مدیرکل هواشناسی گلستان:

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: سیل احتمالی در زیارت خسارت های بیشماری در گرگان بر جای می گذارد حتی از نظر وسعت و شدت تخریب با سیل اخیری که در آلمان رخ داده است بیشتر خواهد بود.

سیل  احتمالی در زیارت بسیار مخرب خواهد بود

به گزارش خبرنگار گلستان 24،  داداشی اظهار کرد: ویژگی های توپوگرافی زیارت  نظیر،  وجود دیواره های بلند و مرتفع ، احتمال به دام افتادن رطوبت موجود  در جریانات  شمالی از سوی خزر در این محدوده  و تغییرات ناگهانی دما  به ویژه در محدوده شمال زیارت امکان شکل گیری ابرهای جوششی و بارش های سیل آسا محتمل است موضوعی که در ماه های اخیر شاهد آن بوده و بارش هایی حدود ۱۰ میلیمتر و بیشتر به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد :‌ سیل  احتمالی در زیارت خسارت های بیشماری در گرگان بر جای می گذارد حتی از نظر وسعت و شدت تخریب با سیل اخیری که  در آلمان رخ داده است بیشتر خواهد بود.

 وی گفت : امکان جلوگیری از بروز چنین سیلاب هایی که وجود ندارد اما می توان با  بهبود و ارتقای مقوله پیش بینی های کوتاه مدت و خیلی سریع ، شدت خسارت و تخریب احتمالی آن را کاهش دهیم.

داداشی گفت :‌ از زمانی که ابرهای جوششی به عنوان مولد بارش های سیل آسا  تشیکل می شوند و تا زمانی که ابرها تخلیه می شوند حداکثر ۲ ساعت زمان نیاز است یعنی برابر عکس العمل در برابر این رخداد جوی فرصت کافی در اختیار نداریم.

 وی گفت :‌ استفاده از رادارهای هواشناسی تنها راه  پیش بینی ایجاد چنین ابرها و بارش های سیل آساست یعنی اگر می خواهیم چنین بارشی را به مردم اطلاع رسانی کنیم باید رادارهای هواشناسی استان را افزایش دهیم.

وی گفت : با امکانات و تجهییزات فعلی هواشناسی شاید نتوانیم  به موقع و در زمان مناسب چنین بارش هایی را  اطلاع رسانی کنیم و این خطر بالقوه برای گرگان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار