مسوولان ادارات دامپزشکی، حفاظت محیط زیست و مرکز بهداشت گنبدکاووس گفتند در سال جاری موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تب برفکی در این شهرستان مشاهده نشده است.

موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گنبد مشاهده نشد

به گزارش گلستان 24، رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس روز شنبه در نشست مشترک شهرستانی ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تب برفکی، اظهار کرد: پایش‌ها و نمونه‌گیری‌های انجام شده در شهرستان حاکی از آن است که امسال تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این بیماری‌ها در شهرستان مشاهده نشد و تیم‌های نظارتی دامپزشکی و محیط زیست با جدیت در حال رصد کانون‌های نگهداری دام‌ها و زیستگاه‌های پرندگان مهاجر هستند.

نادر گوگلانی با بیان اینکه اقتصاد استان گلستان برپایه کشاورزی است و عمده روستاییان فعالیت دامداری انجام می‌دهند، افزود: تب برفکی مهمترین بیماری واگیردار دامی شناخته می‌شود که بیشترین خسارت را به فعالان این حوزه وارد می‌کند لذا اقدامات کنترلی که شاخص‌ترین آن انجام مایه‌کوبی است هر ساله در دستورکار اداره کل دامپزشکی استان قرار دارد.

وی با اشاره به خروج واکسن تب برفی از سبد واکسن‌های دولتی، خاطرنشان کرد: انجام مایه‌کوبی رایگان دام‌های نوار مرزی گنبدکاووس در بهمن سال گذشته باعث شده تا کانون این بیماری امسال به صفر برسد اما با توجه به درگیری سایر استان‌ها با این بیماری لازم است نظارت بر ورود و خروج دام‌ها به ویژه از میدان دام گنبدکاووس و مبادی ورودی و خروجی استان بیشتر شود.

وی ادامه داد: در یک ماه گذشته مایه کوبی رایگان ۱۳۱ هزار راس گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی در نوار مرزی گنبدکاووس انجام شده و از امروز مایه کوبی رایگان ۱۶ هزار راس گاو در این منطقه انجام می‌شود.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس تصریح کرد:‌ واکسن به میزان کافی در مراکز مایه کوبی شهرستان با میانگین قیمت ۲۸ هزار ریال موجود است لذا از شرکت‌های تعاونی دامداران درخواست می‌شود تا همکاری خود را برای انجام مایه کوبی سالی ۲ بار دامداری‌ها بیشتر کنند.

گوگلانی همچنین از دامداران شهرستان خواست برای حفظ سلامت دام‌های خود از خرید و فروش غیر ضروری آنها پرهیز کنند و همچنین با مشاهده علائم بیماری در جمعیت دامی حتما به دامپزشکی اطلاع دهند.

وی افزود: با توجه به خشکسالی و مشکلات تامین نهاده‌های دامی، کشتار دام‌های آبستن در گنبدکاووس زیاد شده لذا از هفته قبل با همکاری شرکت تعاونی دامداران یک دستگاه سونوگرافی در میدان دام برای جلوگیری از کشتار دام‌های آبستن مستقر شد. 

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس با اشاره چرای حدود ۱۰۰ هزار راس دام جامعه عشایری در مراتع گنبدکاووس، گفت: تیم‌های دامپزشکی اقدامات نظارتی برای کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی در دام‌های عشایر را برعهده دارند.

گوگلانی در موضوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: تالاب‌ها از جمله سه تالاب بین المللی گنبدکاووس به عنوان یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان مهاجر همواره در معرض خطر شیوع این بیماری قرار دارند.

وی افزود: علاوه بر آن گنبدکاووس یکی از مناطق مهم پرورش طیور در کشور به‌حساب می‌آید و هر ماه ۲ میلیون قطعه جوجه ریزی مرغ گوشتی در این شهرستان انجام می‌شود لذا پایش مراکز نگهداری و پرورش طیور و زیستگاه‌های آبی در قالب کشت‌های مشترک با دستگاه‌های مرتبط در دستورکار دامپزشکی است.

وی ادامه داد: امسال با انجام نمونه‌گیری‌های مستمر ۲ مورد معدوم سازی طیور به میزان ۵۰ هزار قطعه به دلیل بیماری آنگارا در گنبدکاووس انجام شد.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس با اشاره به وجود ۲ کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سمنان و اردبیل و به صورت غیر رسمی مازندران، اظهارداشت: پایش تالاب‌ها و آبندان‌ها و مزارع پرورش ماهیان گرمابی، تعطیلی فروش پرندگان زنده در سطح شهر با اخذ حکم دادستانی، افزایش نظارت بر فروشگاه‌های عرضه کننده مرغ زنده و جلوگیری از رهاسازی لاشه طیور در مراتع و برگزاری کلاس‌های آموزشی در مدارس برای آشنایی دانش آموزان با بیماری‌های مختلف در دستورکار ستاد قرار دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس نیز در این نشست با بیان اینکه زیستگاه‌های آبی شهرستان نخستین میزبانان پرندگان مهاجر از مسیر ترکمنستان به ایران هستند، گفت: گلستان ۲۲ زیستگاه مهم برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی دارد که هشت مورد شامل سه تالاب بین المللی "آلماگل، آلاگل و آجی گل"، دریاچه شور، آبندان‌های آب گشت، سد دانشمند، سد گلستان و آبندان‌های اینچه برون در این شهرستان واقع است.

احمد احمدی افزود: پایش و بازدیدهای مشترک از زیستگاه‌های آبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر با همکای اداره دامپزشکی در حال انجام است اما با توجه به مناسب نبودن وضعیت آبی تالاب‌های شهرستان ناشی از خشکسالی، پیش بینی می‌شود بخشی از پرندگان مهاجر به‌جای این تالاب‌ها در مراکز پرورش ماهی و آبندان‌ها استقرار یابند.

وی ادامه داد: نیاز است نظارت بیشتری بر مراکز پرورش ماهیان گرمابی و آبندان‌های سطح شهرستان انجام شود و اطلاع‌رسانی لازم به جوامع محلی صورت گیرد تا در صورت مشاهده پرنده بیمار از دست زدن به آن اجتناب و به کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست برای حضور در محل و انجام نمونه برداری و یا معدوم سازی اطلاع دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان مشاهده نشده و نیروهای آموزش دیده محیط زیست با لباس‌های مناسب، پایش زیستگاه‌های آبی از جمله تالاب‌های بین المللی را انجام می‌دهند.

احمدی از مرکز بهداشت گنبدکاووس درخواست کرد تا با توجه به ارتباط مستقیم همکاران محیط زیست و دامپزشکی با حیات وحش، تزریق واکسن آنفلوآنزا و هاری برای آنان در اولویت قرار گیرد.

معاون فنی مرکز بهداشت گنبدکاووس در این نشست گفت: قسمت دوم واکسن آنفلوآنزا هفته جاری در اختیار مرکز بهداشت قرار می‌گیرد که همانند سال‌های گذشته واکسیناسیون کارمندان محیط زیست و دامپزشکی انجام می‌شود و همچنین مشکلی برای تزریق واکسن هاری وجود ندارد.

جلال محمد سارلی افزود: برای رصد بیماری آنفلوآنزا در سطح جامعه نمونه‌گیری از افراد مشکوک انجام می‌شود و تا کنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به این بیماری در گنبدکاووس مشاهده نشده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس در این نشست گفت: برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در دام‌ها، لازم است تا رعایت موارد بهداشتی و ضدعفونی محیط در میدان دام گنبدکاووس که عمده خرید و فروش دام‌ها در این محل انجام‌ می‌شود بیشتر مورد توجه اتحادیه عشایری استان قرار گیرد.

فرزانه جعفری افزود: افزایش نظارت نیروی انتظامی و پلیس راه بر داشتن مجوز حمل توسط کامیون‌های حامل دام و اطلاع رسانی به واحدهای دامداری روستایی از طریق دهیاری‌ها برای مراجعه به موقع نسبت به مایه‌کوبی دام در پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی در شهرستان موثر است.

وی همچنین از ادارات حفاظت محیط زیست، شیلات و دامپزشکی گنبدکاووس خواست با تشکیل تیم‌های مشترک نظارت بیشتری بر تردد پرندگان مهاجر در آبندان‌ها و مزارع پرورش ماهیان گرمابی داشته باشند.

معاون فرماندار گنبدکاووس گفت: با توجه به ادامه‌دار بودن ممنوعیت شکار پرندگان در شهرستان، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی باید همکاری بیشتری را در شناسایی و برخورد با شکارچیان فاقد مجوز داشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار