تکمیل ظرفیت آرامستان گرگان در چند سال گذشته مسئولان شهری را به خرید زمینی واداشت که اکنون مشخص شده فاقد شرایط مناسب است با این وضعیت روند دفن در مکان قبلی آن هم در شرایط سخت ادامه خواهد داشت.

تکمیل ظرفیت آرامستان گرگان/ خرید زمینی که مناسب اموات آینده نبود

به گزارش گلستان 24، اعضای دوره سوم شورای شهر مصوبه ای را برای خرید زمین آرامستان جدید گرگان، در محور آق قلا تصویب کردند و در آن زمان اعلام شد که با خرید این زمین، گرگان تا سال ها نیازی به آرامستان جدید نخواهد داشت.

اما با شروع به کار شورای چهارم، اعضای جدید با اعتقاد به این که زمین خریداری شده مناسب این کاربری نیست، با اجرای آن مخالفت کردند. به عبارتی دیگر زمینی توسط شورای شهر خریداری شد و اکنون از خرید آن پشیمانند. حال، علی رغم فعالیت چهار دوره از شورای شهر، گرگان همچنان از آرامستان تاریخی خود برای دفن اموات شهر و روستاهای اطراف استفاده می کند.

نبود فضا برای دفن اموات در آرامستان گرگان از یک سو و بالابودن هزینه دفن از سوی دیگر باعث شده تا شهروندان بیش از گذشته ناراضی باشند.

پرداخت هزینه زیاد دفن برای بازماندگان دشوار است

زهرا جبلی که برای شرکت در مراسم تدفین یکی از اقوام خود به امامزاده عبدالله مراجعه کرده از بالا بودن قیمت قبر اظهار نارضایتی کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب حاکم در کشور هزینه این چنینی برای دفن بسیار سنگین است.

این شهروند گرگانی از کمبود فضا در آرامستان گرگان گلایه کرد و به خبرنگار مهر، گفت: طی چند سال گذشته بارها بین مزار پدر و پدربزرگم را برای دفن شخص دیگری کندند که ظاهرا با جسد قبلی مواجه شدند.

طی چند سال گذشته بارها بین مزار پدر و پدربزرگم را برای دفن شخص جدیدی کندند که ظاهرا با جسد قبلی مواجه شدند.

وی ادامه داد: این اقدام متولیان بسیار دردناک است چراکه هزینه ای که بابت دفن اموات خود پرداخت می کنیم ظاهرا کفاف برنامه ریزی مسئولان را نمی دهد.

جبلی خواستار پیگیری جدی مسئولان برای انتقال دفن اموات به مکان جدیدی شد و گفت: نیاز است فضای دیگری مانند امام زاده عبدا.. برای اموات شهروندان مهیا شود.

جدای از این موضوع که در بخش ­های مرکزی آرامستان گرگان به دلیل کمبود فضای مناسب، اموات به طور طبقاتی دفن می­ شوند. توسعه یکباره و رشد برنامه ریزی نشده شهر گرگان هم موجب شده تا اکنون این قبرستان در مرکز شهر واقع شده و مشکلاتی نظیر ترافیک و مجاورت با سکونت مردم را در پی داشته باشد.

وجود قبرستان در محدوده قانونی شهرها ممنوع است

در همین راستا یک کارشناس ارشد مدیریت شهری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این نکته که مطابق مقررات و ضوابط شهرسازی، وجود قبرستان در محدوده قانونی شهرها ممنوع است، افزود: آرامستان کنونی گرگان در محدوده قانونی شهر و در یک بافت مسکونی واقع شده است.

عماد سرگزایی ادامه داد: آرامستان گرگان از نظر خدماتی نیز شرایط مناسبی ندارد چراکه در برخی از ساعات روز مشکلاتی چون انباشت زباله، حضور بیش از حد متکدیان، دستفروشی و حتی معضلات اجتماعی را شاهد هستیم.

وی نزدیکی سکونت شهروندان با آرامستان را موجب ایجاد مشکلاتی چون ازدحام جمعیت در روزهای پایانی هفته دانست و تصریح کرد: بسیاری از شهروندان که در مجاورت با آرامستان ساکن هستند از سر و صدا و آلودگی­ های صوتی و سایر آلودگی­ هایی که به دلیل وجود آرامستان در این محدوده از شهر ایجاد شده است، گلایه­ مندند.

بسیاری از شهروندان که در مجاورت با آرامستان ساکن هستند از سر و صدا و آلودگی­ های صوتی و سایر آلودگی­ هایی که به دلیل وجود آرامستان در این محدوده از شهر ایجاد شده است، گلایه­ مندند.

به اعتقاد کارشناسان در مکان­ یابی آرامستان جدید اصول مختلفی باید رعایت شود. آرامستان جدید از نظر فاصله از شهر و دسترسی شهروندان باید در نقطه مناسبی باشد؛ محدوده آرامستان در مسیر بادهای غالب قرار نداشته باشد، طراحی فضای کالبدی داخل آرامستان، فضای سبز، مجموعه اداری و خدماتی، معابر داخلی و پارکینگ پیش بینی شود.

این صاحب نظران معتقدند امکانات مختلفی چون زباله سوز (البسه سوز) سردخانه، مسجد، سالن سوگواری، تصفیه خانه، درمانگاه، گل ­فروشی، ایستگاه اتوبوس، پاسگاه انتظامی، واحدهای تجاری نیز باید در فضای آرامستان ایجاد شود.

برای اطلاع از سیاست های مدیریت شهری دراین باره خبرنگار مهر به سراغ رئیس کمیسیون خدمات شهری و فضای سبز شورای اسلامی شهر گرگان رفت تا از وضعیت آرامستان جدید مطلع شود.

زمین خریداری شده مناسب آرامستان نیست

محمدابراهیم جرجانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این نکته که در سال های گذشته زمینی با کاربری آرامستان در محور گرگان آق قلا خریداری شد، افزود: به طور کلی این زمین فاکتورهای لازم برای اختصاص دادن به کاربری مانند آرامستان را ندارد.

وی ادامه داد: مساحت زمین در نظر گرفته شده آرامستان، هشت هکتار است که برای مدت طولانی پاسخگو نیاز شهروندان با توجه به افزایش جمعیت گرگان نخواهد بود.

این عضو شورا ضمن اشاره به فاصله این زمین از شهر و طرح مشکل دسترسی سخت آن برای مردم، گفت: با توجه به تردد سخت شهروندان به احتمال زیاد، مورد استقبال آن ها با این کاربری قرار نخواهد گرفت.

زمین خریداری شده آرامستان به بازارچه تبدیل می شود

جرجانی در پاسخ به این سوال که در صورت جانمایی مکان دیگری برای آرامستان، کاربری این زمین چه خواهد شد، گفت: به احتمال زیاد این زمین به بازارچه تبدیل شود تا مردم برای خرید مایحتاج زندگی خود به آن مراجعه کرده و از طرفی ساماندهی دستفروشان به نوعی انجام خواهد شد.

وی با بیان این نکته که باید آرامستان در مجاور فضای مذهبی قرار گیرد، افزود: در جلساتی که تشکیل شد دوستان بحث قرار دادن آرامستان در امام زاده روشن آباد و کریم آباد را مطرح کردند اما به صورت جدی به این موضوع هنوز نپرداختیم.

علی رغم تاکید کارشناسان مبنی بر این که آرامستان باید خارج از محدوده شهری باشد، رئیس کمیسیون خدمات شهری و فضای سبز شورای اسلامی شهر گرگان خریداری زمین های اطراف امام زاده عبدا.. را راهکاری برای رفع کمبود فضای آرامستان دانست و تصریح کرد: با زیبا سازی این مکان، امام زاده عبدا.. بهترین برای نقطه با کاربری آرامستان خواهد بود.

خریداری زمین های اطراف امام زاده عبدا.. بهترین راهکار برای رفع کمبود فضای آرامستان است.

در همین رابطه عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر گرگان از تصمیمات شتابزده اعضای شورا اظهار نارضایتی کرد و گفت: نحوه آغاز یک موضوع تا نتیجه گیری آن، خوب مدیریت نمی شود.

محمدرضا سبطی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این نکته که ما معمولا کاری که مربوط به گذشته است را نفی می کنیم، افزود: درعین حال قبول دارم که مطالعات درست برای جانمایی زمین آرامستان در دوره مدیریت قبلی انجام نشد.

وی با تاکید بر این نکته که آرامستان باید در جایی قرار گیرد که بار و خاطره مذهبی در آن پررنگ باشد، افزود: با توجه به این موارد، تملک زمین های اطراف امام زاده عبدالله را رد نمی کنم.

تبدیل زمین خریداری شده آرامستان به پیست موتور سواری

وی در پاسخ به این سوال که سرنوشت زمینی که برای آرامستان خریداری شده چه خواهد شد، گفت: این مکان ممکن است به پیست موتور سواری تبدیل شود اما با این حال باید دید شرایط استفاده با چه کاربری را خواهد داشت.

این عضو شورا به زیبا سازی آرامستان و معماری مناسب با آن شرایط تاکید کرد و گفت: برای معماری آرامستان باید بهشتی بر روی زمین باید ایجاد کنیم.

وی به پیش بینی چند آرامستان در نقاط مختلف شهر برای دسترسی آسان شهروندان اشاره کرد و افزود: قاعدتا نباید فقط یک آرامستان در شهر داشته باشیم بلکه باید در چند نقطه شهر ارامستان جانمایی شود.

قاعدتا نباید فقط یک ارامستان در شهر داشته باشیم بلکه باید در چند نقطه شهر آرامستان جانمایی شود.

سبطی مهاجرپذیری گرگان و افزایش مساحت شهر را از جمله دلایل برای ایجاد چند ارامستان دانست و گفت: با افزایش مساحت شهر روستاهای اطراف به محدوده شهری اضافه خواهند شد بنابراین پیش بینی این شرایط از اکنون یک ضرورت است.

وی آرامستان ­ها و مساجد را فضای میراث فرهنگی و مذهبی برای کشور دانست و گفت: باید در احداث آرامستان به حضور گردشگر خارجی و نشان دادن این مکان به عنوان یک اثر مذهبی هم توجه شود.

اهمیت آرامستان‌ها در تاریخ بشریت به حدی بوده است که در بعضی موارد تنها نشانه‌ای که از تمدن برجا مانده از بشر را قبر می دانند تا جایی که حتی بعضی از تمدن‌ها مانند مصر را با مقابر آن می‌شناسند. همچنین با توجه به احترام خاصی که در فرهنگ‌های مختلف دنیا به آرامستان‌ها گذاشته می شود و مرور گذشته فرهنگی خودمان که اهمیت خاصی برای پیشینیان قائل بودند، در می یابیم که داشتن حساسیت به آرامستان امری بدیهی به شمار می رود.

صرف نظر از اهمیت این موضوع، قرار گرفتن آرامستان در فضایی برابر با استانداردهایی که برای آن تعریف شده یک ضرورت است چراکه توجه نداشتن به این استانداردها معضلاتی را برای شهروندان به همراه خواهد داشت از این رو انتظار می رود تا مسئولان شهری  ضمن در نظر گرفتن مباحث بهداشتی، زیست محیطی و دسترسی آسان برای مردم هرچه سریعتر برای تعیین آرامستان جدید اقدام کنند.

خبرنگار: الهام رئوفی فر/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار