در سیزدهمین روز سال نو شمسی که به روز طبیعت یا همان سیزده بدر نامگذاری شده است، خیل عظیم مسافران نوروزی و نیز مردم نقاط مختلف گلستان به دامن طبیعت رفتند.

مسافران نوروزی و مردم گلستان به دامن طبیعت رفتند

به گزارش گلستان 24، استان گلستان به خاطر دارا بودن مناظر بدیع و چشم اندازهای طبیعی و بویژه پارک های جنگلی و مناطق گردشگری، بقاع متبرکه، ساحل، دشت های سرسبز و بخشی از رشته کوه البرز درایام مختلف سال بالاخص روز 13 فروردین، میزبان خیل عظیم مردم این استان و مسافران نوروزی در روز طبیعت است.

این استان که سطح جنگل ها و مناطق جنگلی آن حدود ‪ ۴۳۰‬هزار هکتار بوده و از غرب تا شرق استان بطول تقریبی ‪ ۲۶۰‬کیلومتر امتداد دارد، مکانی مناسب برای گذراندن یک روز خوب و بیاد ماندهی در طبیعت است. 

برخی پارک های مشهور و زیبای جنگلی گلستان شامل پارک ملی گلستان، ناهار خوران، النگدره، امام رضا (ع)، قرق، دلند و کبودوال از قدیمی ترین تفرجگاه های طبیعی این استان به شمار می روند که با دارا بودن امکانات رفاهی مناسب، شرایط خوبی را برای استراحت و تفریح گردشگران فراهم کرده اند.

این پارک ها با مناظر و چشم اندازهای بسیار زیبا، دره ها و کوه ها، رودخانه ، چشمه سار، فضاهای روستایی ویژه و منحصر بفرد، گوشه ای از قابلیت های مهم تفریحی، توریستی این استان شمالی را به نمایش گذاشته اند.

علاوه بر پارک های جنگلی، وجود آبشارهای مختلف، بقاع متبرکه و امامزادگان، پارک های شهری، اماکن تاریخی، سواحل دریا، مناطق دشت و مراتع وسیع گلستان ازجمله مراتع چپر قویمه گنبدکاووس، پارک های جنگلی شهرهای مینودشت، گالیکش، نوده خاندوز ، رامیان، بندرگز و کردکوی نیز میزبان مسافران و مردم این استان در روز طبیعت است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از انجام تمهیدات لازم برای روز طبیعت ازسوی کارگروه گردشگری استان خبر داد و گفت: دراین روز با همکاری مدیریت پسماند و مدیریت شهری استانداری و شهرداری ها و نیز تشکل های زیست محیطی استان علاوه بر توزیع کیسه زباله بین مردم، زباله های تولیدی در اسرع وقت به مکان های بازیافت، دپو و یا دفن بهداشتی زباله ها منتقل خواهد شد. 

سیدهاشم موسوی نژاد افزود: یگان های حفاظت منابع طبیعی استان نیز در روز طبیعت در سطح پارک های جنگلی و مناطق حفاظت شده حضور دارند تا از قطع درختان و آتش شوزی های احتمالی جلوگیری شود.

وی از مردم و مسافران خواست در روز طبیعت از شکستن و قطع درختان خودداری و برای پخت و پز نسبت به تهیه هیزم یا زغال اقدام و درپایان روز نیز آتش را خاموش نمایند.

سیزده بدر سیزدهمین روز فروردین و از جشن های نوروزی است، در تقویم رسمی ایران این روز (سیزده بدر) روز طبیعت نامگذاری شده است و از تعطیلات رسمی است، برخی بر این باورند که در روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند، بعد از سیزده به در، جشن های نوروزی پایان می پذیرد. 

از مراسم هایی که بیشتر در روز طبیعت یا سیزده بدر انجام می شود، می توان به انجام بازی های گروهی، ترانه ها ، گرد آوری گیاهان صحرایی، خوراک پزی های عمومی، بادبادک پرانی، سوارکاری، نمایش های شاد، آب پاشی و آب بازی و به آب سپردن سبزه سفره نوروز و گره زدن سبزه یا علف ها اشاره کرد.

استان مرزی و گردشگر پذیر گلستان افزون بر یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد./ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار