم خبری ندارم. سالها گذشته و بسیار چیزها به فراموشی سپرده شده است، اما این عکس خاطرات جنگ را برایم زنده کرد.

عکاسی که بعد از سال‌ها سوژه سابقش را پیدا کرد+عکس

به گزارش گلستان24، مصطفی جزایری رزمنده خرمشهری و پسر عموی شهید جهان آرا است که در روزهای جنگ تحمیلی به خصوص زمانی که دشمن خاک شهرش را تصرف می کرد در کنار رزمندگان دیگر مقاومت کرد تا خیال اشغال خرمشهر از سرش بیرون شود. سعید صادقی از عکاسان به نام جنگ است که تصویری ماندگار از وی به ثبت رسانده و حالا جزایری خاطره این عکس را بعد از سالها بازگو می‌کند.

«در این عکس من و تعدادی دیگر از رزمندگان پشت وانتی نشسته ایم. البته خانمی هم روبه روی من نشسته است و دو نفر از رزمندگان هم پایین وانت ایستاده اند. این عکس مقابل مسجد جامع خرمشهر گرفته شده است. فکر می کنم 5 مهرماه سال 59 باشد. روزهای آغازین جنگ بود و من همراه دیگر رزمندگانی که در عکس می بینید به گمرک خرمشهر می رفتیم. ارتش بعث عراق به گمرک حمله کرده بود و ما می رفتیم که از شهر دفاع کنیم. 

از کسانی که در وانت کنار هم نشسته ایم خبری ندارم. سالها گذشته و بسیار چیزها به فراموشی سپرده شده است، اما این عکس خاطرات جنگ را برایم زنده کرد. ما عمرمان را در جنگ گذاشتیم و آقای صادقی با هدیه کردن این عکس خاطراتی را برای خودم و خانواده ام زنده کردند. هرچند که من این عکس را در اعلامیه های دیواری دوران جنگ دیده بودم، ولی توجه و لطف ایشان به ما روحیه داد.

معمولا مستند بودن وقایعی که اتفاق می افتند و صحه گذاری واقعیات توسط کسانی که زنده و حی هستند، اهمیت بیشتری دارد. همه کسانی که به دنبال فهم وقایع تاریخی هستند دوست دارند آن وقایع را از زبان کسانی بشنوند که در آن حادثه حضور داشته اند. به همین دلیل این کار آقای صادقی اثر ماندگارتری دارد؛ یعنی شنیدن و بیان اخبار و وقایع از زبان افرادی که برهه ای سرنوشت ساز از تاریخ ایران را به چشم دیده اند. این برای نسل جدید شیرین تر و باورپذیرتر است تا این که واقعه را با واسطه های بسیار برایش بیان کنند؛ چون جوان ها به دنبال واقعیات هستند، دوست دارند حقایق را از منابع موثق تری درک و دنبال کنند.»

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار