مدیر کل محیط زیست گلستان:

مدیر کل محیط زیست استان گلستان گفت: کمبود تجهیزات اطفای حریق در نقاط حادثه خیز جنگل‌های هیرکانی؛ روند اطفای حریق جنگل‌ها را کند می‌کند.

کمبود امکانات اطفای حریق، بلای جان جنگل‌های هیرکانی

محمدرضا کنعانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گلستان 24 اظهار کرد: به غیر از پارک ملی گلستان در هیج منطقه حفاظت شده دیگری زیر ساخت های اطفای حریق مهیا نیست.

 وی افزود: تجهیزات اطفای حریق فقط در پارک ملی گلستان مهیا است و هر ساله مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای به‌روز کردن این تجهیزات هزینه صرف می شود و به همین دلیل با ایجاد کوچکترین آتش سوزی به سرعت مدیریت می‌شود. اما این اتفاق برای دیگر مناطق حفاظت شده در استان هنوز نیفتاده است و بدون شک چنانچه تجهیزات اطفای حریق در این مناطق بخصوص جهان نما که بسیار پر تردد هم هست ایجاد شود به هنگام هر گونه آتش سوزی اطفای حریق سریع تر انجام خواهد شد.

مدیر کل محیط زیست استان گلستان در رابطه با نصب سیستم های هشدار دهنده در پارک ملی گلستان هم گفت: با تفاهم نامه ای که با حضور وزارت ارتباطات و فناوری ، محیط زیست و استانداری گلستان منعقد شد مقرر شد تا وزرات ارتباطات با هزینه خود، دوربین های پایش و سیستم های حرارتی هشدار دهنده را در این پارک نصب کند که مراحل اولیه نصب تجهیزات انجام شده اما به دلیل اشکالاتی که در نرم افزار این طرح وجود داشت که در دست بررسی است هنوز این طرح برای استفاده به این اداره کل تحویل داده نشده است.

وی تصریح کرد: این طرح برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در گلستان در حال اجرا است و امید داریم هر چه سریعتر تحویل محیط زیست استان شود.

کنعانی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل آتش سوزی ها در مناطق جنگلی حفاظت شده از جمله منطقه جهان نما، افزایش تردد گردشگران و آشنا نبودن آنان به این مناطق است.

به گفته وی، مسئولان امر باید برای ساماندهی حضور گردشگران در این منطقه اقدامات جدی انجام دهند چرا که بسیاری از گردشگران بومی و غیر بومی بدون آموزش وارد مناطق جنگلی و حفاظت شده می شوند و در برخی

مواقع بدون رعایت اصول طبیعت گردی موجب صدمات چون آتش سوزی جنگل ها می شوند.

وی یادآور شد: آتش سوزی جهان نما طبق برآوردهای انجام شده 129 هکتار از این منطقه دچار خسارت ناشی از آتش شده است.

کنعانی ادامه داد: بدون شک از نقش عامل انسانی در ایجاد غیر عمدی آتش سوزی ها نمی توان غافل شد و این مساله با فرهنگ سازی حفاظت و نگهداری از محیط زیست و گونه های جانوری و همچنین برنامه ریزی دستگاه های اجرائی مسئول برای حضور گردشگران و ایجاد زیر ساخت تجهیزات اطفای حریق برای این مناطق قابل کنترل است.

مدیر کل محیط زیست گلستان با بیان اینکه منطقه جهان نما یکی از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده در استان است، اظهار کرد: منطقه جهان نما با بیش از 30 هزار هکتار وسعت تحت مدیریت محیط زیست استان قرار دارد که 20 هزار هکتار آن در شهرستان کردکوی واقع شده است.

وی افزود: بعد از آتش سوزی جهان نما یک آتش سوزی کوچکتر دیگر در منطقه اسب چر و ارتفاعات سوسچال در داخل منطقه حفاظت شده هیرکانیا به وقوع پیوست که با حضور به موقع نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مستقر در محیط‌بانی شهید شاهکوه محلی چهارباغ و ماموران منابع طبیعی شهرستان شاهرود پس از 8 ساعت تلاش بی وقفه مهار شد که در این آتش سوزی نیز بیش از 25 هزار متر مربع از گیاهان مرتعی طعمه حریق شدند.

وی ادامه داد: آخرین آتش سوزی مربوط به جزیره میانکاله است که در 6 مهرماه امسال رخ داد و با تو جه به اینکه از نظر جغرافیایی آتش سوزی در محدوده استان گلستان رخ داده بود اما به لحاظ مدیریتی در محدوده مازندران قرار دارد و از هر دو استان که بیشتر نیروها از گلستان اعزام شده بودند در اطفای آن مشارکت داشتند و طبق برآورد ها 13 هکتار از اراضی میانکاله دچار خسارت شده است.

کنعانی تاکید کرد: به هنگام وقوع حریق جنگل‌ها برای محیط زیست مرز و جغرافیا مهم نیست و آنچه برای ما اهمیت دارد اطفای به موقع حریق با اعزام نیروها است.

مدیر کل محیط زیست گلستان در پایان گفت: اگر چه در آتش سوزی‌های اخیر تلفات جانوری نداشتیم اما نباید از این مساله غافل شد که به هر حال زیستگاه آنان دچار خسران شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار