بازدید ژنرال آمریکایی از حسکه/ تنها شرط صهیونیست‌ها برای داعش/ پاکسازی 90 درصدی قلمون/ حضور وزیر دفاع سوریه در بحرانی‌ترین نقطه +نقشه، فیلم و عکس

بررسی آخرین اخبار جنگی سوریه+نقشه، فیلم و عکس
به گفته منابع نظامی نزدیک به گروههای مسلح تنها شرط اسراییل برای حمایت همه جانبه از آنها تنها محافظت از مرزهای این رژیم از سوی تروریست‌های تکفیری در مقابل حرکت‌های مقامت مردمی ضد اشغالگری در طول نوار مرزی آن با کشور سوریه بوده است.

 برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از چهار زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «حسکه»، تحولات میدانی جبهه «قنیطره»، تحولات میدانی جبهه «القلمون» و تحولات میدانی «دیرالزور» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه حسکه  

شهر "حسکه" مرکز استانی به همین نام واقع در "شمال شرقی" کشور سوریه و در نزدیکی مرزهای این کشور با مناطق کردنشین کشورهای عراق و ترکیه در روزهای اخیر صحنه تحولات نظامی و امنیتی ویژه ای بوده است. از صبح روز شنبه عناصر حزب مسلح "اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه" (موسوم به پی وای دی)  با حمله به برخی مراکز نیروهای دفاع وطنی (بسیح مردمی سوریه) در منطقه شمالی این شهر با نیروهای مردمی مستقر در آنها بشدت درگیر شده و کنترل دو پاسگاه ایست و بازرسی "الصباغ" و "میدان تل حجر" متعلق به نیروهای حکومتی سوریه را بدست گرفتند.
 

تحولات میدانی سوریه  

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

 

فیلم هجوم شبه نظامیان کرد اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه به مراکز دفاع وطنی سوریه در شهر حسکه از اینجا دریافت کنید.


 

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه
تعدادی از کشته های شبه نظامیان اتحاد دموکراتیک
 

به گفته منابع محلی در تیراندازی های دو طرف به سوی یکدیگر چندین نفر کشته و زخمی شده اند. در این میان حزب اتحاد دموکراتیک به کشته شدن 8 تن و اسارت دهها نفر دیگر از عناصر خود در نبردهای اطراف پادگان الطلائع واقع در شرق شهر حسکه اعتراف کرده است. این منابع محلی افزوده اند که حدود 4 نفر از عناصر نیروی دفاع وطنی (بسیج مردمی سوریه) نیز در این درگیریها به شهادت رسیده و 10 نفر از آنها نیز بدست مهاجمین به اسارت درآمده اند که در میان آنها یک افسر ارتش سوریه با درجه سرهنگی نیز دیده می شود.
 

 

تحولات میدانی سوریه
یکی از ایستگاههای بازرسی و تفتیش شبه نظامیان اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه
 

درگیریها میان دو طرف در پی بروز اختلافات قدیمی میان نیروهای ارتش سوریه و عناصر حزب اتحاد دموکراتیک بر سر مسایلی همچون ایجاد پاسگاههای ایست و بازرسی غیر قانونی در داخل شهر از سوی این گروه شبه نظامی بوده است. فرماندهان ارتش و دفاع وطنی سوریه مستقر در حسکه معتقد هستند که با توجه به تامین امنیت کامل شهر از سوی نیروهای مشترک، ایجاد این پست‌های بازرسی و ارتکاب برخی اعمال غیر قانونی از سوی شبهه نظامیان همچون دستگیری جوانان و اعزام آنها به پادگانهای آموزشی این گروه برای جنگ با داعش (سربازگیری اجباری گروههای کرد) بر خلاف قانون و توافقات منعقد شده میان دولت و ارتش با گروههای کرد سوری می باشد.
 

 

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه
دستگیری جوانان و سربازگیری اجباری در پستهای ایست و بازرسی گروههای شبه نظامی کرد سوریه
 

 یک منبع میدانی در شهر حسکه به خبرنگار "مشرق" گفت که در پی تشدید اختلافات حول این موضوع ، عناصر حزب اتحاد دموکراتیک با اعزام نیروهای کمکی از دو شهر "عامورا" و "درباسیه" در حاشیه شمالی استان حسکه و نزدیک مرز سوریه با ترکیه، بصورت ناگهانی اقدام به محاصره مراکز ارتش و دفاع وطنی در بخش شمالی، غربی و شرقی شهر حسکه کرده و تک تیر اندازان این گروه نیز بر فراز پشت بام ساختمان‌های مرتفع اطراف این مراکز مستقر شده و به سمت نیروهای دولتی آتش گشوده اند.
 

 

تحولات میدانی سوریه
پایین کشیدن پرچم سوریه توسط شبهه نظامیان اتحاد دموکراتیک و برافراشتن پرچم جعلی کردستان واحد!!
 

در مقابل نیروهای ارتش سوریه نیز با حضور گسترده در خیابانهای حسکه و استقرار تانک و نفر بر زرهی به حملات مهاجمین پاسخ سنگینی داده و ضمن آزاد سازی دو مرکز اشغال شده از سوی عناصر حزب اتحاد دموکراتیک ، به مراکز استقرار این گروه شبه نظامی حمله کرده و تعدادی از این مراکز را به تصرف در آورده است. به موازات آن یگان توپخانه ارتش سوریه مراکز استقرار حزب اتحاد دموکراتیک در محلات "الصالحیه ، الطلائع و تل حجر" را هدف گلوله باران شدید قرار داده اند.


 

 

 

تحولات میدانی سوریه
 

این منبع میدانی افزود، در پی تشدید نبردها میان ارتش و حزب اتحاد دموکراتیک، گروهی از مشایخ شهرهای حسکه و قامشلی برای جلوگیری از ادامه درگیریها مداخله کرده و مذاکرات با استاندار و سرتیپ "محمد خضور" فرمانده ارشد نیروهای ارتش سوریه در استان حسکه را آغاز کرده اند. به موازات این مذاکرات یک هیئت عالی‌رتبه دولتی سوریه به ریاست سرلشکر "علی مملوک رییس سازمان اطلاعات و امنیت سوریه" شب گذشته با حضور در شهر "قامشلی" مذاکرات را در سطحی بالاتر با مسئولان ارشد احزاب کرد سوری ادامه می دهند. وی پیش بینی کرد که طی روزهای آینده مشکل بوجود آمده میان دو طرف حل و فصل شده و آرامش به شهر حسکه باز گردد.
 

 

تحولات میدانی سوریه
 

 حملات گروه اتحاد دموکراتیک به رهبری صالح مسلم به مراکز ارتش و دفاع وطنی سوریه در حالی است که شهر حسکه در ماههای اخیر پس از استقرار عناصر داعش در استان همجوار یعنی "رقه" ، از سه محور شرقی ، غربی و جنوبی هدف حملات متمرکز و شدید این گروه تروریستی قرار داشته است و تنها با کمک نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه و پشتیبانی آتش سنگین یگانهای توپخانه ای و نیروی هوایی ارتش سوریه توانسته است در مقابل هجوم گسترده داعش مقاومت کند.
 

 

تحولات میدانی سوریه
 

حملات داعش علیه شهر حسکه پس از ورود این گروه به مناطق غربی کشور عراق و بسط نفوذ این گروه در استانهای الانبار و نینوی و تصرف شهرهای تلعفر ، سنجار و موصل و سایر مناطق مرزی عراق با استان حسکه سوریه تشدید شده است و این گروه هم اکنون بر برخی مناطق مهم این استان نیز تسلط دارد که از آن میان میتوان به شهرهای "شدادی ، العالیه ، تل حمیس ، تل بران ، مبروکه ، جبل عزیز و الهول" اشاره کرد. سقوط این مناطق بدست داعش با همکاری برخی عشایر عرب اهل سنت ساکن در آنها صورت پذیرفته است. لازم به ذکر است که بیش از65  درصد جمعیت استان حسکه را اعراب تشکیل میدهند و مابقی از کردها ، سریانی ها و آشوری ها هستند.
 

 

تحولات میدانی سوریه
در نقشه مناطق تحت سیطره داعش با رنگ قرمز و مناطق تحت سیطره نیروهای مشترک دولتی و کرد با رنگ سبز و زرد مشخص شده است

 

نزدیک ترین خط تماس میان نیروهای مدافع شهر حسکه (ارتش و دفاع وطنی سوریه و واحدهای مدافع کرد) با عناصر گروه تروریستی تکفیری داعش در 10 کیلومتری غرب این شهر واقع شده است. گفتنی است از ابتدای وقوع بحران تروریستی بین المللی علیه کشور سوریه با تدبیر شخص بشار اسد رییس جمهور این کشور و به درخواست گروههای کرد سوری بخش اعظم نیروهای ارتش سوریه از این استان به مناطق دیگر بحرانی منتقل شده و تنها چند یگان زرهی و توپخانه ای و تعداد محدودی نیروی زمینی در کنار واحدهای مدافع مردمی کرد سوریه بطور مشترک وظیفه تامین امنیت این استان شمالی را بر عهده گرفته اند.

 

 

تحولات میدانی سوریه
موقعیت استان حسکه در نقشه جغرافیایی کشور سوریه

 

اما سوال اینجاست که چرا کردهای سوریه علی رغم اعطای امتیازات و حمایتهای کامل نظامی (تسلیح از سوی ارتش و حمایتهای گسترده هوایی و توپخانه ای) و مالی (پرداخت حقوق کارمندان محلی ادارات دولتی) باز هم اقدام به حملات تحریک آمیز این‌چنینی علیه مواضع نیروهای دولتی سوریه کرده اند؟

در پاسخ باید به سیر تحولات امنیتی و اطلاعاتی و سیاسی ماههای اخیر غرب و آمریکا و برخی بازیگران منطقه ای مانند "مسعود بارزانی" رییس یکی از احزاب سیاسی استان کردستان عراق اشاره ای داشته باشیم. از زمان حملات داعش به مناطق کرد نشین سوریه و بطور مشخص هجوم این گروه به شهر مرزی "عین عرب" واقع در شمال استان حلب سوریه ، آمریکا و غرب پس از استفاده از کلیه عوامل و ابزارهای مختلف برای سرنگونی دولت قانونی سوریه از جمله سازماندهی و ارسال سیل کمکهای مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی برای گروههای تروریستی تکفیری همچون ارتش آزاد ، داعش ، جبهه النصره و احرار الشام ، وضع تحریمهای شدید اقتصادی و نظامی و مالی علیه دولت و مسولان و شرکتهای بازرگانی سوری ، بدنبال استفاده از پتانسیل "تجزیه طلبی کردها" برای ایجاد جبهه جدید نبرد علیه دولت و ارتش سوریه و در نتیجه تضعیف نظامی و مشروعیت سیاسی و ملی آن از طریق وارد آوردن ضربه ای شدید به یکپارچگی و وحدت کشور سوریه می باشد.

در همین راستا از ابتدای وقوع بحران در شهر "عین العرب" ، سلسله جلساتی با حضور گروههای مختلف کرد سوریه بنابر دعوت شخص مسعود بارزانی در شهر "دهوک"  برگزار گردید تا ضمن یکپارچه سازی صفوف کردهای سوریه و ارائه پیشنهادهایی همچون تسلیح و اعزام یگانهای پیشمرگه عراقی و ارائه بسته های مالی کلان ، آنها را به ایفای نقش مزدوری برای آمریکا و غرب در پازل طراحی شده برای نابودی کشور سوریه ترغیب نمایند.


 

تحولات میدانی سوریه 
 

از جمله مصوبات این جلسات دریافت پول و سلاح در مقابل ایجاد جبهه جدید جنگی از سوی گروههای کرد سوریه علیه ارتش و دولت کشورشان و تلاش برای ایجاد منطقه شبه تجزیه شده با عنوان "منطقه خودمختار کردستان سوریه"! بوده است. در همین راستا حدود دو هفته پیش هیئتی متشکل از گروهی از افسران اطلاعاتی اروپایی و آمریکایی به فرماندهی "ژنرال جان آلن" (فرمانده سابق نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا در کشور افغانستان و دارای سابقه فرماندهی در استان الانبار و سایر بخشهای کشور عراق از بدو اشغال آن کشور) با حضور در مناطق کرد نشین سوریه مانند شهرهای "قامشلی و حسکه" از نزدیک اوضاع میدانی این مناطق را مورد نظارت قرار داده و با حضور در مراکز استقرار واحدهای مدافع کرد سوری از میزان آمادگیها و نیازمندهای تسلیحاتی آنها اطلاعات کامل و جامعی را جمع آوری نمودند.

 

 

تحولات میدانی سوریه
ژنرال آمریکایی جان آلن فرمانده سابق نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان و عراق

 

بنابر اطلاعات منتشر شده از جلسات افسران اطلاعاتی آمریکایی و اروپایی با فرماندهان ارشد گروههای شبه نظامی کرد سوریه ، طرف غربی آمادگی کامل خود را برای ارائه تسلیحات سنگین و شناسایی بین المللی دولت کردی در مناطق کردنشین سوریه در مقابل پیش شرط ایجاد جبهه نبرد نظامی کردها علیه کشورشان را مطرح کرده اند. بدیهی است با توجه به مخالفت شدید و قاطع کشورهای ترکیه ، ایران ، عراق و بسیاری از کشورهای فرامنطقه ای با هرگونه تجزیه منطقه و همچنین تبعات بسیار ویران کننده و وخیم هرگونه اقدام احتمالی برخی احزاب و شخصیتهای بدسابقه کرد مانند مسعود بارزانی رییس یکی از احزاب استان کردستان عراق برای برداشتن گامهای بیشتر در راستای ایجاد حرکتهای جدایی طلبانه با واکنش ملتها و دولتهای منطقه ای و فرامنطقه ای روبرو خواهد بود و در این میان تنها بازنده اصلی این بازی تکراری تنها و تنها اکراد خواهند بود و بس.  

تحولات میدانی جبهه قنیطره

استان "قنیطره" واقع در جنوب کشور سوریه و در نزدیکی مرزهای این کشور با فلسطین اشغالی در ماههای اخیر صحنه نبردهای سنگین میان نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه با تروریستهای تکفیری از گروه ارتش آزاد و جبهه النصره (نمایندگی القاعده در سوریه) بوده است که طی آن بیش از 80 درصد از مساحت این منطقه به اشغال تروریستهای تکفیری در آمده است و حملات تکفیریها به مواضع ارتش سوریه برای تصرف باقیمانده مناطق تحت کنترل دولت ادامه دارد.
 

 

تحولات میدانی سوریه
 

کانون نبردها در سه ماه گذشته در مناطق حاشیه ای دو شهر "خان ارنبه" و "البعث" قرار داشته است و طی آن تلاش‌های مکرر تکفیری‌ها برای تسلط کامل بر این دو شهر مهم ناکام مانده است. اما روز گذشته گروههای مسلح تکفیری حملات جدیدی را به منطقه "تل بزاق" واقع در حاشیه شهر قنیطره حمله کرده اند و با نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه بشدت درگیر شده اند. در عین حال پیرو بازدید میدانی دو روز پیش وزیر دفاع و جانشین فرماندهی کل نیروهای مسلح سوریه از نیروهای ارتش سوریه مستقر در استان قنیطره  برخی منابع خبری نزدیک به ارتش سوریه از تدارک وسیع برای عملیات جدید و بسیار گسترده ارتش و دفاع وطنی سوریه با پشتیبانی رزمندگان حزب الله بر علیه مواضع تروریستهای تکفیری در استان قنیطره خبر میدهند. 

نیروهای ارتش سوریه نیز با گلوله باران شدید مواضع و خطوط تدارکاتی و مواصلاتی تروریستها به مقابله با حملات آنها اقدام کرده اند. تمرکز نظامی و عملیاتی تروریستها در استان قنیطره عموما با چند هدف مشخص صورت می پذیرد :
 

 

تحولات میدانی سوریه
 

1 – نفوذ و محاصره استان دمشق 
با توجه به اینکه استان قنیطره از نظر جغرافیایی متصل به منطقه "خان الشیخ" غوطه غربی در استان دمشق می باشد یکی از دلایل گروههای تکفیری برای تسلط کامل بر قنیطره استفاده از این منطقه برای رسیدن به استان دمشق و محاصره پایتخت سوریه و در نهایت سرنگونی دولت قانونی و مشروع این کشور بوده است.
 

 

تحولات میدانی سوریه
 

2 – حفاظت از مرزهای رژیم صهیونیستی در مقابل پشتیبانی تسلیحاتی!
از ابتدای وقوع بحران تروریستی در سوریه ، یکی از مهمترین دغدغه های تروریستهای فعال در این کشور ایجاد مسیرهای امن برای انتقال تسلیحات و تجهیزات نظامی و تروریستهای تکفیری به داخل مناطق مختلف این کشور بوده است. با نگاهی به نقشه کشور سوریه و نقاط تمرکز و استقرار تروریستها و عملیاتهای نظامی در میابیم که مرزهای این کشور با همسایگانش اعم از اردن و اسراییل (جنوب) ، ترکیه (شمال) ، لبنان (غرب) کانون استقرار و تجمع گروههای متعدد تروریستی بوده و این به همان دغدغه مسیر های امدادی – تسلیحاتی از سوی تروریستها باز میگردد.

با توجه به نقش مهم و استراتژیک کشور سوریه و نظام مشروع حاکم بر این کشور در محور مقاومت ضد صهیونیستی و حمایت از گروههای فعال ضد اسراییلی همچون حزب الله در لبنان و حماس و جهاد اسلامی و ... در فلسطین اشغالی ، صهیونیستها از فرصت  حضور گروههای تکفیری در مناطق هم مرز با سوریه بهره گرفته و با حمایت کامل نظامی، اطلاعاتی، لجستیکی (تجهیزات نظامی و مهمات) و بیمارستانی ارتش و دولت رژیم صهیونیستی از کلیه تحرکات نظامی و عملیاتهای تروریستهای تکفیری خصوصا در استان‌های جنوبی درعا و قنیطره تلاش فراوانی را برای براندازی دولت سوریه انجام داده است.


 

تحولات میدانی سوریه
 
عناصر سرویس اطلاعاتی و فرماندهان ارتش اسراییل در یکسال گذشته به طور کاملا علنی با فرماندهان گروههای تروریستی "ارتش آزاد" ، "جبهه النصره" و سایر گروهکهای ریز و درشت فعال در مناطق هم مرز با این رژیم همکاری‌های گسترده‌ای دارند. همچنین بنابر اعترافات فرماندهان گروههای تروریستی مذکور توافقنامه های متعددی میان آنها و ارتش و دولت اسراییل برای تشدید حملات علیه ارتش سوریه به بعمل آمده است. به گفته منابع نظامی نزدیک به گروههای مسلح تنها شرط اسراییل برای حمایت همه جانبه از آنها تنها محافظت از مرزهای این رژیم از سوی تروریست‌های تکفیری در مقابل حرکت‌های مقامت مردمی ضد اشغالگری در طول نوار مرزی آن با کشور سوریه بوده است.

 

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه
 

اما مهمترین تحول میدانی – نظامی استان قنیطره ، حمله موشکی چند روز پیش بالگردهای نظامی ارتش اسراییل به قرارگاه نظامی – عملیاتی حزب الله در منطقه "مزارع امل" واقع در حاشیه شهر قنیطره بوده است که طی آن گروهی متشکل از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله لبنان حین انعقاد جلسه ای برای بررسی اوضاع میدانی استان قنیطره و راهکارهای اجرایی تقویت توان نظامی مقاومت ضد اشغالگری در جولان اشغالی سوریه هدف حمله موشکی اسراییل قرار گرفته و همگی به شهادت رسیدند.


 

تحولات میدانی سوریه 

تحولات میدانی سوریه
 

بنابر گزارشهای منتشره ، محل جلسه فرماندهان شهید در قرارگاه عملیاتی – اطلاعاتی حزب الله در استان قنیطره بوده و نحوه حمله موشکی بدین شکل بوده که ابتدا پهبادهای شناسایی متعلق به نیروی هوایی ارتش اسراییل بر فراز مقر مذکور به پرواز درآمده و پس از چند ساعت شناسایی و شنود و تصویر برداری از محل مذکور ، دو بالگرد آپاچی ارتش اسراییل از فراز ارتفاعات جولان اشغالی اقدام به شلیک دو موشک سنگین به سمت انهدام کاروان خودروهای حامل فرماندهان سپاه و حزب الله کرده و درنتیجه کلیه سرنشینان این کاروان به درجه رفیع شهادت رسیدند.
 

 

 

تنها ساعاتی پس از انتشار خبر حمله اسراییل ، رسانه های نزدیک به حزب الله بصورت علنی و با کمال افتخار اسامی شهدای این واقعه را بدین شرح اعلام کرد :


 

تحولات میدانی سوریه
ـ فرمانده شهید محمد احمد عیسى (ابو عیسى). متولد: عربصالیم 1972، متأهل، دارای 4 فرزند

 

 

تحولات میدانی سوریه
ـ رزمنده شهید جهاد عماد مغنیه (جواد). متولد: طیردبا 1989، مجرد

 

 

تحولات میدانی سوریه
ـ رزمنده شهید عباس ابراهیم حجازی (السید عباس)، متولد: الغازیة 1979، متأهل، دارای 4 فرزند
 
تحولات میدانی سوریه
ـ رزمنده شهید محمد علی حسن ابو الحسن (کاظم)، متولد: عین قانا 1985، مجرد

 

 

تحولات میدانی سوریه
ـ رزمنده شهید غازی علی ضاوی (دانیال)، متولد: الخیام 1988، متأهل، دارای یک فرزند

 

 

تحولات میدانی سوریه
ـ رزمنده شهید علی حسن ابراهیم (ایهاب)، متولد: یحمر الشقیف 1993، مجرد
 

در این میان خبرها حکایت از شهادت گروهی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت و رسانه های عربی و غربی و اسراییلی اقدام به انتشار اخباری از شهادت شش نفر دیگر از فرماندهان سپاه در این حمله کردند که پس از 24 ساعت رسانه های ایران خبر شهادت سردار سرتیپ پاسدار "محمد علی الله دادی" از فرماندهان شاخه برون مرزی سپاه (نیروی قدس) را رسما اعلام کردند.


 

تحولات میدانی سوریه

 

 

همانطور که پیشتر نیز گفته شد ، قنیطره و مناطق حاشیه ای آن آلوده به حضور گروههای متعدد تروریستی تکفیری زیر مجموعه ارتش آزاد و جبهه النصره مانند گروه تروریستی "لواء حرمین الشریفین" و "لواء تحریر یرموک" اشاره کرد که فرماندهان آنها رسما به همکاری با صهیونیستها اعتراف کرده اند. در همین زمینه چند ماه پیش "شریف صفوری" فرمانده گروه تروریستی لواء حرمین شریفین طی بیانیه تصویری به ارتباطهای مکرر با افسران نظامی و اطلاعاتی اسراییل  و سفرهای متعدد به سرزمینهای اشغالی و دریافت تسلیحات و تجهیزات نظامی اعتراف کرده است. به همین دلیل احتمال همکاری میدانی تروریستها با ارتش اسراییل نیز محتمل به نظر می رسد.

 

تحولات میدانی سوریه   

تحولات میدانی جبهه القلمون

منطقه القلمون یکی از سه شاهراه اصلی تامین سلاح و نیرو و خدمات درمانی برای تروریستهای فعال در استان دمشق و مناطق غربی کشور سوریه بوده است. با اجرای عملیات نظامی گسترده ارتش و دفاع وطنی سوریه که با پشتیبانی کامل رزمندگان حزب الله لبنان و سوریه همراه بود ، تقریبا نود درصد از مساحت این منطقه شامل کلیه شهرها و روستاهای اصلی آن هدف پاکسازی قرار گرفته و آرامش به آن بازگشت.


 

تحولات میدانی سوریه
 

در این میان تعداد زیادی از عناصر گروههای مختلف تروریستی فعال در القلمون بدست نیروهای ارتش و حزب الله به هلاکت رسیده و یا زخمی شدند و باقیمانده آنها به کوهها و غارهای ارتفاعات مشرف بر منطقه لبنانی عرسال واقع در نقطه صفر مرزی لبنان با سوریه گریختند. همزمان با فرارسیدن زمستان و تشدید برودت سرما و انسداد کلیه خطوط ارتباطی و تدارکاتی گروههای مسلح تکفیری آواره تلاش‌های آنها برای گریز از شرایط سخت آغاز شد و این گروه‌ها در تلاش برای ایجاد خطوط امدادی در طول نوار مرزی سوریه و لبنان از منطقه بارها به پایگاههای ارتش لبنان و سوریه و حزب الله حمله ور شده اند.

علت حملات آنها این است که پایگاههای مذکور در ارتفاعات و مناطق حساس و استراتژیک در طول مرز دوکشور سوریه و لبنان واقع شده و به نیروهای خودی امکان رصد و اجرای آتش دقیق بر روی کاروانهای تسلیحاتی و هرگونه تحرک نظامی و غیر نظامی آنها را اعطا کرده است. در همین راستا از صبح روز گذشته منطقه "جرود بعلبک" صحنه شدید ترین درگیریها میان نیروهای ارتش لبنان و عناصر گروه تروریستی داعش بوده است.


 

تحولات میدانی سوریه
 

در سه ماه گذشته دوبار ارتش لبنان و تروریستهای داعش و جبهه النصره با یکدیگر درگیر شده بودند که در این درگیریها گروهی از دو طرف کشته و زخمی شده بودند. دور جدید درگیریها از صبح روز جمعه آغاز شده است. جرقه اصلی نبردها میان دو طرف به کمین پنچشنبه شب نیروهای ارتش لبنان بر سر راه گروهی متشکل از 10 تروریست داعشی در منطقه "وادی حمید" واقع در راس بعلبک لبنان زده شد که طی آن 4 نفر کشته و 6 نفر نیز زخمی شدند.


 

تحولات میدانی سوریه      

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه
تصاویر کشته های تروریستها در نبرد با نیروهای ارتش لبنان در ارتفاعات راس بعلبک

 

 بلافاصله گروههای تروریستی نیز اقدام به حمله به پایگاههای ارتش لبنان در منطقه "جرود راس بعلبک" نمودند که طی آن 5 نفر از سربازان ارتش لبنان به شهادت رسیده و 10 تن دیگر نیز بشدت زخمی شدند. ارتش لبنان با اعزام صدها نیروی ویژه "تل الحمراء" و "ام خالد" مشرف بر شهرک عرسال لبنان را که در شبیخون شب گذشته به اشغال داعش در آمده بود را باز پس گرفت. در این نبردها نیز گروهی از تروریستها کشته و زخمی شده و 4 خودروی زرهی مجهز به سلاح سنگین و موشک انداز آنها منهدم گردید.هم اکنون تبادل آتش میان طرفین ادامه دارد.

 

 
تحولات میدانی سوریه
تصویر 5 شهید ارتش لبنان در درگیریهای دوروز گذشته با تروریسته

 

گفتنی است در آخرین دور نبردها میان ارتش لبنان و تروریستهای داعش و جبهه النصره در دوماه پیش که منجر به اشغال شهرک لبنانی عرسال شده بود ، حدود 27 نظامی ارتش و پلیس لبنان به اسارت تروریستها در آمده و به گروگان برده شده‌اند که چندین نفر از آنها بدست تروریستها اعدام شده اند.

 


تحولات میدانی سوریه
سربازان و افسران ارتش لبنان در اسارت داعش در القلمون

 

تحولات میدانی منطقه زبدانی - تلفات سنگین تروریستها در حمله هوایی ارتش سوریه
در حمله هوایی عصر روز گذشته هواپیماهای ارتش سوریه به مواضع تروریستهای تکفیری مستقر در روستای "المضایا" واقع در حاشیه جنوبی شهر مرزی زبدانی (در نقطه صفر مرزیهای سوریه با لبنان) بیش از 27 نفر از تروریستها به هلاکت رسیده اند منابع خبری از هلاکت احتمالی "عبدالرحمن ناصیف" فرمانده گروه تروریستی بین المللی "جبهه النصره" در این شهر خبر داده اند. شهر زبدانی واقع در نقطه صفر مرزی مرزهای سوریه با کشور لبنان یکی از آخرین ومعدود مناطقی است که در طی عملیات پاکسازی سال گذشته رزمندگان حزب الله و ارتش و دفاع وطنی سوریه هدف عملیات نظامی قرار نگرفت و هنوز محل استقرار گروههای تروریستی ارتش آزاد ، النصره و داعش می باشد.

از دیگر تحولات میدانی منطقه زبدانی آزاد سازی روستای "الکفیر" واقع در جاشیه غربی شهر مرزی زبدانی و در نزدیکی معبر مرزی سوریه با لبنان  بود که روز گذشته پس از نبردهای پراکنده میان ارتش و تروریستهای تکفیری به تصرف نیروهای جبهه خودی در آمد.
 

 

تحولات میدانی سوریه
 

تحولات میدانی جبهه دیرالزور


 

نبردها میان نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه با عناصر گروه تروریستی داعش در مناطق حاشیه ای فرودگاه نظامی دیرالزور با برتری میدانی کامل نیروهای ارتش سوریه بطور پراکنده ادامه دارد. در روزهای اخیر ، کانون نبردها در منطقه "جفره" واقع در حاشیه شرقی فرودگاه قرار داشته است. حملات مکرر داعش برای اشغال فرودگاه نظامی دیرالزور که طی آن در انواع تسلیحات سنگین و چندین کامیون بمبگذاری شده استفاده کرد، تاکنون با مقاومت شدید نیروهای گارد ویژه ریاست جمهوری ارتش سوریه به فرماندهی سرتیپ "عصام زهرالدین(ابویعرب)" ناکام مانده است. دو طرف در هفته های اخیر مواضع یکدیگر را بوسیله توپ و خمپاره هدف قرار می دهند.

 
تحولات میدانی سوریه

ارسال نظر

  • سامان
    8

    کتاب نوشتی؟چیه این همه مزخرف سر هم کردی اصلا سواد سیاسی نداری همه چی رو برعکس تحلیل میکنی یا مردم رو خر فرض کردی یا خودت خری

  • زهرا
    4

    جنابعالی بهتره مطلب را همراه با تاریخ بخونی

    درضمن جنگ همین هست یک روز شکست و یکروز پیروزی

    شما افراط و تفریط دارید این تند روی خوب نیست

  • ناشناس
    1

    احسنت خیلی عالی نوشتی درود برشما

  • ناشناس
    5

    کردها هروقت کارزار روتنگ میبینن وارونه التماس می کنن

  • احمد
    4

    با سلام این نمک نشناس ها را باید به دست داعش سپرد تا بفهمند دوست کیست دشمن کیست.

  • سعید
    5

    کردها موجودات قابل اعتمادی نیستند یهودیها به مراتب از کردها بهترن .کردها موجودات از جنگ برگشته هستن.

  • ایلام قهرمان
    1

    درود بر دودمان کردها که با صداقت وسادگی زندگی عادی و زحمت را تحمل کردن

  • ایرانی
    1

    اگر کردها نبودن الان تو نبودی وطن فروش کردها با غیرت واز نژاداریای ایران می دانند

    • ناشناس
      0

      اگه از هیچی خبر نداری چرا نظر میدی کردها خودشان از حق خودشان از ناموسشان دفاع کردند نه سوریه.

  • احمد
    0

    اگر کردها قابل اعتمادند چرا نمک خوردند نمکدان شکستند دولت سوریه بد کاری کرد نگذاشت نوامیس کرد ها دست داعش بیفتد و خودشان فتل عام شوند.

    • محمد
      0

      دوستان شاید کردهای سوریه با دولت سوریه همکاری نکردند ولی در برابر داعش جانانه جنگیدند.کردهای ایران از شجاع ترین و یکی از قدیمیترین ساکنان این مرز بوم هستند.درود برتمام اقوام ایران بخصوص کردهای باغیرت.

  • ناشناس
    1

    هر چه تاریخ را تحریف کردی باز نتوانستی شجاعت ، مردانگی ،پاکی ودرایت کردها رااز صفحات آن پاک کنی .

    • مهدی شرفی
      0

      داعش با تمام دولتهایی که به آنها کمک میکنند تا آخر سال ۲۰۱۶ نابود می شونند

  • رضا
    0

    دوستان من به عنوان یک مسلمان از همه درخواست دارم به همه قومیت های مختلف مسلمان و ایرانی احترام بگذاریدو هر چه توان دارید بر علیه دشمنان اسلام که از جنگ بین مسلمین نهایت استفاده را می برند بکار گیرید.

  • محمد
    0

    خودفروش بی وجدان انسانیت را با پول عوض کردی برعکس کردهای سوریه

  • سالار
    1

    از کرد کثیف تر یکی همون کرد است اینها فکر میکنند مثلا دارن زرنگی می کنند بابا شمادر عرض کمتر از نیم ساعت توسط حزب الله نابود شدید نه اینکه پ پ ک تون تونست ایران و ترکیه رو فتح کنه شم خیلی ا

  • محمدرضا
    0

    انشا الله همه ی كرد ها سلامت باسن و نسل آریایی و دل همه ایرانی ها و مسلمین و مستظعفین رو شاد كنن از آقای بارزانی خواهش دارم اینو به همه ثابت كنن براشون ارزوی توفیق دارم

  • ناشناس
    0

    کردها حق دارندولی نبایدازآب گل آلودما هی بگیرندونبایدنمک نشناس چون تاریخ همه چی ثبت میکندواین.نامردی به زررنسلهای بعدی مشودواسرایل بدرداینهانمیخوردمتما باشند

آخرین اخبار