رئیس محیط زیست گمیشان:

رئیس محیط زیست گمیشان گفت: لاشه یک قلاده فک خزری تلف شده درسواحل گمیشان کشف شد.

یک قلاده فک خزری تلف شده درسواحل گمیشان کشف شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گلستان24، رئیس محیط زیست گمیشان با اعلام این خبر گفت: بدنبال خبر واصله به محیط زیست،مبنی برمشاهده شدن لاشه فک خزری درسواحل گمیشان ،بررسی های لازم،کالبدشکافی اندامها ونمونه برداری لازم از اندامهای موردنظر(نمونه چربی،کبد،ریه،عضله فک،استخوان فک و...) وبیومتری بدن حیوان انجام شد تا علت مرگ حیوان،سن وسایرشرایط زیستی جانوار پستاندار مشخص واین اطلاعات درتحقیقات بعدی دانشگاههای معتبر استفاده شود.

مرادی افزود :جنس حیوان تلف شده ماده بوده وازشکم حیوان یک جنین بدست آمد ولاشه حیوان پس از  نمونه برداری  به صورت بهداشتی درمحل دفن شد.

وی گفت : از تمامی مردم وصیادان وگردشگران تقاضا می کنیم درحفظ وحراست از این گونه با ارزش وکمیاب و درخطر انقراض کوشا باشند و در صورتی که موردی ازگیرافتادن حیوان در دام صیادی ومصدومیت وتلفات فک اتفاق افتاد به ادارات محیط زیست ومرکز تحقیقات فک خزری درجزیره آشوراده گزارش کنند.

فک خزری،تنها حیوان پستاندار دریای خزر است و اهمیت خاصی درچرخه زیستی و اکولوژیکی دریای خزر دارد.

فک‌ها یا خوکان دریایی، با نام علمی باله‌پایان (Pinnipedia)، گروه بزرگی از جانوران پستاندار نیمه آبزی و باله‌داری هستند که گونه‌هایی مانندگراز دریایی،  فک خز دار ، شیر دریایی، فیل دریایی،  فک گوش دار ، فک بی گوش و برخی گونه‌هایی از این دست را در بر می‌گیرد فک ها موجودات دو زیست محسوب میشوند و در بسیاری از فک‌ها، لاله گوش دیده نمی‌شود.

در فک‌ها، دست و پا دارای پرده شناست و دم‌شان کوتاه است؛ بجز موارد محدود از آب بیرون نمی‌آیند و به زحمت بیرون از آب روی زمین راه می‌روند.

گونه ای از فوک ها فوک خزری است که یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند، این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود و به علت صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیّت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار