اخبار لحظه به لحظه از مذاکرات هسته ای؛

مذاکرات هسته ای در وین به ساعات پایانی خود نزدیک می شود و به نظر می آید، وین آخرین ایستگاه گفتگوهایی 13 ساله هسته ای باشد.

آیا ایران و 1+5 امروز به توافق می رسند؟

به گزارش گلستان24،تمرکز رسانه های داخلی و خارجی بر روی مذاکرات هسته ای به بیشترین میزان خود رسیده است. همه منتظرند تا زنگ پایان مذاکرات هسته ای در وین به صدا درآید و اخبار آن را در جهان منعکس کنند.

... این خبر در حال تکمیل است ....

 

شکست یا حصول توافق، هر یک به اندازه زیادی خبرساز خواهد بود. توافقی که خطوط قرمز ایران در آن رعایت شده باشد، برای ایرانیان و مقامات آن قابل قبول خواهد بود و می توانند آن را به عنوان سندی از استقامت و مقاومت خود در مقابل قدرت های جهانی در دنیا عرضه کنند. هرچند ممکن است بر سر برنامه هسته ای خود محدودیت های را پذیرفته باشد، اما زمانی، آمریکا و متحدین غربی آن، بر این باور بودند که باید برنامه هسته ای ایران از ریشه و بُن برچیده شود. یکی از اصول بازی آن است که گاهی نیاز است یک گام به عقب برداشت تا در فرصت مناسب دهها گام به جلو پرید. این سیاست در قالب "نرمش قهرمانانه"، خود را نشان داد. 

ظریف و کری دیدار کردند

نشست محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا که شب گذشته بعد از دیدار یک ساعت و 40 دقیقه‌ای آنها قرار بود ساعت 8 صبح امروز به وقت محلی (10:30 به وقت تهران) برگزار شود، دقایقی قبل در وین برگزار شد.

وزیر خارجه انگلیس وین را ترک کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا محل مذاکرات را ترک کرده و فردا ( دوشنبه) صبح به هتل کوبورگ بازخواهد گشت.

 رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: اوباما عقب نشینی کرده است

به گزارش سی بی سی نیوز، جان بوئنر گفته، دولت اوباما تقریبا از تمام خطوطی که در مذاکرات هسته‌ای برای خود تعیین کرده بود عقب‌نشینی کرده است.

نماینده جمهوری‌خواه و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه سی بی اس نیوز با تاکید بر اینکه دولت اوباما از تمام خطوطی که در ابتدای مذاکرات هسته‌ای با ایران برای خود تعیین کرده بود، عقب‌نشینی کرده است گفت:‌ من نمی خواهم شاهد حصول یک توافق بد باشم. بنابراین اگر رئیس جمهور اوباما از این مذاکرات کناره گیری کند وی را تحسین می کنم.

 

دیدار حساس کری و ظریف و موگرینی

شبکه العالم در خبری فوری گزارش داد: تا یک ساعت دیگر (ساعت 22 به وقت تهران) دیدار بسیار مهمی میان محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، جان کری وزیر خارجه آمریکا و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.

لاورف وارد وین شد

ریانووستی در خبری اعلام کرد که وزیر خارجه روسیه که از قبل اعلام کرده بود در صورت بروز نشانه های توافق به وین خواهد رفت، وارد هتل کوبورگ شد. 

صالحی: برخی محدودیت‌ها را پذیرفته‌ایم

به گزارش رویترز، علی اکبر صالحی گفته است ایران و ۱+۵ بر روی بیشتر موضوعات فنی و ضمائم قرارداد هسته‌ای احتمالی توافق کرده‌اند.

وی عنوان کرده: این محدودیت‌ها تأثیری در سیر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز نخواهد داشت؛ بلکه برنامه هسته‌ای به شکل سریع‌تری پیشرفت خواهد کرد. تشکیل کمیسیونی به سرپرستی چین برای بازطراحی رآکتور اراک به اتمام رسیده است و هر کشوری که بخواهد می‌تواند به آن بپیوندد.

بی بی سی: توافق احتمالا دوشنبه اعلام خواهد شد

خبرگزاری بی بی سی، به نقل از دو مقام مذاکره کننده در وین عنوان داشته که دیپلمات ها عصر یکشنبه همچنان بر روی متن توافقنامه در حال کار کردن هستند و برای باز بینی باید در اختیار ایران و اعضای 1+5 قرار گیرد. 

اما بعد از این توافق می تواند روز دوشنبه اعلام رسمی شود. 

یک دیپلمات دیگر نیز در اظهار نظری گفته که 98 درصد متن توافق آماده شده است. 

بی بی سی همچنین به نقل از یک مقام مذاکره کننده آمریکایی اذعان داشته که مسائل مهم همچنان باقی هستند که باید مورد بحث قرار گیرند. 

ایران انتخاب کند:یا توافق هسته‌ای یا حمله داعش!

 «ضاحی خلفان» معاون پلیس امارات متحده عربی در صفحه توئیتر خود، جمهوری اسلامی ایران را غیر مستقیم تهدید کرد که یا باید توافق هسته‌ای با 1+5 را امضاء کند یا با حمله داعش مواجه شود.
 
ضاحی خلفان که به اتخاذ مواضع تند علیه ایران معروف است ادامه داد: اگر ایرانی‌ها باهوش باشند توافق را امضاء خواهند کرد و اگر آن را رد کنند باید داعش را در مقابل خود ببینند و من ایرانی‌ها را نصیحت می‌کنم تا توافقنامه را امضاء کنند تا از خطر داعش به دور بمانند.
 
وی همچنین نوشت: آیا ایرانی‌ها در مقابل آمریکا توبه خواهند کرد؟ و آیا با امضای توافق هسته‌ای تمام تأسیسات هسته‌ای خود را در اختیار آمریکا قرار خواهند داد؟

مقام آمریکایی: مسائل  اساسی باقی مانده اند

یک مقام رسمی آمریکا گفته است «مسائل اساسی» همچنان باید حل شوند. این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده می‌گوید «ما در مورد زمان هیچ چیزی در روند این مذاکرات گمانه‌زنی نمی‌کنیم. الان هم دست به چنین کاری نمی‌زنیم. به ویژه به خاطر وجود این واقعیت که همچنان مسائل اساسی باید [میان طرف‌ها] حل شوند.»

کار سخت اوباما در گرفتن تاییدیه توافق از کنگره

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا، در گفت‌وگو با شبکه خبری «فاکس» گفته است به نظر او گرفتن تائید کنگره برای توافق نهایی چنانچه حاصل شود، برای رئیس‌جمهوری آن کشور «هدف بسیار سختی خواهد بود».

منبع ایرانی: توافق امشب امکان پذیر نیست

یک منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات عصر روز یک‌شنبه اعلام کرد: توافق به لحاظ لجستیکی و فراهم کردن مقدمات کار برای امشب امکان‌پذیر نیست و کار هم‌چنان سخت ادامه دارد.

آسوشیتدپرس: متن توافق هسته ای آماده شده و به تهران و واشنگتن ارسال می شود

خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبر فوری به نقل از شماری از دیپلمات ها در وین نوشت: متن توافق هسته ای آماده شده و قرار است برای تصمیم گیری نهایی سران ایران و آمریکا به تهران و واشنگتن ارسال شود.
 
این خبرگزاری همچنین در خبر دیگری آورده: انتظار می رود که امروز بر سر مسائل باقی مانده توافق شود، اما اعلام رسمی توافق احتمالا به روز دوشنبه (فردا) موکول خواهد شد.
 
هم اکنون وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 برای انجام آخرین مراحل مذاکرات هسته ای در وین اتریش حضور دارند.

احتمال برگزاری جلسه وزاری خارجه امشب

خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از منبعی در وین که نامش را فاش نکرده می‌گوید دیدار وزیران خارجه شش کشور ممکن است در همین روز یک‌شنبه انجام شود و ممکن است به توافق نهایی منجر شود.

آمانو هم به مذاکرات پیوست

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد هتل کوبورگ شد. احتمالا وی در برنامه از پیش تعیین شده به زودی با فابیوس، وزیر خارجه فرانسه دیداری خواهد داشت. 

آلمان: ایران تحریم های هسته ای را نقض کرده است

سرویس امنیتی آلمان مدعی شد که ایران حتی در دوران مذاکرات هسته‌ای با غرب هم تحریم‌های هسته‌ای را نقض کرده است. در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 جریان دارد، سرویس اطلاعات آلمان مدعی شد، نیروهای اطلاعاتی ایران در  ماه گذشته در جست‌وجوی فناوری‌های مربوط به امور موشکی و هسته‌ای در کشورهای همسایه آلمان بوده‌اند.

سرویس اطلاعات آلمان ادعا کرده است که فعالیت‌های ایران در سال 2013 یعنی زمانی که آلمان به گروه 1+5 پیوسته است هم ادامه داشته است.

فابیوس: امیدوارم به نتیجه رضایت بخش برسیم/ دیدار با آمانو در دستور کار است

وزیر امورخارجه فرانسه به منظور شرکت در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در این مدت باقی مانده، وارد هتل محل مذاکرات شد و گفت: امیدوارم بتوانیم این آخرین جلسات را به خوبی پشت سر بگذاریم.

 "لوران فابیوس" وزیر امورخارجه فرانسه به منظور شرکت در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در این مدت باقی مانده، وارد هتل محل مذاکرات شد و گفت: امیدوارم به نتیجه رضایت بخش برسبم. امیدوارم اخرین جلسات مربوط به مذاکرات را برگزار کنیم و خیلی زود به نتیجه برسیم.

الجزیره: پرونده هسته ای ایران مانند بحران یونان در حال رسیدن به توافق است

خبرگزاری الجزیره (+) در تحلیلی گفته، مانند مساله یونان در منطقه اتحادیه اروپا و بحران مالی این کشور که در حال رسیدن به تصمیمات سرنوشت ساز است، در همان زمان، رهبران ایران و آمریکا برای گرفتن تصمیم سرنوشت ساز، رو در روی یکدیگر قرار گرفته اند. 

توافق به شدت در حال وقوع است. توافقی که درها را بر روی ایران در سیستم امنیتی و اقتصادی تحت سیطره آمریکا، خواهد گشود. اما شکست مذاکرات منجر به یک بی ثباتی بی سابقه در سطح منطقه می شود که شرایط آشوب و درگیری کنونی را به یک جنگ تمام عیار تبدیل خواهدکرد. 

تمهیدات پلیس برای برگزاری جشن هسته‌ای

سردار سعید منتظرالمهدی در دومین نشست خبری خود که ظهر امروز در مقر ستاد ناجا برگزار شد به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد و آماری را نیز از عملکرد پلیس در حوزه‌های مختلف ارائه کرد.
 
سردار سعید منتظرالمهدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر پلیس درخصوص برگزاری جشن از سوی مردم پس از توافق احتمالی هسته‌ای چیست؟ گفت: ناجا آمادگی کامل دارد تا در صورت بروز این اتفاق خوب، در کنار شهروندان قرار گیرد البته اقدامات باید در چارچوب قانون و شئونات اسلامی شادی باشد.

وزیر خارجه آلمان: در لحظه سرنوشت سازی هستیم

اشتون مایر، وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که مذاکرات تهران با پنج به علاوه یک در موضوع هسته ای ایران به مرحله سرنوشت ساز رسیده است.

بازنشر ویدوئوی از بیل کلینتون در زمان سخنرانی درباره توافق خوب با کره شمالی

در سایت های نشر ویدوئو و کلیپ، فیلمی به طور گسترده در حال بازنشر است که در آن بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 1994، از توافق میان آمریکا، کره شمالی و جنوبی پیرامون برنامه هسته ای کره شمالی سخنرانی می کند. مضمون این ویدئو بر این اساس است. تاریخ سخنرانی نیز 21 اکتبر 1994 می باشد: 

 

Video Player
 
 
 
 
00:00
Use Left/Right Arrow keys to advance one second, Up/Down arrows to advance ten seconds.
00:00
 
 
 

 

 دانلود فیلم 

"پیش از پاسخگویی به پرسش های شما، می خواهم چند کلمه ای درباره چارچوب توافقی که با کره شمالی توسط سفیرمان دلوشی امروز صبح امضا شد بگویم. این معامله خوبی برای ایالات متحده است. کره شمالی برنامه اتمی اش را متوقف و سپس اوراق خواهد کرد.  کره جنوبی و دیگر متحدین ما امنیت بیشتری خواهند داشت. همه دنیا با کنترل گسترش سلاح اتمی امن تر خواهد بود. کره جنوبی با حمایت ژاپن و دیگر ملل، بخش عمده هزینه سوخت کره شمالی برای جبران کمبود انرژی ناشی از توقف برنامه هسته ای اش را تقبل خواهند کرد. کره جنوبی همچنین هزینه سیستم نیروی برق جایگزینی را که در عین اینکه اجازه تولید برق را می دهد، کار تولید سلاح هسته ای را بسیار سخت تر خواهد کرد. ایالات متحده و بازرسان بین المللی با دقت تحت نظر خواهند گرفت تا از وفاداری به تعهدات اش اطمینان خاطر حاصل بکنند. تنها در این صورت است که کره شمالی اجازه خواهد یافت به جامعه بین المللی بازگردد."

این کلیپ از سوی سرویس های اسرائیلی به شدت در حال بازنشر است. درهمین حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در تازه‌ترین موضع‌گیری خود علیه مذاکرات هسته‌ای در وین میان قدرت‌های جهانی در گروه ۱+۵ با ایران، آن را «رژه عقب‌نشینی در برابر ایران» نامیده‌است.

رویترز: توافق امروز حاصل می شود

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد که امروز یکشنبه، توافق هسته ای حاصل خواهد شد. این مقام ارشد ایرانی افزوده که تعدادی از موارد باقی مانده ا ند که نیاز است در جلسه وزرای خارجه ایران و 1+5 حل شوند.

جان کری: در حال گرفتن تصمیم های جدی هستیم

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، دقایقی پیش به خبرنگاران گفت جلسه دیشب او با محمدجواد ظریف بسیار خوب و مثبت بوده است. او گفت "درحال گرفتن تصمیم‌های جدی هستیم.همچنان امیدوار هستم به توافق برسیم." 

وی با اشاره به نشست سه جانبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: نشست بسیار خوبی داشتیم، جلسه مثبت بود.
 
کری افزود: بر این باورم که به معنای واقعی در حال تصمیم گیری هستیم ولی همچنان یکسری مسائل سخت داریم که باید حل و فصل شود.

وزیر خارجه چین و روسیه عازم وین می شوند

امروز وزرای خارجه کشورهای 1+5، بار دیگر در هتل کوبورگ گردهم خواهند آمد تا تصمیم نهایی را بگیرند. وزیر خارجه چین نیز بر اساس اخبار و گزارش ها امروز راهی وین خواهد شد و به طور مستقیم در جریان آخرین تحولات گفتگوها قرار خواهد گرفت. 

همچنین خبر می رسد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که قبلا گفته بود در صورتی که نشانه های از پیشرفت را در مذاکرات ببیند به وین بازخواهد گشت، قصد دارد امروز عازم هتل کوبورگ شود. 

ایتارتاس در گزارشی به نقل از یک مقام وزارت خارجه روسیه افزود: لاوروف قصد دارد به مذاکرات گروه 1+5 و ایران بپیوندد. 
 
 
روزنامه روسی با اشاره به دیدار فدریکا موگرینی نماینده سیاسی اتحادیه اروپا با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به نقل از موگرینی نوشت: در مذاکرات وین هنوز موارد اختلاف باقی مانده است. در مقاله راسیسکایا گازتا به نقل از مقامات ایرانی در وین گفته شده است: علت رکود در مذاکرات وین، درخواست های بیش از حد و زیاده طلبی های طرف مقابل (1+5) است.
 
شینهوا: امروز توافق می شود
 
از سوی دیگر، شینهوا، خبرگزاری رسمی چین در گزارشی  به نقل از برخی منابع دیپلماتیک از احتمال حصول توافق نهایی هسته‌ای ایران و 5+1 تا پایان وقت امروز خبر داد. در ادامه گزارش شین‌هوآ به نقل از یک منبع دیپلماتیک غربی آمده است:« همه طرف‌های مذاکرات هسته‌ای ایران به دیدگاه و نظرات نزدیکی رسیده‌اند و انتظار می‌رود یک توافق نهایی در روز یکشنبه حاصل شود.
 
این منبع که خواست نامش فاش نشود افزود: کاهش اختلافات و شکاف‌ها همچنان ادامه دارد و مرحله نهایی مذاکرات فرارسیده است.
 
این منبع با بیان اینکه همچنان تعداد کمی از موضوعات مورد اختلاف باقی مانده است، تاکید کرد: توافق نهایی در روز یکشنبه ممکن است البته این موضوع به نشست‌های آتی و پیش رو بستگی دارد. وی مدعی شد احتمال اعطای اجازه دسترسی بازرسان هسته‌ای سازمان ملل به مراکز نظامی ایران وجود دارد. این منبع همچنین با تاکید بر اهمیت پروتکل الحاقی در روند توافق هسته‌ای ایران ادعا کرد تشدید و تقویت کردن برخی مفاد و شرایط پروتکل الحاقی هم محتمل است.
 
این منبع دیپلماتیک درباره تحریمها نیز گفت: بخش‌های خاصی از تحریمهای ایران رفع خواهد شد اما هنوز زمان‌بندی دقیق آن مورد توافق طرفین قرار نگرفته است. شین‌هوآ در ادامه گزارش خود درباره اجرای توافق احتمالی ایران و گروه ۱+۵ آورده است: پس از حدود یک سال آمادگی، اگر طرف‌های مذاکرات موافقت کنند، توافق جامع به صورت همزمان اجرا خواهد شد.
 
ادعای این خبرگزاری درباره اعطای اجازه دسترسی به مراکز نظامی، از موضوعات جنجالی است که مقامات ایران آن را یکی از خطوط اصلی مذاکرات ترسیم کرده اند و به نظر نمی رسد چنین ادعایی صحت داشته باشد. پافشاری طرف غربی بر روی این موضوع با توجه به دستیابی به توفیقاتی در پاره ای از مسائل، می تواند شکست مذاکرات را به دنبال داشته باشد. 
 
یکی دیگر از موضوعات چالشی در مذاکرات، بحث لغو تحریم های ایران است که طرف غربی همچنان می خواهد در قالب مکانیسمی آن را حفظ کند. به طور مشخص می توان گفت که یکی از دلایل اصلی حضور ایران در گفتگوهای هسته ای با قدرت های جهانی، رفع کامل تحریم هاست و اگر این چالش موضوعیت نداشت، ایران هیچگاه حاضر نبود، محدودیت هایی را بر سر برنامه هسته ای خود قبول کند. 
 
علی خرم: تحریم موشکی، تنها مشکل باقی مانده
 
از سوی دیگر؛ نشانه های مثبتی از توافق بر سر این چالش به چشم می خورد. تحریم تسلیحاتی ایران، بخشی از این چالش است که ایران اصرار دارد در قالب کلی لغو تحریم ها، این تحریم شورای امنیت سازمان ملل نیز باید رفع شود. علی خرم، نماینده ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در گفت وگو با یک سایت گفته: زیاده خواهی آمریکایی ها در روند مذاکرات هفته گذشته باعث شد روند مذاکرات کند شود و در نهایت مانع از توافق هسته ای شدند؛ بنابراین با تمدید مجدد مذاکرات به نظر می رسد که در چند روز اخیر طرف های گفت وگو توانسته باشند مذکرات را جمع بندی کنند و مذاکرات را امشب به نتیجه برسانند.  دیپلمات سابق کشورمان در ادامه با بیان اینکه توافق هسته ای امشب اعلام می شود، افزود: تنها موضوع باقی مانده در مذاکرات بحث تحریم های موشکی است که همچنان بر سر آن توافقی صورت نگرفته است و ایران و 1+5 همچنان در حال گفت وگو و مذاکره برای حل و فصل این موضوع هستند. 
 
چند روز قبل اما عباس عراقچی، معاون حقوقی وزارت خارجه و یکی از مسئولین مذاکره کننده تیم ایرانی اظهار داشته بود: تحریمی که بیشترین برکت را برای ما داشت تحریم های تسلیحاتی است که باعث شد صنعت دفاعی و ساخت تسلیحات ما رشد فوق العاده ای داشته باشد.
 
هر چند در نگاه اول اذعان یکی از اعضای دولت یازدهم مبنی بر با برکت بودن تحریم ها جای شکر دارد اما این موضوع سال هاست که از سوی مقامات عالی رتبه ایران عنوان می شود. در عین حال باید این نکته را در نظر گرفت اولویت اصلی تیم مذاکره کننده هسته ای، لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران است و دور زدن این چالش به صورت های مختلف مانند بازی با کلمات یا گنجاندن واژه های قابل تفسیر، به معنای باخت خواهد بود، چرا که تعادل باید میان ستادها و داده ها برقرار باشد. 
 
فشار وزیر خارجه فرانسه بر ایران و آمریکا برای گرفتن تصمیم نهایی
 
دیروز، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه که برای توافق جامع هسته‌ای به وین بازگشته است پس از دیدار با دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به خبرنگاران گفت: حالا که همه موضوعات بین ایران و شش قدرت جهانی روی میز است، لحظه تصمیم‌گیری فرا رسیده است.
 
 رسانه های مدعی شده بودند که فابیوس در گفتگوهای جداگانه با وزیر خارجه ایران و آمریکا، فشار آورده بود که وقتی تمامی موضوعات بر روی میز قرار دارند، الان تنها لحظه تصمیم گیری است. 
 
اسرائیل در جریان مذاکرات است
 
یک روزنامه اسرائیلی مدعی شده، وندی شرمن، یکی از مذاکره کنندگان تیم آمریکا در وین، مقامات صهیونیستی را در جریان جزئیات و آخرین تحولات مذاکرات قرار می دهد.  روزنامه جروزالم پست اسراییل در گزارشی از مذاکرات هسته ای به نقل از یکی از مقامات ارشد اجرایی آمریکا می نویسد وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا و ارشد ترین عضو تیم مذاکرات آمریکا در گروه 1+5 با ایران پس از جان کری، در دو هفته گذشته از شهر وین اتریش به طور مداوم با "یوسی کوهن" مشاور امنیت ملی اسراییل گفت و گوی تلفنی می کند و به او درباره مذاکرات با ایران توضیح می دهد.
 
این روزنامه تنها به این نکته اشاره کرده که شرمن کوهن را در جریان مذاکرات هسته ای قرار داده است و مشخص نیست آیا معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات محرمانه ایران و 1+5 اطلاعاتی به کوهن ارایه کرده است یا اینکه تنها می خواسته است نگرانی های رژیم دست راستی اسراییل از روند مذاکرات هسته ای با ایران را بر طرف کند.
 
از سوی دیگر این روزنامه اسراییلی به نقل از یک مقام ارشد اسراییلی مدعی شده است مذاکرات تقریبا با شکست کامل مواجه شده است. این مقام اسراییلی در توجیه سخنان خود به اظهارات اوباما درباره شانس کمتر از 50 درصدی توافق نهایی هسته ای با ایران اشاره کرده است.
 
زیباکلام: جمعیت زیادی برای جشن توافق به خیابان ها خواهند آمد
 
صادق زیباکلام در مصاحبه با فرارو، گفته: جمعیتی که امشب یا فرداشب برای شادی پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 به خیابان ها می آیند به مراتب بیشتر از جمعیتی خواهد بود که برای پیروزی های فوتبال و والیبال به خیابان ها می آمدند چرا که این توافق همه طیف های فکری و عقیدتی در کشور را خشنود خواهد کرد و به نوعی همه مردم به خیابان‎ها می‎آیند.
 
زیباکلام چند روز پیش نیز پیشنهاد جشن هسته ای در روز عید فطر را داده بود. وی در این مصاحبه افزوده: این مذاکرات در نهایت به یک توافق منتهی می شود. هر چند زمان رسیدن به این توافق هنوز بر ما پوشیده است اما دو طرف چاره ای ندارند که یا امشب و فردا شب و یا در نهایت شهریور ماه دستیابی به این توافق را اعلام کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه نتیجه در پایان مذاکرات امشب یا فردا شب هر چه باشد قطعا برد – برد خواهد بود گفت: حصول توافق در ساعات پایانی امشب یا فردا که تکلیفش مشخص است. اما اگر دو طرف نتوانند بر سر چند موضوع باقی مانده به یک تفاهم برسند و ناچار شوند که مذاکرات را برای یک دوره دیگر تمدید کنند که احتمالا تا شهریور ماه خواهد بود معنای آن باخت و یا شکست مذاکرات نیست.
 
برخی از جزئیات غیر رسمی از مفاد توافق هسته ای منتشر شد
 
در حالیکه در آخرین ساعات مذاکرات هسته ای، گفتگوها به شدت در حال انجام است. برخی از سایت ها و رسانه ها، به نقل از یکی از دیپلمات های  ایرانی، تعدادی از بندهای کلی توافق را منتشر کرده اند. بر اساس اخبار این بندها از این قرار می باشند:
 
- کلیه تحریم های اقتصادی، بانکی ومالی مطابق تأکیدات مقام معظم رهبری در روز اجرای برجام، بطور قطعی لغو خواهند شد. 
-ایران از این پس تحت تحریم های تسلیحاتی نخواهد بود و طبق قطعنامه شورای قطعنامه که قرار است بعد از حصول به توافق صادرگردد، این تحریم ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخی محدودیت های موقت برای زمانی محدود اعمال می شود. 
-  این برجام در واقع مجموعه ای از چندین توافق است که همگی آنها در چارچوب خطوط قرمز تعریف شده ایران و مقام معظم رهبری  بوده و برخی اقدامات موقت و محدود با دوره های زمانی متفاوت در آن پیش بینی شده است. 
- قطعنامه شورای امنیت آخرین قطعنامه شورای امنیت در مورد برنامه هسته ای ایران خواهد بود و پرونده هسته ای ایران را از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد کرد. مدت زمان اجرای قطعنامه محدود بوده و در پایان این مدت ملغی خواهد شد. 
 
در عین حال خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه مدعی شده  محورهای منتشر شده در برخی سایت‌های خبری در خصوص مفاد و بندهای برجام را دقیق ندانست.
 
وی با ذکر این نکته که مذاکره در مورد چند موضوع اختلافی هنوز ادامه دارد. تصریح کرد: تا قبل از پایان  مذاکرات و نهایی شدن نگارش بندهای مرتبط در متن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) مطالبی از این دست صرفا گمانه زنی رسانه ای ارزیابی می‌شود.

آغاز نشست معاونان وزرات خارجه ایران با مسئولان اروپایی و آمریکایی 

در ادامه گفتگو های هسته ای ایران و گروه 5+1 در وین، خبرگزاری ایرنا گزارش داد که از صبح یکشنبه گفتگوهای عباس عراقچی و مجید تخت روانچی ، معاونان وزیر خارجه ایران  با هِلگا اشمید، معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا  و "وندی شرمن" معاون وزیر خارجه آمریکا آغاز شده است.
 
طبق این گزارش "رابرت مالی" دستیار ویژه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز در این گفتگوها شرکت دارد.
 
گفته شده  که گفتگوهای صبح یکشنبه  بر روی موارد اختلافی در متون توافق انجام می گیرد.

ارسال نظر

آخرین اخبار