یک داروساز‌ در گفتگو با «سراج24»:

یک داروساز با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم به واکسن ساخته شده توسط هر کشوری اعتماد کنیم، گفت: وقتی دقت کنیم می‌بینیم که دست‌ساخته بودن ویروس کرونا قوت بیشتری دارد بنابراین باید دقت زیادی در درمان داشته باشیم و با حساسیت گام برداریم به همین جهت نمی‌توانیم به راحتی هر درمانی را بپذیریم.

 نمی‌توانیم به واکسن ساخته شده توسط هر کشوری اعتماد کنیم
یک داروساز با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم به واکسن ساخته شده توسط هر کشوری اعتماد کنیم، گفت: وقتی دقت کنیم می‌بینیم که دست‌ساخته بودن ویروس کرونا قوت بیشتری دارد بنابراین باید دقت زیادی در درمان داشته باشیم و با حساسیت گام برداریم به همین جهت نمی‌توانیم به راحتی هر درمانی را بپذیریم.

به گزارش گلستان 24، مریم نورخیز محجوب، دکتر داروساز در گفت‌وگو با سراج24، با اشاره به اینکه در طول 60 سال اخیر شاهد شیوع یک بیماری با این شدت همه‌گیری، تغییرشکل و میزان کشتار بالا نبودیم، اظهار کرد: در بین کادر درمان و پزشکان در خصوص کرونا ابهام وجود دارد که آیا کرونا یک بیماری طبیعی است یا اینکه این ویروس دست‌ساز بشر و برای نابودی نسل‌هاست.

وی ادامه داد: وقتی دقت کنیم می‌بینیم که دست‌ساخته بودن این ویروس قوت بیشتری دارد بنابراین باید دقت زیادی در درمان داشته باشیم و با حساسیت گام برداریم به همین جهت نمی‌توانیم به راحتی هر درمانی را بپذیریم.

این داروساز با بیان اینکه از روز نخست اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، وزارت بهداشت مرتب پروتکل‌های درمان را تغییر داده است، بیان کرد: درحال حاضر که در بهمن 99 قرار داریم درمان قطعی برای این بیماری پیدا نکردیم و این موضوع ما را به این سمت هدایت می‌کند که در درمان کرونا به ‌شدت سخت‌گیرانه عمل کنیم بنابراین نمی‌توان به داروهای ساخته هر کشوری اعتماد کرد.

وی اشاره کرد: یک زمانی می‌گفتیم علومِ پزشکی در اختیار انسان است و پزشک به خاطر سوگندی که یاد کرده است نمی‌تواند برخلاف آن عمل و با جان انسان بازی کند، متأسفانه امروز در دنیا باورهای اخلاقی حکم‌فرما نیست و در درمان و دارو شاهد کارهای ضداخلاقی هستیم و همین، مسئله را به این سمت می‌برد که نمی‌توانیم به واکسن ساخته شده توسط هر کشوری اعتماد کنیم.

هدف انگلیس و آمریکا از ارسال واکسن به کشورهای دیگر معلوم نیست

نورخیز محجوب با اشاره به اینکه هدف انگلیس و آمریکا از ارسال واکسن به کشورهای دیگر معلوم نیست، تصریح کرد: واکسن فایزر در آمریکا عارضه‌های جدی در بین مردمان این کشور ایجاد کرده است اما اگر حتی واکسن فایزر مطلوب بود نمی‌توانستیم به آمریکا اعتماد کنیم چون معلوم نبود واکسنی که به ایران می‌دهند همان واکسن مطلوب باشد.

وی اضافه کرد: در طول سالیان متمادی به کرات شاهد بودیم دارویی که در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود آن دارویی نیست که به کشورهای آفریقایی و یا آسیایی داده می‌شود و مصادیق آن نیز موجود است. بنابراین نباید در خصوص یک بیماری ناشناخته که درمان قطعی برای آن وجود ندارد داروی ساخته شده توسط کشوری را استفاده کنیم که ممکن است خودش ایجادکننده آن بیماری باشد.

این داروساز تشریح کرد: برای کارآزمایی بالینی دارو قبل از ورود به بازار 5 تا 7 سال زمان نیاز است البته پس از ورود به بازار نیز افرادی تحت کارآزمایی بالینی قرار می‌گیرند. آزمایش دارو و واکسن توسط غرب در کشورهای آفریقایی چیز جدیدی نیست و همیشه این اقدام را به‌صورت نامحسوس انجام می‌شود.

کشورهای سازنده دارو اجازه کارآزمایی بالینی در کشور شان را ندارند

وی افزود: کشورهای سازنده واکسن هیچ‎گاه کارآزمایی بالینی را در کشورهای خودشان انجام نداده و آن را در کشورهای محروم که دولت‌مردان نابخرد دارند انجام می‌دهند؛ البته باید متذکر شویم که این کشورهای سازنده از نظر قوانین حقوقی اجازه ندارند کارآزمایی بالینی را در کشور خودشان انجام دهند.

نورخیز محجوب اظهار کرد: مسئولین توان داخلی را در تمامی حوزه‌ها از جمله صنعت، اقتصاد و پزشکی باور ندارند و عدم اعتماد به تولید داخل حاصل عدم باور مسئولین نسبت به توانمندی دانشمندان و متخصصین ایرانی در تمامی عرصه‌هاست. بسیاری از مسئولین و دولتمردان از لحاظ فکری خودفروخته هستند و تصور می‌کنند ایرانی نمی‌تواند.

مافیای دارویی کشور اجازه حمایت از محققین را نمی‌دهد

وی در خصوص پیشرفت‌های حوزه داروسازی خاطرنشان کرد: در حوزه دارویی پیشرفت‌های خوبی را داشتیم، در داروهای نوترکیب، نانوداروها، داروهای حوزه بیوتکنولوژی دستاوردهای خوبی را داریم ولی حمایت لازم انجام نمی‌شود. بعد از گذشت این همه سال هنوز مافیای دارویی در کشور حکفرماست و اجازه نمی‌دهند حمایت لازم از محققین صورت گیرد.

این داروساز با اشاره به واردات دارو تصریح کرد: واردات بی‌رویه دارو و این باور در بین مردم و پزشکان که داروی ایرانی به درد نمی‌خورد بسیار مشاهده می‌شود این در حالی است که شرکت‌های داروسازی خوبی در کشور دارند که محصول آنان با برندهای خارجی برابری می‌کند. در تجهیزات و لوازم یکبار مصرف پزشکی تجربه‌ها دلالت بر این دارد که خائنینی در کشور وجود دارد که بین مسئولین رسوخ کرده و سیاست‌گذاری‌ها را به سمتی هدایت می‌کنند که باور به ایران و ایرانی کم شود.

وی با بیان اینکه در ذهن ایرانیان اقناع‌سازی کردند که کالای ایرانی کیفیت ندارد و این تفکر پس از سال‌ها به یک باور در جامعه ایرانی تبدیل شده است، بیان کرد: به واسطه شغل داروسازی با بسیاری از افراد جامعه اعم از باسواد و کم‌سواد سروکار داریم که حتی باسوادان نیز به ما می‌گویند داروی خارجی بدهید؛ این باور که مردم فکر می‌کنند که هر کالای خارجی با کیفیت و کالای ایرانی بی کیفیت است حاصل دستاورد کار روی ایرانی‌هاست.

سیاست‌مداران باید توان جوان ایرانی را باور کنند

نورخیز محجوب گفت: اگر توانمندی خود را باور کنیم می‌توانیم نقایص خود را رفع کرده و رشد مضاعفی را شاهد باشیم. سیاست‌مداران باید توان جوان ایرانی را باور کنند در این صورت در دهه‌های آینده پیشرفت مضاعفی را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌ها، تدابیر غلط و واردات در حوزه‌های پزشکی و دارویی را شاهد بودیم، تشریح کرد: در بحث «جمعیت» نیز سیاست‌گذاری غلطی را شاهد بودیم و زمان طلایی افزایش جمعیت را در ایران از دست دادیم و از 50 سال زمان مفید که سیاست‌مداران می‌توانستند استفاده کنند تنها 30 سال باقی مانده است. اگر بتوانیم جمعیت را تقویت کنیم یک جمعیت نوپا، بارور و مولد را در تمامی عرصه‌ها از جمله اقتصاد و فرهنگ خواهیم داشت ولی اگر این زمان از دست برود ایران از دست خواهد رفت.

این داروساز با تأکید بر اینکه بیماری کرونا هنوز ناشناخته و در خصوص ذات بیماری به یک قطعیت نرسیدیم، یادآور شد: محدودیت‌های ایجاد شده به‌دلیل شیوع این بیماری در حوزه‌های اقتصاد و زندگی مردم تأثیر منفی داشته است که با ورود واکسن به بازار و کنترل بیماری بار از سیستم درمان برداشته خواهد شد، برخی مشاغل رونق خود را به دست خواهند آورد و مشکلات روحی و افسردگی کاهش پیدا خواهد کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار