مدیر دفتر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای گلستان :

مدیر دفتر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: ر طول حدود ۲۰ کیلومتر نخست رودخانه زیارت ، چند صد واحد در این بستر واقع شده اند که اخطارهایی برای ساکنین صادر و تعدادی هم به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وجود صدها واحد مسکونی در بستر رودخانه زیارت

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، شجاع شفیعی اظهار کرد: بخش هایی از جاده فعلی زیارت در داخل روستا و یا مسیر منتهی به ناهارخوران در داخل بستر رودخانه واقع شده است که ریسک خطر پذیری و خسارت های احتمالی ناشی از وقوع سیل های ناگهانی رو دوچندان می سازد که باید با سازه های فنی مهندسی موضعی کم خطر سازی شود.

وی افزود: حداکثر ظرفیت آب گذری رودخانه زیارت ۶۵ متر مکعب بر ثانیه است اما در برخی از نقاط در پیرامون و داخل بافت مسکونی روستا، حداکثر آبگذری به ۲ تا پنج مترمکعب کاهش می یابد.

 شفیعی افزود: سازه های تقاطعی احداثی روی رودخانه زیارت ، تخریب حریم و بستر رودخانه سبب شده تا ظرفیت آبگذری رودخانه تا ۳۰ برابر کاهش یابد و احتمال بروز سیل و آبگرفتگی بطور محسوسی افزایش یابد.

شفیعی گفت: در مطالعات صورت گرفته برای دوره بازگشت سیل در مقیاس ۵۰ ساله رودخانه زیارت، با در نظرگرفتن اقلیم منطقه، توپوگرافی حوزه آبخیز زیارت و کاربری اراضی پیرامونی سیلاب هایی با حجم ۶۰ مترمکعب بر ثانیه در این منطقه دور از انتظار نیست. 

شفیعی ادامه داد: تعدادی از پل های واقع در رودخانه زیارت باید اصلاحات عرضی و ارتفاعی انجام دهند زیرا شرایط فعلی این سازه سبب انباشت ذرات جامد موجود در سیلاب ها نظیر سرشاخه های درختان، تنه و کنده درختان افتاده می شود و این موضوع سبب جمع شدن انباشت سیلاب شده و قدرت تخریب سیلاب ها را افزایش می دهد.

مدیر دفتر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت : شدت بارش‌ها و زمان بارش ها نقش تعیین کننده در حجم سیل و رسوبات انتقالی از مناطق بالادستی رودخانه به سمت روستای زیارت و شهر گرگان دارد که برای برآورد حجم دقیق این سیلاب های ناگهانی نیازمند مطالعات هستیم .

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار