در 86% موارد ابتلای خفیف به کووید 19، از دست دادن بویایی گزارش شده است.

 این علامت کرونا در 90 درصد مبتلایان مشاهده شده است
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، محققان اروپایی دریافته اند که افرادی که به درجات خفیف بیماری کرونا مبتلا می شوند، نسبت به سایر کسانی که بصورت جدی یا ملایم تری این بیماری را تجربه کرده اند، حس بویایی خود را بیشتر از دست خواهند داد. براساس این مطالعه تقریبا تمام کسانی که بویایی خود را از دست داده اند، ظرف 6 ماه به حالت عادی بازخواهند گشت.  
 
محققان بین ماه های مارس تا ژوئن در 18 بیمارستان اروپا 2581 بیمار مبتلا به کووید 19 را مورد بررسی قرار دادند و روی تعلیل در بویایی(OD) یا ازبین رفتن آن مطالعاتی انجام دادند.  OD یکی از شایع ترین علائم ابتلا به ویروس کروناست. 
 
از بین رفتن بویایی در 85.9% کسانی که به درجات خفیف کرونا مبتلا شده بودند مشاهده شد، این علامت در موارد متوسط 4.5% و در درجات شدید ابتلا به بیماری 6.9% گزارش شد. درصورتی که فرد دارای هیچ نشانه ای از التهاب ویروسی نبود، بعنوان فردی با ابتلا به درجه ضعیف بیماری قلمداد می شد و می توانست در خانه درمان شود.
 
در گزارش بیماران بصورت میانگین 21.6 روز بویایی خود را از دست داده بودند اما یک چهارم از این بیماران تا 60 روز هنوز بویی حس نمی کردند. محققان همچنین از تست بررسی مخاط بینی استفاده کرده و متوجه شدند که حس بویایی در 54.7% از موارد خفیف و 36.6% از موارد بحرانی ابتلا به کووید 19 مشاهده شده است. 
 
طبق تحقیقات OD بسیار در موارد خفیف شایع است و 95% از بیماران در این دسته طی 6 ماه اغلب بویایی خود را باز می یابند. امتیاز دهی به بیماران در این تحقیق براساس امتیاز دهی سازمان بهداشت جهانی به شدت بیماری کرونا صورت پذیرفت. افراد جوان تر نسبت به سالخوردگان بیشتر بویایی خود را از دست داده اند اما علت هنوز مشخص نیست. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار