رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس:

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: زیستگاه‌های آبی گنبدکاووس نخستین میزبانان پرندگان مهاجر از مسیر ترکمنستان به ایران است.

زیستگاه‌های آبی گنبد نخستین میزبانان پرندگان مهاجر است

به گزارش گلستان 24، احمد احمدی با بیان اینکه پرندگان مهاجر وارد تالاب های گنبد شده اند، اظهار کرد: گلستان ۲۲ زیستگاه مهم برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی دارد که هشت مورد شامل سه تالاب بین المللی "آلماگل، آلاگل و آجی گل"، دریاچه شور، آبندان‌های آب گشت، سد دانشمند، سد گلستان و آبندان‌های اینچه برون در این شهرستان واقع است.

وی افزود: برخی از گونه‌های پرندگان مهاجر مانند "چنگر، خوتکا و حواصیل" به دلیل حضور چندین ساله در منطقه و زادآوری به پرندگان بومی زیستگاه‌های آبی گنبدکاووس تبدیل شدند.

احمدی با بیان اینکه در سرشماری سال گذشته حدود ۷۰ هزار قطعه انواع پرنده مهاجر وارد زیستگاه‌های آبی گنبدکاووس شدند، گفت: کاهش نزولات جوی و افزایش دمای هوای امسال باعث پایین آمدن سطح آب تالاب‌های شهرستان شد که به طور قطع این وضعیت بر میزان ورودی جمعیت پرندگان مهاجر تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی یادآور شد: سه تالاب بین‌المللی واقع در ناحیه شمالی و مرزی گنبدکاووس با عمق تقریبی ۲ تا چهار متر در مجموع حدود سه هزار هکتار مساحت دارند که در این بین تالاب آلاگل حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، تالاب آلماگل حدود ۳۰۰ هکتار و تالاب آجی گل حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارند که هم اینک مجموع آب این تالاب‌ها به حدود ۱۵ میلیون متر مکعب می‌رسد که در مقایسه با سال‌های قبل بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

احمدی افزود: میزان مراقبت و حفاظت از زیستگاه‌های آبی گنبدکاووس در فصل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بیشتر می‌شود و محیط بانان مستقر در محیط‌بانی آلاگل به صورت شبانه روزی با استفاده از خودرو، موتورسیکلت، قایق موتوری و پای پیاده در منطقه گشت زنی خواهند کرد.

وی گفت: از مجموع ۳۰۴ گونه پرنده که در گلستان شناسایی شده است ۱۰۷ گونه بومی استان، ۹۷ گونه زمستان گذران، ۸۱ گونه برای تولید مثل و ۱۹ گونه به طور اتفاقی دیده شدند.

وی افزود: مطابق آخرین فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، گونه اردک سرسفید در معرض انقراض و غاز پیشانی سفید، اردک مرمری و پلیکان پاخاکستری از گونه‌های آسیب پذیر در زیستگاه‌های گنبدکاووس هستند.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار