بی ام و نیازی به معرفی ندارد. اما شاید خیلی‌ها با سری 5 خودروهای آن آشنا نباشند. خودروهای سری 5 بی ام و برای اولین بار در سال 1972 پا به عرصه وجود گذاشتند و در طول دهه‌ها به شکلی افسانه‌ای در جاده‌های سراسر دنیا درخشیدند

بررسی نقطه‌به‌نقطه بی ام و 528

به گزارش گلستان 24؛ بی ام و نیازی به معرفی ندارد. اما شاید خیلی‌ها با سری 5 خودروهای آن آشنا نباشند. خودروهای سری 5 بی ام و برای اولین بار در سال 1972 پا به عرصه وجود گذاشتند و در طول دهه‌ها به شکلی افسانه‌ای در جاده‌های سراسر دنیا درخشیدند. در حال حاضر نسل ششم از خانواده سری 5 در بازار ایران حضور دارند که مدل‌های آن‌ها متنوع است. اما محبوب‌ترین آن‌ها بی ام و 528i است. این خودروی آلمانی یک سدان سایز متوسط است که در سال 2011 وارد بازار شد. از همان زمان شرکت پرشیا خودرو محصولات این سری را وارد بازار خودروی کشورمان کرد که در بین همه آن‌ها، بی ام و 528 بیش از همه موردتوجه قرار گرفت.

نسل ششم BMW سری 5 که روی پلتفرم جدیدی بنا شده بود، در سال 2010 رونمایی شد و تا سال 2017 نیز روی خط تولید قرار داشت. این نسل که در بازار کشورمان با کد F10 شناخته می‌شود، با مدل‌های 520، 523، 525 و در نهایت 528 در اختیار خریداران ایرانی قرار دارد. در آن زمان که هنوز بازار خودروهای شاسی‌بلند این‌قدر داغ نشده بود، این خودرو جزو لوکس‌ترین و گران‌ترین خودروهای موجود در ایران بود. این محبوبیت بدون دلیل نبود: ظاهر جذاب، امکانات گسترده، سواری نرم و راحت و کابین منحصر به فرد، از دلایلی بودند که بی ام و 528 را به یک خودروی افسانه‌ای در ایران بدل کردند. در ادامه این نوشتار بی ام و 528 را زیر ذره‌بین می‌بریم تا با مشخصات، نقاط ضعف و قوت آن بیشتر آشنا شویم.

مشخصات فنی

همان‌طور که اشاره کردیم، خودروهای سری 5 از نسل ششم، در چند مدل به بازار وارد شدند. مثلاً مدل‌های 520، 535، 528 و 523. در بین این مدل‌ها، بی ام و 528 از قدرت چشمگیر فنی برخوردار بود. موتور 2 لیتری آن از نوع توربوشارژر است و چهار سیلندر دارد. این موتور توانی برابر با 241 اسب بخار قدرت دارد که در 5000 دور در دقیقه تولید می‌شود. حداکثر گشتاور آن هم 350 نیوتن متر در 4800 دور در دقیقه است که در کمتر خودروی هم‌رده‌ای دیده می‌شود. این خودروی چالاک، برای طی کردن شتاب 0 تا 100، رکورد 6.3 ثانیه را ثبت کرده است که آن هم رقمی کم‌نظیر محسوب می‌شود. جعبه دنده آن از نوع 8 دنده خودکار استپ ترونیک است که در حداکثر سرعت آن می‌توانید به سرعت 250 کیلومتر بر ساعت برسید. با چنین سرعت و پیشرانش قدرتمندی قطعاً انتظار مصرف بالای سوخت را داریم. اما بی ام و 528 در داخل شهر در هر 100 کیلومتر تنها به 8.6 لیتر بنزین و در خارج از شهر تنها به 5.3 لیتر بنزین نیاز دارد. میزان مصرف سوخت ترکیبی آن 6.5 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است. اگر بگوییم که این خودرو استاندارد آلایندگی یورو 5 اروپا را هم دارد قطعاً شگفت‌زده می‌شوید.

ایمنی

بی ام و 528i از نظر ایمنی در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. در حدی که توانسته است گواهی 5 ستاره ایمنی را از سازمان استاندارد و ایمنی اروپا یعنی Ncap دریافت کند. این خودرو به سیستم‌های کنترل ایستایی در سربالایی، رادارهای جلوگیری از تصادف، کنترل کشش و پایداری و 6 عدد کیسه هوایی تا حد زیادی در هنگام رانندگی خیال شما را راحت کرده و اعتماد به نفستان را افزایش می‌دهند. امکانات دیگری نیز برای افزایش سطح ایمنی در این خودرو وجود دارند که در صورت تمایل، می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر و به صورت سفارشی به آن‌ها دست پیدا کنید. مثلاً ایربگ‌های پرده‌ای جانبی، پشت‌سری‌های فعال، رادار نقاط کور، کروز کنترل، ترمز ضد قفل، پایداری الکترونیکی، سنسورهای تشخیص عابر پیاده و بسیاری موارد دیگر، به صورت سفارشی در انواع مدل‌های خودروهای این سری وجود دارند. در کنار همه این سیستم‌ها و امکانات، بدنه محکم و اتاق ایمن آن را هم اضافه کنید. به طور کلی گفته می‌شود که بی ام و 528 تقریباً در تمام شرایط رانندگی، بدون خطا عمل می‌کند.

2

طراحی ظاهری طراحی ظاهری بی ام و 528 چندان خشن نیست. المان‌های اضافی در آن وجود ندارند و تلاش شده که خودرو ظاهری اسپرت و ساده داشته باشد. با نگاه به بیرون خودرو متوجه می‌شویم که طراحان در رسیدن به این هدف تا حد زیادی موفق بوده‌اند. آن‌ها توانسته‌اند تفاوت‌های چشمگیری از نظر ظاهری با خودروهای نسل چهارم بی ام و ایجاد کنند و در عین حال، در کورس رقابت با مرسدس بنز نیز باقی بمانند. به طور کلی بی ام و 528 یک سدان ساده و شیک با ظاهری شایسته و موجه است.

3

داخل کابین بی ام و 528 قطعاً یکی از نقاط قوت اصلی آن است. داخل آن صندلی‌های بزرگ و راحت با اصول ارگونومیک طراحی شده‌اند که بدن را تماماً در بر می‌گیرند و حس راحتی فوق‌العاده‌ای را به سرنشینان منتقل می‌کنند. داشبورد آن بزرگ و جادار است و طیف وسیعی از امکانات روی آن جا خوش کرده‌اند و البته دسترسی به تمام دکمه‌ها و کلیدها به لطف علم ارگونومی برای راننده بسیار ساده است. تمام متریال داخل کابین از نوع درجه 1 هستند و از همان بدو ورود توجهات را به سمت خودشان جلب می‌کنند.

تجربه رانندگی

رانندگی با بی ام و 528 چیزی شبیه به یک رویا است. در این خودروی راحت و اسپرت، روی صندلی‌ها حس بی‌نظیری دارید. دید شما به تمام محیط اطراف خودرو کافی است؛ به نحوی که حتی می‌توانید کاپوت خودرو را هم کاملاً زیر نظر داشته باشید. این خودرو بسیار تیز و چابک است و تقریباً امکان ندارد که رانندگی پرشتاب با آن را با هیچ تجربه دیگری عوض کنید. وجود 5 حالت رانندگی مختلف هم این نوید را می‌دهد که برای انواع مسیرها و ویژگی‌های مختلف، مود خاصی از رانندگی را در آستین داشته باشید. گیربکس هوشمند آن هم ویژگی‌های بی‌نظیری دارد که امکان معکوس کشیدن دنده را برای شما فراهم می‌کند.

جمع بندی

بی ام و 528 تقریباً یک خودروی بی‌نقص است. ارزش خرید بالایی دارد. برای مدت‌ها در بازار جهانی حضور داشته و برای سال‌ها کمپانی بی ام و تولید آن را تمدید کرده است. بنابراین در کنار ارزش خرید بالایی که دارد، حجم زیادی از اطمینان و اعتماد را به خریدار منتقل خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار