حجت الاسلام والمسلمین سید محسن طاهری:

این واقعا جای شرم و تاسف دارد و باعث آبرو ریز جهان اسلام است. دولتمردان ما این موضوع را مانند رهبر و مردم ما جدی تر بگیرند. آن چه که تا به حال از مسئولین مشاهده شد دور از انتظار مردم است و لازم بود اقدامات جدی تری در این زمینه انجام شود. شعار عزت پاسپورت ایرانی همچنان محقق نشده است.

واقعه منا باعث آبرو ریزی جهان اسلام است/ انتظار داریم دولتمردان واکنش جدی تری داشته باشند

سید محسن طاهری، مسئول حوزه امام جعفر صادق شهرستان گرگان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، با بیان این که در وقایعی که در منا اتفاق افتاد، بی کفایتی حکام سعودی و عوامل آنان کاملا مشهود بود، می گوید: هر چند خود حکام سعودی و رسانه های حامی آنان به نوعی سعی کردند بر این مسائل سرپوش بگذارند و از خود رفع مسئولیت کنند، اما امروز همه افکار مردم جهان رسانه های منصف و مردم ما این مطلب را کاملا فهمیده اند که بی کفایتی و بی تدبیری هایی که در این زمینه از ناحیه حاکمیت سعودی وجود داشته است، باعث این حوادث تلخ و ناگوار شده است.

رییس بنیاد بین المللی غدیر استان معتقد است اگر چنین واقعه ای در هر جای معمولی دیگری اتفاق می افتاد، یقینا بازتاب های گسترده جهانی پیدا می کرد. چه برسد به این که در مناسک حج و در خانه خدا که حرم امن الهی است و به جهان اسلام تعلق دارد اتفاق بیافتد. اسلامی که خودش را کامترین و بهترین دین الهی می داند. این واقعا جای شرم و تاسف دارد و باعث آبرو ریز جهان اسلام است.

سیدمحسن طاهری واقعه منا دولتمردان آبرو ریزی جهان اسلام

حجت الاسلام طاهری می گوید: همان طور که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند انتظاری که ما از حکام سعودی داریم این است که آن ها مسئولیت خود را بپذیرند و عذرخواهی کنند و در صدد جبران آن چه که اتفاق افتاده باشند. اگر چه جبران این واقعه ممکن نیست اما لااقل برنامه ای برای حداقل های ممکن در این زمینه داشته باشند.

مسئول حوزه امام جعفر صادق (ع) معتقد است نکته اساسی که در فرمایش حضرت آقا وجود دارد این است که جهان اسلام باید برای مسئله مدیریت مکه، مدینه و مناسک حج فکری بیاندیشد . چرا که در طول مدتی که آل سعود مدیریت این برنامه را بر عهده داشتند، هم بی کفایتی خود را نشان دادند و هم این که با توجه به تفکر ضد اسلامی و مبتنی بر اسلام آمریکایی که بر آنان حاکم است، یعنی همان فرقه ضاله وهابیت،  به هیچ عنوان شایستگی اداره بزرگترین اعمال عبادی مسلمانان که حج تمتع است و همچنین اداره بهترین اماکن مقدس مسلمانان که حرمین شرفین است را ندارند و لازم است که انجمن کشور های اسلامی و سازمان کنفراس اسلامی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. انشاءالله مدیریت در اختیار کسانی قرار بگیرد که مورد اعتماد همه مسلمان جهان باشد.

سیدمحسن طاهری واقعه منا دولتمردان آبرو ریزی جهان اسلام

وی می گوید: انتظار ما از دوتمردان و مسئولین مربوط در این زمینه این است که پیش بینی های لازم را داشته باشند و مسائل را جدی بگیرند. این گونه نباشد که مدیریت فعلی که در مکه و مدینه وجود دارد مورد اعتماد کامل قرار بگیرد و ما منتظر باشیم تا خدایی نخواسته واقعه ای اتفاق بیافتد تا بخواهیم اقدامی انجام دهیم.

حجت الاسلام طاهری تاکید می کند : اولین انتظاری داریم این است که دولتمردان ما این موضوع را مانند رهبر و مردم ما جدی تر بگیرند. آن چه که تا به حال از مسئولین مشاهده شد دور از انتظار مردم است و لازم بود اقدامات جدی تری در این زمینه انجام شود.

رییس بنیاد بین المللی غدیر استان عنوان می کند : وقتی که  حکام عربستان حاظر نیستند برای تیمی از هیئت دولت که نیمی از وزرای ما در آن قرار دارند روادید صادر کنند، نشان دهنده این است که ما در تعامل دیپلماسی داخلی منطقه، دچار اشکال هستیم و خلاف شعارهایی که از ناحیه دولتمردان مطرح می شد که ما می خواهم به ایران عزت برگردانیم دارد مشاهده می شود. امیدواریم این رویه تغییر کند.

سیدمحسن طاهری واقعه منا دولتمردان آبرو ریزی جهان اسلام

وی درباره پیشنهاد برگزاری مراسم استانی تشییع پیکرهای این جانباختگان در استان می گوید: این پیشنهاد بسیار خوبی است. زیرا عمق فاجعه بسیار وسیع است و مردم انتظار دارند از زائران بیت الله الحرام تجلیل شود. همچنین خانواده های این جانباختگان نیز نیاز به تسلی خاطر بیشتری دارند. مسئله با یک فوتی معمولی درمراسم حج بسیار متفاوت است. لذا اگر یک تجلیل عمومی و گسترده از این در گذشتگان انجام شو، قاعدتا باعث تسلی بیشتر بازماندگان آنان خواهد بود. همچنین ملت ما هم انتظاردارند از شهدای این واقعه تجلیل به عمل آید.

 

مصاحبه و تنظیم: فاطمه محمدرضایی

ارسال نظر

آخرین اخبار