طرح « پذیرفتن و ارزش‌گذاری» به هم‌جنس‌بازها که در گزارش اولیه‌ی شورای کاتولیکی بدان اشاره‌شده بود؛ بارأی منفی دوسوم اسقف‌های حاضر در شورا، رد شد.

شورای کاتولیکی: ناکامی هم‌جنس‌بازها

طرح « پذیرفتن و ارزش‌گذاری» به هم‌جنس‌بازها که در گزارش اولیه‌ی شورای کاتولیکی بدان اشاره‌شده بود؛ بارأی منفی دوسوم اسقف‌های حاضر در شورا، رد شد. در گزارش نهایی چنین آمده است: هیچ راهی برای وفق دادن ائتلاف هم‌جنس‌بازها با ازدواج و تشکیل خانواده‌ی سنتی موردنظر خدا وجود ندارد بااین‌حال؛ مردان وزنان با تمایلات هم‌جنس گرایانه باید موردپذیرش و احترام واقع شوند و از هر عملی که نشانه‌ای از تبعیض ناعادلانه است اجتناب گردد.

به گزارش گلستان 24 :بیش از 200 اسقف از سرتاسر جهان، برای بحث و تبادل‌نظر درباره‌ی موضوعات اساسی خانواده به مدت دو هفته در شهر واتیکان پشت درهای بسته به شور نشستند.  در گزارش نخستین این شورا نشانه‌هایی از شکاف در اعتقادات و نظرات راسخ اعضای کلیسا پیرامون پذیرش تمایلات هم‌جنس گرایانه در قرن 21 مشاهده می‌شد اما در گزارش نهایی این مسئله مردود اعلام شد. کریستوفر لمب از مجله‌ی کاتولیکی The Tablet می‌گوید که به‌زعم رد حقوق هم‌جنس‌گراها، این گزارش یک پیروزی بزرگ برای هم‌جنس‌گراها محسوب می‌شود؛ چراکه اغلب اسقف‌های حاضر در شورا از کشورهایی آمده بودند که هم‌جنس‌گرایی غیرقانونی است اما یک‌سوم بر پذیرش آن رأی داده بودند.

وی که حامی حقوق هم‌جنس‌گراها است اضافه می‌کند: این نشان می‌دهد که ما به زبان جدیدی برای صحبت در مورد زوج‌های هم‌جنس‌باز و هم‌جنس‌گرایی در کلیسا نیاز داریم، ما تا حدودی موردپذیرش واقع شدیم.

این امر باعث نگرانی بسیاری از مسیحیان و مخالفان هم‌جنس‌بازی  شده است و نظرات مختلفی در این باب از سوی افراد و رسانه‌ها بیان‌شده است؛

بسیاری از رسانه‌ها این امر را به زلزله‌ای تشبیه کرده و گزارش اخیر را مایه‌ی شرم واتیکان دانسته‌اند. الیزابت اسکالیا، روزنامه‌نگاری است که در مورد این گزارش می‌نویسد: همه‌ی ما باید دعا کنیم و از خداوند بخواهیم که اعضای شورا و خردهای آنان را به رستگاری راهنمایی کند و تا تشکیل شورای بعدی در سال آینده به دعا کردن ادامه دهیم. این امر نگرانی بزرگی است. 

کاتولیک

مجله‌ی Catholic Vote در این مورد می‌نویسد: هنوز هم بسیاری از انسان‌های نیک وجود دارند که این امر را نشانه‌ای از آخرالزمان تلقی می‌کنند و معتقدند که روح‌القدس اجازه نخواهد داد کلیسا به‌اشتباه بیفتد. بر همه‌ی ما واجب است که کلیسا را از نو بسازیم.

پاراگراف 55 از گزارش نهایی که در طول هفته‌ی اخیر بارها توسط رسانه‌های مختلف به تقریر درآمده است این است که هیچ راهی برای وفق دادن ائتلاف هم‌جنس‌بازها با ازدواج و تشکیل خانواده‌ی سنتی موردنظر خدا وجود ندارد بااین‌حال؛ مردان وزنان با تمایلات هم‌جنس گرایانه باید موردپذیرش و احترام واقع شوند.

درواقع این شورا؛ اختلاف‌نظرهای کلیساها را در مورد مسئله‌ی خانواده بر همگان روشن کرد. محافظه‌کاران از این گزارش به‌عنوان یک « خیانت» نام بردند.

کاردینال ویلفرید فوکس نپیر در مصاحبه‌ی رادیویی در این خصوص گفت: به دو دلیل مردم در این مورداحساس نگرانی می‌کنند؛ اول اینکه بایستی حضور هم‌جنس‌بازها در جامعه را یک‌چیز مثبت تلقی کنند.در ثانی، واقعیت این است که مردم باید دسترسی این افراد به مراسم آیینی دینی را تسهیل کنند.

ارسال نظر

آخرین اخبار