در تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه پلیس این کشور با یکی از تظاهرکنندگان به شدت درگیر شد.

برخورد وحشتناک پلیس فرانسه با یک جلیقه زرد + فیلم

گزارش گلستان ۲۴؛ این فیلم را در لینک زیر مشاهده کنید:

لینک مشاهده کلیپ

خشونت پلیس فرانسه و برخورد خشن با جلیقه زردها باز هم خبرساز شد.

برخورد خشن پلیس فرانسه با یکی از جلیقه زردها در شهر نانت در جریان چهل وچهارمین شنبه اعتراض به سیاست اقتصادی دولت این کشور بار دیگر خبرساز شد.

جلیقه زردهای معترض به سیاست اقتصادی دولت فرانسه روز گذشته با برپایی تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور، چهل وچهارمین شنبه اعتراضی خود را پشت سر گذاشتند.

اما انتشار ویدئویی از برخورد خشن نیروهای پلیس با یکی جلیقه زردها در شهر نانت، خشم افکار عمومی و رسانه های فرانسوی را برانگیخت.

در این ویدئو که تا لحظه انتشار خبر افزون بر 14 هزار بازدید کننده داشته و حدود یکهزار بار در توئیتر بازنشر شده، پنج نیروی پلیس فرانسه با یورش به یک جلیقه زرد، وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس بازداشت می کنند.

یک کاربر با انتشار تصاویری از پیامدهای برخورد خشن پلیس فرانسه در جریان هفته های اعتراضی گذشته در این کشور ضمن انتقاد از این گونه اقدام های پلیس نوشته است: شجاعت پلیس سیاسی مکرونی ... در راه دیکتاتوری!

کاربر دیگری درگیری پلیس با معترضان را به وقایع ونزوئلا تشبیه کرده است.

یکی از کاربران هم با اشاره به فراخوان تجمع های معترضان در روز دوم اکتبر سال میلادی جاری نوشت: باید در روز دو اکتبر در تمام مناطق با خشم ضدحمله مقابل ایستگاه های پلیس راهپیمایی کنیم.

تاکنون بیش از یکصد نظر انتقادی نسبت به اعمال خشونت های پلیس فرانسه در ذیل این ویدئو منتشر شده است.

این نخستین بار نیست که شاهد خشونت های پلیس فرانسه در مقابل معترضان به سیاست های اقتصادی دولت موسوم به جنبش جلیقه زردها هستیم؛ این اتفاق بارها و در جریان هفته های اعتراضی پیشین در این کشور تکرار شده و واکنش های متفاوتی از سوی کنشگران اجتماعی و نهادهای حقوق بشری فرانسه و اتحادیه اروپا را به دنبال داشته است.

صدها نفر روز شنبه همزمان با از سرگیری تظاهرات جلیقه زردهای فرانسه، در شهر نانت راهپیمایی کردند و با واکنش خشونت‌بار پلیس مواجه شدند.

پلیس به حرکت معترضان شهر نانت که به طرف نیروهای امنیتی گلوله های آتشین پرتاب می کردند، با شلیک گاز اشک آور پاسخ داد.

بر اساس اعلام سخنگوی مقام های محلی فرانسه، ۲۱ نفر در جریان درگیری های شهر نانت بازداشت شدند.

تصاویر تلویزیونی، صحنه هایی از تلاش معترضان برای ورود به مغازه های شهر نانت و لحظه ورود کامیون های آب پاش پلیس به صحنه را نشان می داد.

به گفته پلیس، حدود 1800 نفر در نانت راهپیمایی کردند و بعد از ظهر روز گذشته بین معترضان و پلیس درگیری رخ داد که چندین زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش روز یکشنبه "لا نوول ابزروتوآر"، بسیاری از مغازه ها و جایگاه های اتوبوس های درون شهری در نانت تخریب شده اند. همچنین تعدادی از سطل های زباله و ترانسفورماتورهای برق در آتش سوخت.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: دستکم دو معترض در جریان اعتراض های دیروز در نانت زخمی شدند.به گزارش خبرگزاری فرانسه روز گذشته همچنین 700 نفر در شهر نانسی و 500 نفر در پاریس و در حوالی برج ایفل تظاهرات کردند.

در لیون حدود 400 تظاهرکننده در محل میدان "بلکور" تجمع کردند.به گفته مقامات محلی، در درگیری های روز گذشته در این شهر، 11نفر دستگیر شدند.

در تولوز نیز چند صد نفر در مرکز شهر تظاهرات کردند که فریاد می زدند "تولوز ، تولوز ، بلند شو".دهها تظاهرکننده ایستگاه "ماتابیو" را اشغال کردند.در مارسی هم 200 نفر در تظاهرات روز گذشته حضور داشتند.طبق گفته پلیس، این جنبش 200 نفر را در مونت پلیه و 300 نفر دیگر را در بوردو دور هم جمع کرد.

پلیس برای متفرق کردن معترضین از گاز اشک آور استفاده کرد.

جنبش جلیقه زردها نوامبر ۲۰۱۸ (آبان ۹۷) با اعتراض به افزایش بهای سوخت در فرانسه آغاز، اما اندک اندک به قیامی خشونت بار علیه «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و دولت وی تبدیل شد.

رئیس جمهوری فرانسه با اختصاص ۱۷ میلیارد یورو (۱۸ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار) برای افزایش حداقل دستمزدهای ماهیانه و حذف بخشی از مالیات ها، در تلاش است از شدت ناآرامی ها در این کشور بکاهد.

با این حال دولت مکرون با توجه به اصلاحات جدیدی که قرار است در قالب ادغام ۴۲ سیستم بازنشستگی مختلف به یک سیستم واحد مبتنی بر رتبه بندی اجرا شود، با دور جدید خشم و اعتراض مردمی روبه روست.

اعتراض های سراسری در فرانسه نسبت به سیاست های اقتصادی دولت مکرون سه روز دیگر وارد دهمین ماه متوالی خود می شود؛ اعتراض هایی که با 300 هزار تظاهر کننده در 17 نوامبر آغاز شد و گر چه با گذشت 44 هفته متوالی به چند هزار نفر رسیده اما همچنان حیات دارد.

بر اساس آخرین دیدگاه منتشر شده، همچنان 39 درصد مردم فرانسه از اقدام های جلیقه زردها در این کشور حمایت می کنند./رکنا

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار