رئال مادرید از نعمت وجود یک مربی بسیار باهوش، کاردان، حرفه‌ای، اخلاقگرا، باشعور، و با فراست به نام «زین الدین زیدان» برخوردار است که فوتبال شناس و در قامت یک اسطوره دارای کاریزمایی بی‌نظیر است. همین اینها باعث شده که حال رئال مادرید خوب باشد.

اعجوبه‌ای که با بودنش دوست و دشمن از فوتبال لذت می‌برند +عکس
به گزارش گلستان24، بر اساس این جمله مشهور که اشتباهات بزرگ برای آدم‌های بزرگ است باید گفت که کارهای بزرگ هم برای آدم‌های بزرگ است. کسانی چون زیدان که نه تنها اسلوب اخلاقی خود را حفظ می‌کنند، بلکه تبدیل به اسطوره چند نسل فوتبال چه در قامت بازیکن و چه در قامت مربی می‌شوند و همیشه در سخت‌ترین وضعیت‌ها هم بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند.
 
 
زین‌الدین زیدان اسطوره خوش‌اخلاق تاریخ فوتبال در ماه ژانویه 2016 زمانی سکان هدایت تیم رئال مادرید را در دست گرفت که سفیدها اصلا در اوضاع مساعدی سر نمی‌کردند. در آن زمان «رافا بنیتز» در حالی جای خود را به زیدان داد که در 4 بازی آخر خود نتیجه نگرفته بود و در بدترین آمارش، نتیجه را 4 بر صفر به بارسلونا در خانه تقدیم کرده بود. حالا هنوز 11 ماه نگذشته که رئال مادریدِ زیدان نه تنها قهرمانی اروپا را بدست آورده که در فصل جدید (از ماه آگوست به بعد) طی یک اقدام بی‌سابقه تا همین اواخر در حال شکستن رکورد بردهای پیاپی بدون شکست در تاریخ لالیگاست. آخرین رکورد متعلق به پپ گواردیولا در فصل 11-2010 لالیگا بود.
 
 
 

زیدان، ذاتا یک بازیکن تهاجمی بود و منطقی است که فوتبال روان رو به جلو را بپسندد. او در همان آغاز راه از شیوه محافظه‌کارانه «خوزه مورینیو» و «رافا بنیتز» دوری کرد و امضای شخصی خود را به پای روش فوتبال تیم زد و پس از 11 ماه، اکنون اثبات کرده که در فوتبال مؤلف است. 

زیدان به خوبی فهمیده بود که مهاجمین رئال مادرید و بالاخص رونالدو و بیل به جهت ماهیت جاه‌طلب و نام و شهرتی که دارند، هر کدام می‌خواهند در نقطه ثقل باشند و راه خودشان را بروند. خط میانی هم از تمایلات دفاعی کمتری برخوردار است؛ و آتلتیکو -رقیب دیرینه همشهری- به خوبی از این ضعف آگاه شده و توپ را به گریزمان می‌رساند و به گل دست می‌یابد. اسطوره می‌دانست که چیزی در این میان کم است. پس با مهاجمان خود جلسه خصوصی گذاشت و با تفهیم خواسته خود استارت همبستگی بین آنها را زد. سپس، به کاسمیرو بازیکن برزیلی‌الاصل خود که در دوران مربیگری وی فقط 23 دقیقه بازی مفید داشت اعتماد کرد و او را به عنوان هافبک دفاعی برگزید و انصافا یکی از بهترین انتخاب‌ها و اعتمادهای زیدان بود.

 
 

کاسمیرو که اکنون مغز دفاعی در منطقه میانی تیم رئال مادرید است، در سال 2013 به خدمت رئال درآمد. چندان از سوی مورینیو مورد حمایت قرار نگرفت و کارلو آنچلوتی هم او به صورت قرضی به تیم دیگر واگذار کرد. با آمدن رافا چندین بازی مختصر به او داده شد اما معمولا نیمکت‌نشین بود. در اوایل دوره زیدان، وی هم مانند سه مربی سلف خود چشم به پر زرق و برق بودن خط میانی به نامهایی چون کروس، موردیچ، ایسکو، و خامس داشت و علاوه بر این رویکرد تهاجمی‌تر مدنظرش بود. باخت خانگی فوریه 2016 به آتلتیکو جرقه دگردیسی فکری اسطوره در مورد رئال بود. وقتی کاسمیروی جوان و ناشناخته بیشتر کشف شد، نشان داد که از توانایی دفاعی بسیار بالایی برخوردار است: تکل‌های تمیز و استوار، قدرت بدنی بالا، و منطقه‌شناسی عالی که همین آخری خلاء فضای بین مدافعین و خط میانی را پر کرد.

 

 

 

فلسفه جدید تیم: تحقق روح شکست‌ناپذیری و ایستادگی

به گزارش مشرق، تیم به ماه آوریل رسیده بود و در مقابل بارسلونایی قرار می‌گرفت که تازه از مراسم ختم «یوهان کرایف» فارغ شده بود و قصد داشت به پاس نام او، رقیب دیرینه را در هم بکوبد. رئال اما زخم‌خورده از دربی مادرید و تجربه‌یافته از قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، یک دستور کلی را در کار خود قرار داد: «چیزی که باید انجام دهیم، دویدن و دویدن و دویدن است». همین امر، موجب پیروزی در مقابل بارسلونا شد.

 
 

زیدان در این ایام دو چیز به تیمش بخشید: توانایی دفاعی و اعتماد به اینکه در شرایط نامساعد (مثل خوب بازی نکردن و یا غیبت ستارگان تیم) هم می‌توان نتیجه گرفت و پیروز شد. شاهد این قضیه آنکه رئال مادرید در 7 بازی از 19 برد خود، با گل 10 دقیقه آخر بردش را تضمین کرده است. مربی فرانسوی کار را به جایی رساند که مارکا هم به تمجید و ستایش عملکرد وی برآمد و او را احیاکننده خستگی‌ناپذیر رئال خواند.

 

 

 

مدیریت کامل بر بازیکنان و توانایی عالی استفاده از سیستم چرخشی

زین‌الدین زیدان با راسخیت اما مهربانی و دوستی کاملا بر ستارگان تیمش غلبه یافت و آنها را در مسیر خواسته‌هایش قرار داد. وی، مدام بر تفکر تیمی و اهمیت یکایک بازیکنان تاکید داشت. ممکن است که خیلی از مربیان اینچنین تفکری را بیان کنند اما زیدان جامه عمل به این تفکرات پوشاند. قدرت ریسک، اعتماد بنفس، و اعتقاد به پتانسیل یکایک بازیکنان از خصوصیات بارز زیدان است که در کمتر مربی یافت می‌شود. او، در 4 بازی لالیگا از 21 بازیکن بصورت چرخشی استفاد کرد و تنها «سرخیو راموس» و «کیکو کاسیا» که تنها گزینه مناسب جانشینی «کیلور ناواس» بود، در ترکیب جابجا نشدند. این مربی شایسته، 5 بار فرمت و شکل خط تهاجمی تیمش را در 6 بازی آن هم در سطح لالیگا تغییر داد و این یعنی توانایی غیر قابل انکار وی.

کار به جایی رسید که «توماس رونکرو» به عنوان یکی از بزرگترین مفسرین فوتبال در اسپانیا، در مورد وی چنین گفت: «زیدان یک ترکیب اصلی 24 نفره دارد نه 11 نفره. تیم تحت مربیگری وی نه تنها پلان B‌ دارد که پلان C و D و هم دارد. تا بحال در تاریخ رئال تیمی به این کاملی، همه فن حریفی، و قابل اعتمادی ندیده بودم». در شرایط کنونی، همین تفکر منحصر بفرد و بسیار موفق زیدان باعث شده تا رسانه‌ها بارسلونا را به خاطر اتکای صرف به مثلث مسی، سوآرز، نیمار (MSN) زیر سوال ببرند.

  
 

یکی از بهترین وجوه سیستم چرخشی مخصوص زیدان این است که بازیکنان نیکمت پیوسته امیدوارند که به کار گرفته می‌شوند و همین امر از رشد افت و ناامیدی در آنها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، این نظام چرخشی بازی در رئال فعلی، موجب می‌شود که در فقدان بازکنان اصلی تیم خلا و نگرانی بوجود نیاید. مثلا، در همین بازی اخیر در مقابل حریف قدرتمندی چون آتلتیکو، زیدان در نبود بنزما رونالدو را به نوک پیکان خط حمله آورد، گرت بیل را به جای رونالدو به سمت چپ کشید و لوکاس وازکز را در سمت راست به جای بیل قرار داد.

 
 
همچنین در خط هافبک در فقدان و مصدومیت کاسمیرو، کوآچیچ را به جای وی در قامت هافبک دفاعی گنجانید، مودریچ را در پست تخصصی خود نگاه داشت و به جای کروس مصدوم از ایسکو استفاده کرد. در قلب خط دفاع هم با وجود فقدان دو تن از اصلی‌ترین بازیکنان تیم یعنی راموس و پپه، واران و ناچو بسیار خوش درخشیدند و اجازه نفس‌کشیدن به مهاجمین طراز اولی چون کاراسکو، تورس، و گریزمان را ندادند. تمامی این جابجایی‌ها بطور عالی عمل شد و شاهد یک رئال مادرید کاملا یکدست بودیم. به وضوح دیده می‌شد که از خط حمله لوکاس و بیل و از خط میانی مودریچ و کوآچیچ برای کمک به مدافعان به عقب برمی‌گشتند و بلافاسله با حالت آکاردئونی برای حمله به جلو باز می‌شدند.  
 
 
 
مدیر مردِ مطمئن، کاریزماتیک و پرآرامش

به گزارش مشرق، در دنیا کمتر مربی پیدا می‌شود که بازیکن خود را ماهها روی نیکمت نگاه دارد و سپس در یک اقدام به خط تهاجمی بیافزاید و اتفاقا خامس رودیگز در همان بازی مقابل اسپانیول یکی از گلهای تیم که گل رکوردشکن هم محسوب می‌شد به ثمر رساند. کاریزمای زیدان آنقدر در بین شاگردانش زیاد است که خامس که ماههاست تبدیل به یک نیمکت‌نشین شده، او را هنوز با قدرت اسطوره و الگوی خویش می‌خواند.


 
 

یکی دیگر از دلایل سلطه زیدان بر بازیکنانش، کاریزمای بسیار زیاد اوست. او به عنوان یکی از اسطوره‌های ماندگار رئال مادرید پا در رختکن به عنوان مربی گذاشت. سیاهه و فهرست عملکرد او در رئال را که بنگریم، مملو از نقش سازنده و حیاتی او برای این تیم است. او، آنقدر دانه‌درشت است که حتی ستارگان فعلی رئال و بزرگان رختکن مثل راموس، رونالدو، و مارسلو در مقابل وی سر احترام خم کرده‌اند. این بازیکن اسطوره سابق و مربی موفق فعلی، علاوه بر جدیت از وجه رفاقت بسیار زیاد با بازیکنان تمیش برخوردار است.

آرامش درونی زین‌الدین زیدان به عنوان یک عنصر تلطیف‌دهنده و تعدیل‌کننده EGO (خود درونی) رئال یکی دیگر از عناصر خلق یک رئال سرزنده و مطمئن در این روزهاست. قطع یقین، آرامش و صلابت درونی سرمربی بطور مستقیم به تیمش تسری پیدا می‌کند. شما چه زیدان را در جریان بازی‌ها و چه در کمپ تمرین ببینید، پیوسته آرام و خوش‌خنده است. یک صبر همراه با شوخ‌طبعی را در وی می‌بینید.

  
 
سخن آخر 
چیزی که مشخص و واضح است، این است که رئال مادرید از نعمت وجود یک مربی بسیار باهوش، کاردان، حرفه‌ای، اخلاقگرا، باشعور، و با فراست برخوردار است که فوتبال شناس و در قامت یک اسطوره دارای کاریزمایی بی‌نظیر است. همین اینها باعث شده که حال رئال مادرید خوب باشد. تیمی که اکنون در بدنه و ساختار از استحکام بسیار زیادی برخوردار است و در هر سه بخش زمین عالی کار می‌کند.
 
زیدان، ثابت کرده که مرد روزهای سخت است. او، فوتبال را به خوبی می‌شناسد و خود یک پا روانشناس است. تیم تقریبا نابود شده را از بنیتز تحویل می‌گیرد و در همان سال به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا می‌رساند. رئال مادرید روز به روز بیشتر پوست می‌اندازد و کاملتر می‌شود. «فلورنتینو پرز» -مالک باشگاه- باید از هر گونه رفتار عجولانه که نسبت به مربیان لایق قبلی داشت دست بردارد و به زیزو فرصت بدهد تا تیم را به درجات عالی برساند. سفیدهای مادرید هنوز هم جا دارند که با این مربی متفکر و باشعور بهتر و بهتر شوند. بر اساس این جمله مشهور که اشتباهات بزرگ برای آدم‌های بزرگ است باید گفت که کارهای بزرگ هم برای آدم‌های بزرگ است. کسانی چون زین‌الدین زیدان که نه تنها اسلوب اخلاقی خود را حفظ می‌کنند، بلکه تبدیل به اسطوره چند نسل فوتبال چه در قامت بازیکن و چه در قامت مربی می‌شوند و همیشه در سخت‌ترین وضعیت‌ها هم بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند.
 
منبع: مشرق

 

ارسال نظر

آخرین اخبار